Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 29.03.2017 17:30

Moi taas!
Tässä kiroillessani että miten nyt sitten toteuttaisin tuota saamarin tonniraitaa, iski minuun salama kirkkaalta taivaalta!
Olishan se tonniraita varmaan tosi hienonnäköinen, mutta...
jos ihan realistisesti ajattelen, kuuluuko tällaisessa fiskarissa olla tonniraitaa ollenkaaan? Koska ei tämä ole tehty ollakseen fiini kulkupeli vaan ainoastaan saaristolaisten siirtymäkapseliksi ilman mitään sen kummempia ihmeellisyyksiä jne. Ainakin tällaisen kuvan minä olen asiasta saanut. Käytännön asiat painoivat paljon enemmän kuin silmäähivelevät kauneusaspektit. Saaristossa oli paljon tärkeämpääkin tekemistä kuin teipata ja maalata se tonniraita tai edes mikään muu raita. Vene kun piti olla mahdollisimman käytännöllinen niin käytössä kuin ylläpidossa. Hyvä jos vajassa seisoi yksi tai kaksi maalipurkkia. Mitään ylimääräistä purnukkaa ei otettu hyllylle pilaantumaan. Ja jos joku väri sattui loppumaan lisättiin jotain muuta seokseen jotta riittäisi loppuun asti.

Kun sitten stadilaiset rupesivat näitä veneitä ostamaan ja telakalla kunnostuttamaan, niin oisko silloin alkanut tonniraidat myös fiskareihin ilmaantumaan. Huviveneissä, puisissa ja kaikissa muissakin, nämä tonniviivat on sitten ihan eri asia...

Tällainen kuva minulla on asiasta. Ja melkoisella todennäköisyydellä minut ammutaan alas kuin kala parvekkeelta aika nopeasti tässä asiassa....

Joka tapauksessa, Fiskari oli ikään kuin työkone ja niistä pidettiin hyvää huolta, niin hyvää kuin tarve vaati, mutta ei sen enempää. Osaaminen periytyi sukupolvelta toiselle eikä ollut tarvetta kokeilla uusia keinoja, malleja, aineita tai muuta ellei ulkopuolisia muutoksia jossain pakottaisi siihen, esim joku maalivalmistajan lopettaminen tms. jolloin piti yhtäkkiä vaihtaa maalimerkkiä...

Joo, olisinpa pysynyt hiljaa vaan, mutta kun se on niin vaikeata! :P

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 29.03.2017 20:35

Ei ammuta alas maalasit tonniraidan tai et.. itte sinä päätät. Vaan on se hienompi tonniraidan kanssa 8} :)

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Staffe » 29.03.2017 21:02

Samaa mieltä kuin stuuvari ja turha stressata asiasta, jätä maalaamatta ja mutustele asiaa kesän ajan, ehtii sen myöhemminkin siihen maalata, jos päädytkin että haluat sen sittenkin. Pääasiahan sinulla oli saada vene vesille kesäksi, kelluu sen tonniraidan kanssa tai ilmankin sitä :)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 29.03.2017 21:04

Tuo on kyllä niin täyttä asiaa! Jätän sen tekemättä täksi kesäksi ja ensi kesäksi.... Miljoonaraita 8o
Mietin kotona ääneen näitä tonniraitajuttuja ja sain tyttäreltä, 9v, suloisen tarjouksen. Hän olisi niin halunnut maalata kukkia tylsän viivan sijaan... 8o Poika,11v, taas oli sitä mieltä että deffiinit vois sopia paremmin... Olispahan ainakin erikoisen näköinen ja löytyis oma vene helpolla... :-)

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.03.2017 21:38

Juujuu, moni pärjää ihan hyvin ilman raitaa. Mullakin toisessa veneessä on ja toisessa ei ole. Molemmissa kylmä kalja maistuu, noh, kylmältä kaljalta. :))

Fammun isä veteli vesirajan vapaalla kädellä. No, jälki sen mukaan. Oli sitten seuraava sukupolvi esitellyt ihmeen nimeltä maalarinteippi. "Simmost p***a" totesi ukko siihen sauvonmurteellaan :))

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 29.03.2017 22:20

Tiettekö mikä sen raidan tarkoitus ihan OIKEESTI on?
No näkee rantasaunastakin kun pilssipumput on lopettaneet toimintansa ja vene uppoamaisillaan
:-)
Nimimerkillä ekana keväänä meinas päästä pohjaa koko keksintö

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.03.2017 22:43

Ettei tulee soittoa:" hei kävin sun venettä katsomassa, montaaks lautaa pitäis näkyy veden yläpuolella?" ". No, noin seitsemän" . "Jahaas, nyt näkyy vaan neljä, mitä mä teen..."

Sellaisen soiton sai kaveri, kun oli lomailemassa etelän lämöissä. Oli pyytänyt frendia käymään tarkistamassa... No se sit kaksi päivä ennen paluumatka kävi :-)

Eli on se raita varmaan helpompi katsoa, kun lautoja laskee...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.03.2017 22:46

Semmoiset pikkudelfiinitbkeulaan ois oikeesti makeet...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 29.03.2017 23:07

Joo, täälläkin äänestettiin melkein yksimielisesti sen puolesta mutta kun kerroin että en halua että iso paha hai tulis popsimaan pieniä söpöjä delffiinejä sain murhaavat katseet päälleni joka suunnasta... Lupasin tästä lannistuneena miettiä asiaa... :-)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.04.2017 19:43

Noniin....
Tännän oli tarkoitus jatkaa lyijymönjän levittäminen. Ei ollut ihan helppoa. Viimeksi vedetty mönjäkerros on melkein kahden viikon takainen ja ny tosikovapintainen. Kuten joku tässä totesikin, oli aika lasinen pinta johon vaikeasti jäi maalia kiinni. Luulen kuitenkin että jotain kyllä jäi pintaan.
Joku puhui välihionnasta, mutta oliko se juuri tässä vaiheessa? Jotenkin haluaisin välttää kaikki ylimääräiset työvaiheet siinä pelossa että en saa mitään valmiiksi täksi kesäksi.... Työtä on jo niin pirusti, aikaa ei, ja välihiontahan olisi hirvittävä lisätyö kun vielä täytyisi saada pinnat taas maalattavaan pölyttömään kuntoon ja mun taidoilla ja ajalla se tietää puukko selkään....

Tai siis näin olisin ainakin luullut, sillä enhän minä ole kertaakaan mitään välihiontaa aikaisemmin elämässäni tehnyt :P joten arvailua ja niin poispäin...

Mutta tarkoitus olisi vetää vielä yksi kerros mönjää koko ulkopuolelle. Sisäpuoli on vedetty kaksi kerrosta mutta muutamia paikkoja on jossa maali ei mielestäni ole vielä tarpeeksi peittävä, ja ajattelin "paikkamaalata" nämä kohdat että sais kauniin peittävän pohjan 8]

Meneekö lisää mönjää kovan kuivuneen mönjän päälle ilman välihiontaa? Onko ihan normaalia ja toimivaa vaikka on vähän vaikea maalata päälle?

Joopajoo....taas näitä mun onnistumisia :-)
Toisaalta, sairastelun piikkiinhän tämä menee, mutta harmittaa vaan niin vietävästi jos sen takia joudun hiomaan tätä puukasaa.... :-(

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.04.2017 22:35

Älä ainakaan mönijan kanssa mitäan karseeta pölyttömyytta jahtailee. Turha vaivaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.04.2017 23:22

Ahaa, mutta ihan kohta alkaa lakkaaminenkin, ja olin jo imuroinut ja pyyhkinyt kaikki pinnat pariin kertaan eikä millään olis jaksamista tehdä vielä kerran.... Ellei ole ihan pakko tai jos joku uhkaa kurpitsalla...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.04.2017 23:28

Northling kirjoitti:
Mut sitten kun olet mönjät ja primerit vetänyt poistat teipit ja teippaat vesilinja uudelleen niin että teippi on alhaalta primerin päällä ja ylhäälta lakan päällä.

