Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.05.2015 11:41

Moro

Tietenkin se varmaankin lujempi olisi jos ruuvin saisi myös kansikaareen. Pitää vaan varoa ettei osu juuri siihen jo olemassa olevaan ruuviin. Miten mahtaa ruuvin paikka korkeus suunnassa mennä, kun kansivaneri on n 16 ja tiikki/mahonki n 12 mm ja ihan kansikaaren reunaan ei sopisi ruuvata. ainakin 10 mm kansikaaren yläpinnasta tarttis saada ruuvi osumaan 16+12+10 = 38 mm ja jos törmäyslista on 40 niin ei taida osua...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.05.2015 19:53

Mun mielestä ainakin Chouanin lista on riittävästi kiinni. Keulassa ja perässä ruuvasin 10 cm välein, kun lista on tiukemmalla kaarella. Keskellä harvensin 20 cm jaolle ruuvit. Tosin välillä jakoa piti muuttaa vanhojen ruuvinreikien ja pehmeiden kohtien välttämiseksi. Edelllisen listan ruuvinreiät proppasin puulla, mutta sitä edelliset oli tukittu sikaflexillä. Koukin niitäkin pois ja täytin koloja ikunnakitillä ja kyllästeellä.

Listan tärkein tehtävä taitaa olla kannen sauman peittäminen. Todella harvoin on veneillessä tilannetta, jossa ruutataan kylki edelleä johonkin päin sälöjen lennellessä.. Varaudun sitten siinä vaiheessa pätkimään ja uusimaan tarvittavan osan listaa. Se käy todella helposti, sahalla vaan poikki ja ruuveilla uutta tilalle.

Kannattaa panostaa tiiveyteen. Vanhat listat oli sipaistu mustalla sikalla ennen asennusta. Siitä ei ollut enää 10 vuoden jälkeen muuta kuin väri jäljellä. Ylin lauta on kyllä ottanut mustaa ja viittä vaille lahoa tuon homman jäljiltä. Nyt olisi toiveissa, että uusi lista perusteellisesti kitattuna ja lakattuna olisi vähän parempi. Ikkunakitin hyvä puoli on, että myöhemmin listaa ja kittausta voi huoltaa sutimalla lisää pellavaöljyä juuri sinne, mihin vesikin menisi.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja kimsir » 17.05.2015 22:32

Moi

Kiitos matematiikasta:-) Mun veneen kansivaneri on 12 mm ja tiikki siinä päällä 9 mm. On nääs hieman kevyempää tekoa, kuin Ottilianan rakentteet. Kiinnitän suosiolla ylälautaan liima/tiivistemassan kanssa, tiuhaan ruuveja kuten MÖsterillä, niin hyvä tulee. Kansimassalle vielä jyrsitään se ura, niin tiiviyskin toteutuu ja vanerikin on saanut epoksi/lakka tilkinnän, ni eiköhän pelitä. Vielä kun yrittää olla ryskimättä laitureihin ja Swaneihin, niin paremmasta ei väliä.

Parikan myrskylinnussa kiinnitettiin törmäyslista läpipulteilla ylälautaan. Se oli tammea ja 40 x 80 mm jööti. Näin sen kiinnityksen vois myös tehdä, mutta teen simppelisti.


Kimmo
HELMIIDA

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 18.05.2015 7:42

On yleistä että lista ruuvataan kanteen.
Nuo kansipalkit kun harvoin ylettyy ihan kylkilaudoitukseen.
Sielä on sentin ja jopa yli rako hyvin usein.

Aleksi

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja kimsir » 18.05.2015 19:14

Moi


Ellen ole havainnut väärin on ainakin mun Scyllassa kannen palkit ylälautaa vasten ja ne on olleet ruuvattuina ylimpään lautaan ulkopuolelta. Liitteenä edellisen omistajan ottama kuva raatovaiheesta, jossa kansipalkit näkyvillä. Pitää vielä tsekata voisko listan ruuvata kanteen mikä tarkoittaa vaneriin ruuvausta ja se taasen ei oikein tunnu hyvältä ratkaisulta. Ehkä uudet hieman korkeammat törmäyslistat, niin sais läpipulteilla pultattua ylimpään lautaan.

Kimmo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 28.05.2015 9:52

Moi,

Miksei voisi läpikin kiinnittää. Vaikka onhan siinä vähän ylimääräistä työtä, kun pultit pitää kiristellä. Tulee mieleen, että onko vastaavaa hyötyä?

M/b Chouan alkaa olla pinnoiltaan kunnossa. Keulakansi on lakattu jo 4 kertaan. Saumaukset ovat ainakin siistin näköiset, ja jossei mikään muutu, niin voivat olla jopa melko tiiviitkin. Alkaa olla aika siirtää vene kohti merta... :)

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.06.2015 20:13

Tiistaina lähti pressut veneen päältä. Kehikko täytti hyvin sille asetetut toiveet:
- Suojasi veneen tuulelta ja sateelta
- Tarjosi riittävän suojan ja tilan kunnostukseen ja nikkarointiin
- Purku sujui yhdessä illassa.

