Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja pellamo » 25.02.2015 22:29

Kolme kerroesta lakkaa...siihen "luonnonöljymaali"? sitten niiden päälle primeri tiivistemassaa varten..täh
Mitä se primeri noitten jälkeen hyödyttää?
Ankkuroiko se primeri noiden lakkojen ja maalien läpi sen massan sinne puuhun?
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja kimsir » 25.02.2015 23:17

Tere


Ei se primeri sinne puuhun ankkuroi sitä massaa tieteskään, kun on useampi eristekerros (lakkaa/maalia) siinä esteenä. Lähinnä aattelin josko se toisi hieman lisätartuntaa siinä maalin päällä, on se sen verran tarraavaa matskua se primeri, olikohan uretaanin komponetteihin perustuva aine (isosyanaatti/polyoli). Oikeasti sitä ei tarvitse, kunhan pohdiskelin ja ehkä testaan. Ei siitä pitäisi ainakaan mitään vahinkoa tapahtua.

Lakan ideana on estää maalin imeytyminen puuhun, ei siinäkään sen kummempaa pointtia. Luonnonöljymaalilla tarkoitan esimerkiksi Sateenkaariperinnetaidon vanhanajan venelakkaan tehtyä maalia yms. Lakka jota olen käyttänyt on sitä samaa tavaraa ilman väripigmenttiä. En noita alkydi/uretaani maaleja tähän projektiin käytä.

Olen muutenkin lakannut kaikki luukut ja niiden osat irrallaan veneestä, joten tuo tiivistys hieman pohdituttaa, kun liima-/tiivistemassast tulevat öljyttyyn ja lakattuun pintaan, että miten hyvin mahtaa tiiviys toteutua. Eiks normaalia ole se, että vene tehdään puuvalmiiksi ja sitten kyllästellään ja toivotaan, että kylläste imeytyy listojen yms. hieman paksumpien rakenteiden sisään?

Kimmo
HELMIIDA

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 26.02.2015 13:01

Sillai kai...

Monessa ohjeessa on just toi, että ensin tehdään kaikki valmiiksi, ja sitten kyllästellään. Toisaalta sitten tulee, jos tulee, kysymys tiivisteaineen kestosta kyllästeiden suhteen. Ja jonain päivänä rakenne kuitenkin liikahtaa sen verran, että vesi pääsee jonnekin uuteen paikkaan. Ja siitä se sitten alkaa muhia.. Ehkä tämän ajattelun äärimalli on jenkkityylinen epoksilla kuorutettu vanerivene. Sehän on hyvä juuri niin kauan, kun kuori pitää vettä, siis niin että vesi pysyy ulkopuolella.

Tosi samallailla näitä nyt ollaan tekemässä, mä aikonen kyllästellä kaikki nyt lähiaikoina, ja antaa kuivua muutaman viikon. Sitten suttaan tiivisteet listoihin ja kanteen, ja lakkaa päälle. Kai. :) Tulee semmoinen kun tulee.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.03.2015 22:54

Aurikoista kevättä pitänyt..

Nyt on työt edenneet hitaasti mutta varmasti. Sain ronkittua kannesta saumat tyhjäksi. Jäi arvoitukseksi mitä tavaraa se oli, mutta tiukassa istui. Kuumailmapuhaltimella sai sellaisen 10-15 cm kerrallaan irtoavaan kuntoon. Koitin tehdä perinteisen taivutettu viilan kahva -tyyppisen työkalun, mutta kun ei viila kylmänä taivu, niin tein naulasta. Toimi sekin, kun välillä vähän teroitti kulmia viilalla.

Lakat lähtivät kannesta, skantäkeistä ja varvaslistasta sitten huomattavan mukavasti. Seuraava homma on alustava hionta ja siivous pölynimurilla. Sitten taitaa olla öljyäminen edessä.

Alla pari kuvaa:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.03.2015 23:00

Kuvissa näkyy myös skantäkin kuidutuksen "tekele".. Tai onhan se siinä ollut ilmeisesti noin 1970-luvulta lähtien, ainakin haltuuni saaman valokuvan perusteella.

Mutta nyt on tilanne se, että kuidutus on reunasta koko matkalta noin 10 cm matkalta irti. Jos ei olisi jo muutenkin puuhaa tuon kannen kanssa, niin tempaisisin sen pois saman tien. Varvaslista ja skantäkin reuna ovat kesäsateessa mielettömällä kosteusrasituksella tuossa, kun käytännössä kaikki veneen päälle tuleva vesi kulkee tuosta yli. Ihme ettei ole enempää pehmennyttä. Nyt on kuvassanäkyvän valuma-aukon kohdalla tuon verran koloa, kun rapsutin kaiken puukonkärjellä lätevän irti.

Miltäköhän mahtaa muovin alla oleva mahonki näyttää... alapuolelta se on vielä ihan siisti, ei ole mitään kosteudesta kertovaa tullut läpi.

Homma jatkuu, nyt on niin valoisat illat jo, että pääsee arkenakin puuhamaan.

Jaajuu, kannattaisikohan tuollaista mahonkikantta petsata ennen kyllästelyä?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.03.2015 1:23

Moro

Olen petsannut mahonkipetsillä paikkoja joita olen kunnostanut Ottilianassa. Petsaus tasaa mahongin värieroja ja UV suojattuna vähentää kellastumista tulevaisuudessa.
Tässä keulaluukku jonka eilen putsasin ja petsasin nyt menossa pellavaöljykyllästys ennen lakkausta.
Kuva
Luukku on huonompaa mahonkia ja oli kellastunut auringossa aikalaila. Keulaluukku on myös aika rasituksella kun skuutit piiskaa sitä. Lakka on ollut naarmuilla ja pientä sinistymävikaakin oli pinnassa. Hioin kunnon kerroksen pois että sain siistin pinnan esiin.

Eli vastaus kysymykseesi: mielestäni kannattaa petsata.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16.03.2015 10:48

Hyvältähän tuo näyttää. Miten pitkään olet seuraillut petsaamiasi osia? Eli kuinka kauan petsin haalistuminen kestää?

Voisihan tuota harkita. Pelkkä pöö-kyllästys ei kovin hirveästi väritystä kai tule muuttamaan. Toisaalta en tiedä pitäisikö värin välttämättä niin paljoa tummentuakaan.

Onko muuten männyn petsaamisesta tai lasyyrista kokoemuksia? Periaatteessa ylimmän kylkilaudan tummentumia voisi vähän koittaa häivyttää myös.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.03.2015 12:04

Moro

No ei mulla mitään tarkempaa dataa ole virttymisestä, mutta kaverin paatti, joka on muutaman vuoden vanhempi ja jossa oli alunperin petsatut ja pellavakyllästetyt mahonkiosat, niin on nyt selvästi tummempi kuin meidän paatti, jossa "kyllästettiin" ohennetulla lakalla (eikä petsattu alunperin) lakanvalmistajan ohjeiden mukaan.
Toki mahonkilaatukin tekee oman vaihtelun asiaan.
Mutta mielestäni suurin hyöty petsauksesta on juuri vanhoja osia kunnostaessa, kun sillä saa alkuunsa tasaisemman värisävyn, joka sitten auringon vaikutuksesta virttyy samaa tahtia.
Toki aurinkokin tasaa vanhan laikkukkaan kannen ilman petsiäkin parissa kesässä.

Tuosta männyn färjäämisestä ei ole mulla kokemusta. Koitin joskus valkaista sinistymiä vanhasta paatista erilaisilla klooripohjaisilla aineilla (http://www.pajutex.fi/homepesu-ja-esto/homepesu" onclick="window.open(this.href);return false; tms.). Kyllä ne hieman auttoi, mutta ei niitä kokonaan pois saa. Muistaakseni aika kalliita aineita... Petsaamalla lautaa tummemmaksi sinistymät toki erottuu vähemmän.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.05.2015 23:58

Pari kuukautta vierähtänyt. Kevät on ollut mun makuun kylmä, ja mökkeily on verottanut veneaikaa... Mutta on edistystäkin tapahtunut.

Törmäyslistat ovat nyt paikallaan. Hain Vehmaan Puusta 28x15 (noin) mm puolipyöreää mäntyrimaa listoiksi. Puu osoittautui ilahduttavan tiuhasyiseksi, ja jopa oksattomaksi. Loppujen lopuksi oli ihan tyydyttävää tavaraa, ja hinta oli vähintäänkin kohtuullinen.

Petsasin listat ensin kertaalleen bilteman mahonkipetsillä, joskin siitä nyt ei paljon väri muuttunut. Mutta aine on samalla ns "pohjuste", eli voi siitäkin olla joku ilo puun säilömiseen.. Muuten petsi oli tuossa täysin turha penslaus. Kyllästelin listat paremmin vernissa-Teknos base-sinkkinaftenaati-tonkinospurkinpohjat -seoksella, joka kuivuu muutamassa päivässä.
Listojen kiinnittely kävi ruuvaamalla happosilla 45 mm ruuveilla. Sovitin ensin listat paikalleen pelkillä ruuveilla, jotta sain reiät sopiviin kohtiin. Sitten irroitin listan, ja levitin sisäpintaan noin 1-2 mm kerroksen Tikkurilan ikkunakittiä, eli liitujauho&vernissa -kittiä. Ennen kiinnitystä pehmensin kitin penslaamalla sen yli ym. seoksella kevyesti. Sitten vaan lista kiinni. Jatko tein ilman viisteytystä suoraan puskuna, koska edellisen tekijän viinoliitokset olivat kaameaa nähtävää.

Rima taipui hyvin kylmänä paikalleen. Lopputulos on mielestäni oikein hyvä, ja homma oli kiva tehdä. Tyypillisesti kävi taas niin, että työ alkoi luistaa viimeisen listan kohdalla.. Aikaa meni suunnilleen 4-5 tuntia / kylki.

Muutama kuva:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.05.2015 12:14

Moro MÖnsteri

Heh, sulla on vähänreilumpi "varaosa-akku" tuossa vääntimessä!

Hyvältähän noi listat näyttää!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.05.2015 13:26

Jep. Se on itseasiassa aivan mahdottoman hyvä patentti. Akku ei lopu ruuveja ruuvaamalla ihan heti. Kävin Åbossa akkuliikkeessä kysymässä uusia akkuja, ja vitsailin tuosta johdollisesta akkuvehkeestä. Kertoivat että monet kyselee tuommoisia, kun eivät jaksa latailla irtoakkuja.

Ja kiitos, itseasiassa olen melko tyytyväinen listoihin.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja matti » 15.05.2015 16:20

Jos tuon akun laittais verkkarin taskuun, niin ainakin kumminauhaa pitäis kiristää. :-) :-)

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja kimsir » 16.05.2015 19:33

Tere


Taas kysymys;) Onko tapana ruuvata noi törmäyslistat kansikaarien päätyihin kiinni, vai riittääkö ruuvaus ylimpään lautaan mihin tahansa kohtaan?

Kimmo
HELMIIDA

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16.05.2015 22:30

No tere :)

Mun osalta vastaus on alimmassa kuvassa, missä on asenteilla olevan listan pää näkösällä. Ruuvit kiinnittävät lista kansimahonkiin. Vaaran tuossa oli, ettei poraa ruuville reikää ylimmän laudan ja kannen väliseen saumaan. Piti vähän sillailla yläviistoon päräytellä.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja kimsir » 17.05.2015 10:41

Moi

Joo, sitähän tuo kuva kertoo. Mulla lista on tammea ja n. 25 mm paksu ja 40 mm korkea ja kun ylin lauta on 18 mm, niin sitä vaan tuumasin, josko lujuudet riittää? Jos asentais kansirimojen kohdalle, niin sais hieman pidemmillä ruuveilla listat kiinni. Toisaalta tuollainen lista ei kovin suuria törmäilyjä kestä, joten lujuuksilla ei liene suurta merkitystä, kunhan pysyy kunnolla kiinni, tiivistää ja suojaa kannen ja ylimmän laudan saumaa.


Kimmo
HELMIIDA

Vastaa Viestiin