Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 22.06.2017 21:43

Tavoitteeni oli saada vene vesille huomenna. Toisin kuitenkin kävi, sillä en ole saanut kaikki pakolliset paikoilleen. Mutta hyvin lähellä on, joten ehkä ensi viikon aikana saan beneen vesille.

Muutama kysymys tässä mietityttää vielä, tapani mukaan :P
-en ole vielä osannut päättää miten parhaiten sijoittaisn akun, pääsulakkeen ja päävirta katkaisijan. Ja lisäksi mietin että kytketäänkö moottori suoraan akkuun vai päävirtakatkaisijaan?
- en myöskään keksi mihin laittaisin merivesisuodattimen ja dieselin vedeneroitin.

Näyttää siltä että minun on vuokrattava traileri ja sillä siirtää vene veteen. Mutta uskaltaako tavallisella trailerilla vetää uppomarunkoista venettä? Venehän ei ole pitkä, vain 6m. Joten sen puolesta ei ongelma. Mietin vaan jos vaunun sivutuet tulevat tarpeeksi ylös tukemaan suippuperää... Onko kellään kokemuksia?

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 22.06.2017 22:07

Tuossa vielä jonkunlainen piirustus asiasta.
Eli laitabko akun paikkaan A tai B? Ja entä pääsulake? Jos akku menee paikkaan A, voisko pääsulake mennä moottorikoteloon tai paikkaan B? Ebtä päävirtakatkaisija? Kajuutan puolelle vai ulkotilaan penkin alle vaikka akun kanssa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 22.06.2017 22:20

Tässä vielä muutama kuva tämän hetken tilanteesta. Sähköt vetämättä, ikkunat asentamatta ja muutama sisustusjuttu laittamatta. Eli lähellä ollaan jo! 8]

Oliko kellään ajatuksia sika 220+ massasta? Kuulema ikkuna-asennus tehdään niin että ikkuna laitetaan paikoilleen puukarmia vasten, sitten vedetään sialla ikäänkuin ikkunan ulkoreunaan niin että väli joka syntyy ikkunan ja ikkunakarmin välillä täyttyy sialla ja sitten jos vielä haluaa niin ikkunalista tai naulalista vielä koristeeksi. Mutta ymmärsino että ikkunakarmin ja lasin väliin ei saa laittaa sikaa koska jos sitten puu elää niin se rikkoo lasin... Joo, onko kellään muita vinkkejä tai ehdotuksia?..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 22.06.2017 23:45

Joopajoo, ei ne tyhmät kysymykset vielä siihen loppumeetkaan :P
Löysin tuubin yleisrasvaa komerosta joka on litiumtasvaa. Soveltuuko tämä venekäyttöön? Mihin kaikkiin paikkoihin pitää rasvaa laittaa veneessä?

Ja vielä sinkistä... Miten valitaan sopiva sinkki? Milloin kannattaa laittaa propelleriakselin ympäri , milloin ruuvata peräsimeen kiinni ja milloin ruuvata pohjaan kiinni? Ja minkäkokoinen klöntti kuluu olla? Onko se suhteessa veneen kokoon vai miten näissä hommissa pääsisi eteenpäin?
Alkuperäinen sinkki oli ruuvattu köliin kiinni ja rautalangan kautta kosketuksissa potkurin ulostuloon vai miksi sitä nyt kutsutaan 8} Kuvissa näkyy sellainen valkoinen möykkympropellerin alla ruuvattuna puuhun kiinni, ja se on se mitä siitä sinkistä on jäljellä...
Laitanko samanlaisen samalla tekniikalla bai suosittelettekö te jotain toista tapaa hoitaa tämä homma?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 23.06.2017 6:58

Päävirtakatkaisin mahdollisimman lähelle akkua.
Pääsulake myös mahdollisimman lähelle akkua, mielellään heti päävirtakatkaisijan jälkeen.
Startin ja laturin päävirtakaapelit ei saa olla sulakkeen takana, vaan ilman sulaketta.

Niin ja akku mielellään eri puolelle, kuin kuski. Painonjakauma parempi.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 23.06.2017 9:07

Hienoa, kiitos!
Haha, mutta jos painojakauma halutaan kuriin niin pitäisi joko hankkia 10 akkua paapurin puolelle tai sitten pitäisi kuskin laihduttaa 80 kg :-) Tai sitten ehkä kompromissi, laitan kaksi akkua ja laihdutan 5kg. Lähti tässä kevään aikana jo 10kg, niin eiköhän tuokin ole ihan saavutettavissa!

Tarkoitatko siis että moottorin ja startin kaapelit ei mene pääsulakkeeseen vaan joko suoraan akkuun tai päävirtakatkaisijaan? Pahoittelen tätä kysymysten virtaa. Haluaisin vaan saada mahdollisimman paljon tehtyä oikein ekalla yrityksellä koska ei ole aikaa tehdä asioita moneen kertaan. Silloin en ikinä pääse vesille...


Mutta miten tarkkaa on, kun luin jostain että sulake ei saa olla samassa tilassa kuin akku. Mutta jos akku onkin samassa tilassa mutta vielä sellaisessa akkulaatikossa, sellainen siihen tarkoitettu muovinen joka kestää kaiken tarvittavan. Voiko tämä laatikko sitten olla samsaasa tilassa kuin pääsulake?

Tällaisissa laatikoissa on vissiin yleensä omat kaapelit sisällään. Miten hyvä juttu se on jos laatikkoon tulee 25mm2 kaapelit mutta laatikon sisällä on esim 10mm2?

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 23.06.2017 17:57

Joo, akun ei tarvitse painaa yhtä paljon kuin kipparin, mutta on eduksi jos sen akun paino on toisella puolella kuin kippari.
Startin ja laturin päävirtakaapelit eivät mene sulakkeen kautta. Ne menevät ilman sulaketta joko akkuun, tai päävirtakatkaisijalle, jos sellainen laitetaan.
Siis ei sulaketta startin, eikä laturin paksujen kaapeleitten väliin. Laturilta voi tietenkin, yleensä helpompi, vetää latauskaapeli suoraan startille, josta on yhteys paksulla kaapelilla akulle.

Miksi sulake ei saisi olla akun kanssa samassa tilassa, sitä en ymmärrä, minusta sille ei ole mitään estettä.
Missään "valmiissa" akkulaatikossa ei lienee ole valmiina kaapeleita? En oikein ymmärrä mitä tuolla tarkoitat?
Raudassa ei ole raha hukassa...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 24.06.2017 16:58

Moro!
Kuten arvasinkin, hommat ei ihan menneet niin kuin toivoin.
Kun mittasin tarvittavan määrän 25mm kaapelia mitä akusta menee sähkökeskukseen, mittasin niin että akku tulisi tyyrpurin puolelle, koska muistini mukaan se oli alunperin sillä puolella ollut. Nyt, paljon myöhemmin, kun on aika miettiä tätä asiaa silleen aikuisten oikeesti, huomaan että akku alunperi olikin paapurin puolella. Ja näin siis myös kuljettajan vastapuolella. Kuski siis tyyrpurin puolella.

Joten nyt on joko vedettävä akku samalle puolelle kuin kuski tai sitten vetää paapurin puolelle jolloin kaapelit loppuu kesken :(
Sinänsä veneeseen tulee vain yksi 60Ah-tapainen akku joka ei niin paljon paina. Että onko se suuri synti tai onkelma jos sen vetää kuskin puolelle? Lisäongelma siitä että joutuisin vaihtamaan paapurin puolelle on niin suuri että haluaisin vaan unohtaa tämä ongelma jotta saisin veneen joskus vesille...

Jos on vaihdettava puoli, pitää saada lissää kaapelia ja jotenkin turvallisesti vetää se moottorin alta ja tulee vaapn turhaa kaapelimetrejä ja päänvaivaa ja kustannuksia ja itkuja ja kärsimättömiä ilmeitä perheen muilta tulevilta veneilijöiltä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 24.06.2017 17:57

Voit laitta akun kuskin puolelle, tai tehdä kerralla kunnolla, eli akku toiselle puolelle.
60 Ah akku painaa melkein 20 kg ja sillä on merkitystä tuleeko se samalle puolelle kuskin kanssa lisäämään painoa, vai toiselle puolen vastapainoksi kuskille. Tuplavaikutus painoon verrattuna...
Raudassa ei ole raha hukassa...

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 25.06.2017 9:36

Warjo kirjoitti:Voit laitta akun kuskin puolelle, tai tehdä kerralla kunnolla, eli akku toiselle puolelle.
60 Ah akku painaa melkein 20 kg ja sillä on merkitystä tuleeko se samalle puolelle kuskin kanssa lisäämään painoa, vai toiselle puolen vastapainoksi kuskille. Tuplavaikutus painoon verrattuna...
Eihän tuo niin maata kaatava virhe ole, onhan niitä nähty kallellaan laiturissakin olevia veneitä.
Laitat mahdollisuuksien mukaan kaiken muun painavan, vesikannut, ankkurin yms sinne toiselle puolen.
Eikä se ole synti vaikka laittaa vastapainoa, on kuulemani mukaan irtopainoja kannettu korjattuun veneeseen vaikka suunnittelussa on ollut mukana insinöörejä yms.
Mary III piirustuksissa lukee- kölipaino 6400lbs, lisäpainoja sisälle merikokeiden jälkeen.
Lisäksi voit syöttää navigaattorille kakkua ja pullaa. :-) :-)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 26.06.2017 22:25

Moro!
Kävin tänään akkuja katsomassa ja kaksi oli sellaiset että voisin niistä valita. Toinen oli exide ja toinen yuasa. Yuasa oli hieman pienempi ah määrältään mitta siinä oli tuplat akkunavat mikä mielestäni on aika kvaa, vaikka akkukengissäni on paikka neljälle piuhalle. Eli itselleni ihan turhaa oikeastaan. Yasa on kuulemma myös maailman suurimpia valmistajia ja paljon käytetään esim sairaaloissa ym varavirtalähteinä. Eli tuskin ihan huono. Sitten on tämä exide joka taitaa myös olla ihan hyvä vaihtoehto. En vaan nyt osaa päätttää mikä näistä olisi itselleni parempi. Veneessä ei ole jääkaappia tai lämmitintä ja moottori on Yanmar 2gm20. Vähän stereota, kaikua, mittaria, sisävalaistusta ulkolamppuja, usb laturia tupakansytkärii, tuulilasipyyhin jne.

Onko kellään kokemuksia, näkemyksiä, arvailuja...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 26.06.2017 23:38

Ainiin, ja mitä moeltä olette tästä kuvassaolevasta trailerista. Mahtaisko se sopia uppomarungoiselle veneelle? Pituus ja kantavuus ainakn kohdallaan mutta en tiedä noista sivutuista ovatk ne riittävät. Tuossa yhdessä kuvassa olen veivannut toisen takatuista maksimi asentoon mtta en ole varma tuleeko se tarpeeksi ylös asti jotta tukisi veneeni peräpäätä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 27.06.2017 22:00

Varmasti molemmat noista akuista käyvät käyttötarkoitukseen. Itse menin hiukan halvemmalla ja ostin tälläisiä kaksin kappalein:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/S ... 175xK190--

Tuleeko sinulle yksi vai kaksi akkua ?

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.06.2017 22:13

Moi,
Tein päätöksen, ja nyt on takakontissa Exiden akku. Sain samalla kaapelikengät kaikkiin 25mm2 kaapelipätkiini puristettua. Huomenna yritän aloittaa kaapeleiden vetämistä, kiinnittämistä ja kytkemistä. Sitten on vielä ikkunoiden asennus. Oliskohan vielä jotain? Mitä olen mahtanut unohtaa? Ainiin, sinkki paikoilleen, hytin ovi paikoilleen, kattoluukun viilaus että se menisi kunnolla kiinni...

Kohta tulee sellainen paniikki että ei ole mitään tekemistä mutta kuitenkin tuntuu siltä että jokin on unohtunut...

Millaisia varusteita tällainen pieni fiskari tarvitsee? Tarkoitan ankkuria, köysiä, sammutin, yms... Millaiset köydet ja millainen määräa? Millainen ankkuri? Mitä muuta tarvitaan? Vähän nolottaa kysyä kun ei ole omaa venettä sun busteria lukuun ottamatta koskaan ollut...

Mietin vieläkin tuota trailerikuljetusta. Uskallanko kokeilla kuljetusta tuolla edellisessä näkyvällä trailerilla?

Myös ikkunoiden asentaminen hieman huolestuttaa. Ostin nyt sitä varten tuota sikaa 295uv, mutta sen käyttö epäilyttää hieman ja olisi kiva kuulla miten muut ovat ikkunansa kiinnittäneet. En ole netistä oikein löytänyt mitään videota tai muuta aiheesta joss puuveneeseen laitetaan ikkunoita paikoilleen...

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 28.06.2017 17:35

Seesell kirjoitti:Kuulema ikkuna-asennus tehdään niin että ikkuna laitetaan paikoilleen puukarmia vasten, sitten vedetään sialla ikäänkuin ikkunan ulkoreunaan niin että väli joka syntyy ikkunan ja ikkunakarmin välillä täyttyy sialla ja sitten jos vielä haluaa niin ikkunalista tai naulalista vielä koristeeksi. Mutta ymmärsino että ikkunakarmin ja lasin väliin ei saa laittaa sikaa koska jos sitten puu elää niin se rikkoo lasin... Joo, onko kellään muita vinkkejä tai ehdotuksia?..
En tiedä miten puuveneeseen liimataan lasit, mutta kaikissa muissa tapauksissa tulee aina liima lasin ja karmin väliin.
Liimahan on kuivuttuaankin joustava. Lasin ja karmin väliin on tietenkin jäätävä riittävän paksu kerros liimaa.
Siinä voi käyttää apuna pieniä kumitalloja yms., ettei lasi painu vasten karmia. Kumitallat voi askarella vaikka ovi/ikkunatiivisteestä, joissa on valmiina liimapinta, saa kiinni karmiin/lasiin.
Seesell kirjoitti: Myös ikkunoiden asentaminen hieman huolestuttaa. Ostin nyt sitä varten tuota sikaa 295uv, mutta sen käyttö epäilyttää hieman ja olisi kiva kuulla miten muut ovat ikkunansa kiinnittäneet. En ole netistä oikein löytänyt mitään videota tai muuta aiheesta joss puuveneeseen laitetaan ikkunoita paikoilleen...
Primerinhän tuo vielä vaatii liimapintoihin.

Tästä ei varmaan ohjeet lasin liimaukseen enää parane. http://tuotteet.etra.fi/tuotekuvat/e13822079/
Viimeksi muokannut Warjo, 28.06.2017 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Vastaa Viestiin