Häkkyrä on kasassa 8 mm kärrypulteilla ja muttereilla. Ei tarvinnut muuta kuin kuminuijan ja 13 mm lenkkiavaimen purkuun.

Vene on lakattu ja maalattu. Sisälle tuli paikka Origon hellalle ja uusi komero Waecon arkkujääkaapille. Pilssi on kasteltu sunnuntaista lähtien, toivottvavasti raot vähän turpoavat umpeen. Täytyy koittaa loppuja rakoja teipata kiinni. Näillä näkymin viikon päästä on vesillelasku.

Pari kuvaa:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 09.06.2015 9:02

Kyllä on nätti!

Itsellä täällä vähän samankaltaisia hommia plus keulahytin uusiminen, mutta vasta sovittelen uusia sivusarjoja paikalleen... Saa nähdä loppuuko kesä kesken :-)



Eeppo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.12.2015 23:19

Terve,

Tässähän kirjoitetaan jo joulukuuta, eli kohta on taas kevät. Pieni katsaus menneeseen kesään lienee paikallaan..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.12.2015 23:35

Muutama kuva Ahvenanmaalta, Kastelholma - Lumparsund - Degerby.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.12.2015 23:39

Syksypuolelta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.12.2015 23:42

Nyt on Chouan on maissa, ja odottelee kevättä. Tämän talven homma on peräkannen tiivistys. Keulakansi onnistui oikein hyvin viime talvena. Teen samalla reseptillä nyt perän. Muutenkin tämän talven teema tulee olemaan kannen tiivistys. Matkaveneilyä ajatellen vettä tulee vähän turhan monesta paikasta sisään..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 30.01.2016 21:33

Terve,

Talvea pitää, vaikka nyt meni lumet pois. Eipä ainakaan vene ravistu teltassa, kun on riittävän märkää.

Pitipä lisäillä viimekesäinen ajovideo youtubeen: https://www.youtube.com/watch?v=nPa_156PlvY

Kuvassa vilahtaa myös tukipurje. Videolla oli käytössä pieni "fokan"lipare, joka ei tietysti noin myötäisessä paljoa tue. Muuten kokeilu osoittautui niin onnistuneeksi, että aion tehdä kunnon tukipurjeen. Alla on kuva, josta näkyy vähän suunnitelmaa. Joku suunnileen tuollainen purje veneessä on aikoinaan ilmeisesti ollut. Mastossa on ihka oikea purjeura noita peruja. Ajattelin tehdä purjeen Sunbrella Plus -presssukankaasta. Sitten sitä voi käyttää myös jonkun sortin lisäpressuna, jos (kun) joku paikka kesäsateella päästää vettä sisään.

Mastoliikki on 2600 mm, puomi 1700 mm. Skuuttaus tulee "aurinkokatossa" oleviin kaiteisiin, aika varmasti pitää laittaa pieni puomi siihen. Ja mittasuhteista, veneen pituus on 8,9 metriä, leveys 2,65 m.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 26.02.2016 19:49

Hitsin hitsi kun tuli nälkä kun katseli tuota matkaeväs kuvaa, hieno foto! :))
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.04.2016 22:36

Kevät tulossa!

Oli verrattoman hieno päivä puuhata veneen kimpussa. Aurinko paistoi ja vesi liplatti vieressä. Otin perästä irti kantotason, joka näkyy aiemmissa peräkuvissa. Miksi? No, noin 60-vuotiaassa veneessä taso on ollut vasta noin 10 vuotta. Kuulemma sillä saisi vauhdin jopa 13 solmuun, on kertonut tason tekijä. No, en koskaan aja yli tai edes lähelle runkonopeuksia, joten eipä siis ole tasolle käyttöä. Loppujen lopuksi se on pelkkä jarru. Jos ei ole jarruvoimaa, niin ei ole nostovoimaakaan.. Pois vaan. Toinen iso syy häkkyrän poistolle oli, että pääsin tarkastamaan lautojen ja steevin kunnon. Mustaa on, mutta ei onneksi pehmeää missään. No, tyydyin koputtelemaan, en kaivanut puukolla. Skrapaus, hionta ja kyllästettä päälle. Hyvä tulee. Tukin vielä ruuvinreiät tulppaamalla jossain vaiheessa, kuinhan kyllästeet ovat häipyneet puuhun. Olisi tietysti ollut parempi tulpata ja liimata reiät ensin umpeen, vaan eipä ollut liimaa saatavilla tähän lähtöön. Kantotaso olilkin aika tekele, noin 5 mm rosteripeltiä noin puolisen neliötä!

Kummaa, että kuvissa musta puu näyttää aina rivommalta, kuin luonnossa. Valotus ja kiilto sotkevat näkymää vielä lisää..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin