Mun fiskari

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja matti » 31.03.2016 16:52

Tota, miks et saa pois kärriltä????
Perä puuhun tukevaan seinään tms kiinni ja vetää kärriä alta, pari trukkilavaa+ 2x4 tms alle takapäähän, keulan voi jättää kärrille, tunkilla kärrin perää ylös ja tukia alle, ettei aisa vippaa, venehän ei ole mikään iso, joten ei siinä mitään nostureita tarvi.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 31.03.2016 20:58

Ei saa pois kärryiltä kun en omista traktoria. Sellaisen kyllä lainaan varmaan saisin mutta vene on sellaisessa paikassa että traktori ei mahdu suorana eteen. Mutta ei se sinänsä ole ongelma kun vain tukee veneen lankuilla ja laskee tassut.. Tai pikemminkin tassun aina siltä puolelta joka käsittelyssä.

Tänään tossa töistä tullessani jo vähän turasinkin kaasutohon ja skrapan kanssa. Hankalaa vähän on tehdä noita kahta asiaa yhtä aika. Suurin ongema on siinä että joutuu raapii yhdellä kädrllä ja todella hankalissa asennoissa. Jää siis enemmän hiottavaa. No, nyt on toisesta puolesta puolet raaputettu jo.
Tuli tuossa mieleeni että pitäskö patentoida OTSATOHO ;)

Harmittaa kun täällä tuppukylässä (Vorssa) ei tunnu löytyvän oikein mitää tarvikkeita liikkeiden hyllyistä. Tai ainakin ne saa juosta kaikki läpi jos jotai meinaa löytää.ei oo epoxia, ei skrapoja ei mitää. Jaappanin sahakin löytyi k-raudan alelaarista. Hyvä juttu sinänsä mutta kun oli pelkkä terä ;).. Täytyy siihenkin joku kahva veistellä.

Ehkä tää tästä taas etenee.
https://www.dropbox.com/s/t1js7m0zsv7pr ... 1.jpg?dl=0

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.04.2016 9:04

no nyt saan ilmeisesti huomiseks kaverin jeesaa tohon kanssa.
Mites tuon kyllästyksen aloitus. Kannattaako jättää pohja kuivumaan esim viikoks tuon maalinpoiston jälkeen vai alanko heti vaa lappaa litkua sisää?

tästäkin varmaan ollu täällä paljon puhetta mutta laitetaan nyt tähän kun aiheeseen tiiviisti liittyy ja kun en tuolla haulla saa mitään aikaiseksi kun sanoo aina että sanat…… jätettiin pois hausta. Ei ymmärrä. Enhän mä niitä haettuja sanoja nyt halua jättää pois hausta 8}
Eli pohjamaali. Tämä siis tulee makeaan veteen. Mutta tarviiko erikseen jotakin pohjamaalia (ferrex tms.) vai vetelenkö vain esimerkiksi pari kerrosta jotain öljymaalia, petrolimaalia tms. Haluaisin ehkä siihen samanvärisen tuollaisen "beigen" pohjan. mun mielestä sopii ihan hyvin. Eli olis hyvä jos olis sävytettävissä. eiks ferrexit sun muut oo aina saman värisiä?
Vai vedänkö miranolia vaan tästä eteenpäinkin?

P.s. maalin täytyy olla sellainen että pysyy myös miranolin päällä. sitä kuitenkin jää sinne lautojen rakoihin jne.

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja santtu » 01.04.2016 12:49

maalinpoiston jälkeen kevyt hionta,jotta pinta aukeaa. pohjamaaliksi lyijymönjä

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.04.2016 13:01

..ja tätä lyijymönjää saa siis vielä jostakin? (jotenkin olen käsittänyt eittei noita lyijyjä oikein sais myydä enää)
- Voiko sen jättää sillee jos sattuu tykkää väristä?
- Voiko sen päälle vetää esimerkiksi miranolin jos tahtoo tuota beigeä?

vastaan itselleni että näytti olevan captainshopissa tuota lyijymönjää.
Mutta tartteko makean veden vene sitä..vai onko edullisempaa vaihtoehtoa…mieluusti jotain sellaista mitä ihan tavan maalikaupasta löytäis