Muista että välihionta on tärkeä näissäkin. Muuten lähtee maali tai lakka kuorena irti teipin mukana.

Muistathan että lyijymönjän päälle eka primeri pitää vetää alle 14 h että tartuu, muuten pitää mönjä hioa.

Nortti
Mä en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla välihionnalla, mitä pitäisi välihioa? :P

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.04.2017 0:47

Moro

Välihionta on tehtävä kerrosten välillä, joissa ylimaalausaika on ylittynyt.

Maalipurkissa lukee mikä on minimi ja mikä maksimi ylimaalausaika. Jos maksimiaika ylitetään maalin/lakan tarttuvuus alla olevaan kerrokseen on heikompi. Omasta kokemuksesta voin kertoa että esim. lakka lähtee teipin mukana nahkana irti jos vanha alla oleva kerros on liian kauan kuivunut eikä sitä ole karhennettu hiomalla.

Välihionta pitää myös tehdä silloin kun halutaan sileämpi lopputulos, kun rakennetaan peruskerroksia. Uusi puu vaatii suojakseen lakasta riippuen 5-10 kerrosta. Jos nuo kaikki kerrokset vedetään ilman välihiontoja kaikki karvat ja roskat kertaantuvat ja lopputulos on melko röpöliäinen.

Välihionta tarkoittaa pinnan karhentamista mataksi, niin että kiiltävä pinta on pois. Välihionnalla ei ole tarkoitus ohentaa lakkakerrosta vaan tasoittaa sitä ja karhentaa pinta niin että seuraava kerros kiinnittyy siihen pysyvästi. Paperiksi sopii 230-400 grit riippuen halutusta lopputuloksesta. (Alku kerroksissa voi hyvin käyttää karkeampaa, mutta mitä myöhempi kerros ja hienompi paperi sitä parempi lopputulos) Samalla saadaan poistettua karvat ja roskat ja sudin jouhet.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.04.2017 22:54

Moi!
Kiitos Nortti! Tuo oli tosi hyvin selitetty ja luulen ymmärtäväni jotain :))
Tänään vedin mielestäni viimeiset lyijymönjät kylkiin. Se onnistui aika hyvin kunhan laitoin tarpeeksi tavaraa tuulemaan...
Nyt en jaksaisi mönjätä enempää. Seuraavaksi sitten Mille extra kehiin mönjän päälle kun vesillelasku lähestyy. Ja sillä välin alkaa nyt lakkaushommat! Ensin runko ja sitten kansi ja hytti ym. Olen odottanut kauan että,voisin aloittaa lakkaamisen koska se on niin hieno merkki siitä että projekti todella etenee!
Ja sitten kattojen maalaus, kunhan saisin sen samperin epoxin ostettua ja laitettua niihin vanerireunoihin ensin.

Pahus! Olen täysin unohtanut kaikkien irto-osien kyllästämistä :-( upotus pöhön taitaa olla nyt liian myöhäistä, kai on tyydyttävä pensseliversiosta.... Ainiin, parissa osassa pitäisi liimata muutama sauma kiinni, ja se on varmaan parasta tehdä ennen kyllästämistä!...

Eikö ollutkin niin että Kiilto D4 on hyvä puuliima jolla saa hyvin kiinni auenneita saumoja ym. Vai pitäiskö nekin vetää sillä samalla epoxilla joka olisi jo pitänyt ostaa aikoja sitten ja vetää katonreunoihin 8}
Kai se on jokaiselle jo selvinyt että minä ja liima emme ole ystäviä :P Inhoan liimaamista koska se on aina niin lopullista ja mun taidoilla se on huono juttu koska liimattavat osat harvoin osuvat ja onnistuvat niin kuin ajatus ja suunnitelma olisi ehdottanut.... Ja jos osat on lopullisesti päin....virkamiestulppaania, niin ottaa niin hattuun katsoa tätä lopputulosta että pakenen kaikkia liimaushommia niin pitkälle kuin vaan on mahdollista.....

Niinpä niin... Mutta tykkään kovasti jäätelöstä :-)

Vastaa Viestiin