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.04.2016 13:36

..ja lisää kysymyksiä sitä mukaa kun tulee mieleeni =)

tuli mieleeni noista kylkilautojen halkeamista jotka ovat tähän asti turvonneet umpeen ( isoimmillaan muutamia millejä) että mahtaako turvota enää kyllästyksen jälkee? käsittääkseni vesi turvottaa enemmän kuin pö (?)
Toki eihän se vedellä kyllästäminen ikinä hyvää tee.
Sitte kait vaa pyhääpietaria tiukemmin kylkiin =)

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja matti » 01.04.2016 16:06

Eihän toi sun homma näytä niin kädettömältä kun jo luulin!!!!!!!!! :-) :-)

Hionnan jälkeen heti vaan pö pintaan.
Tolla vois maalata aluks, tarttuu hyvin, pitää sekoittaa huolella ennen maalausta ja vaikka välillä maalatessakin, jää muutoin mönjät pohjalle; http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... php?p=2884

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja Warjo » 01.04.2016 16:31

Miranolia en laittaisi vesirajan alapuolelle, kun se ei sovellu upotusrasitukseen.
Siinä yksi syy, miksi vanha Miranoli on lähtenyt "levyinä" irti.
Raudassa ei ole raha hukassa...

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.04.2016 16:50

matti kirjoitti:Eihän toi sun homma näytä niin kädettömältä kun jo luulin!!!!!!!!! :-) :-)

Hionnan jälkeen heti vaan pö pintaan.
Tolla vois maalata aluks, tarttuu hyvin, pitää sekoittaa huolella ennen maalausta ja vaikka välillä maalatessakin, jää muutoin mönjät pohjalle; http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... php?p=2884

Elä suotta luule. Kyllä mulla toistaseks kädet on ja niillä välillä tuntuu ihan onnistuvankin asiat,, mutta kun on toi vapaa-aika niin buukattua ja rahareikiäkin monta (lähinnä puuntyöstämiseen soveltuvat työkalut puuttuu). Laiskakin olen perusluonteeltani vaikkei sitä tutut uskokaan ;)

Eli siis mikään muu maali ei sovellu järvessä uivan veneen pohjaan kuin lyijymönjä?
No jos sitte sitä lyijyä sinne laittaa niin voiko jättää sellaisenaan?
Jos taas haluan jotain muuta niin mikä olisi sen päällä pysyvä sävytettävä maali?

Kyselen Matti ehkä vähän tyhmiä vähän niinku varmuuden vuoksi.
Usein on tapana vaa tehdä niinku parhaalta sillä hetkellä tuntuu ja sitte joku tulee jälkikätee sanomaan että mikset nyt tehny noin ja noin. Tuosta veneen pohjan kaapimisesta en tykkää niin paljoa että viitsisin sitä uudestaan ihan parin vuoden sisällä tehdä;)

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja seppo » 01.04.2016 18:24

Katos tuo Matin ehdottama henppelin primermaali. Ite vedin sillä kun yks veistäjäkaveri suositteli, tosin osin pois raapatun lyijymönjän päälle. Vaikuttaa hyvältä kamalta, jotain metallia siinäkin on seassa, oliko alumiinia vai mitä... Luulis että sisävesillä ei välttämättä tuon päälle tarvi mitään mutta useampi kerros kyllä kannattaa laittaa. On muuten aika paksua kamaa ja sitä kuluu suht paljon että ostaisin ehkä sen vähän isomman purkin suorilta.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 01.04.2016 19:48

Täällähän on aiheesta aiemminkin keskusteltu mm. viewtopic.php?f=2&t=5337&hilit=rautam%C3%B6nj%C3%A4
Itsellä on tarvetta paikkamaalailla yhden puuveneen pohjaa muun remontin ohesssa. Niinpä sekoitin kokeeksi annoksen rautamönjää litrasta vernissaa ja kilosta punamultaa. Sikkatiivit on vielä lisäämättä. Saa rautamönjää näköjään ostaa valmiinakin, mutta hauskempaa kokeilla omatekoista. Paikkamaalaukset tehdään muutaman viikon päästä, joten omakohtaista kokemusta ei vielä ole, mutta purkissa vaikuttaa ihan hyvältä. :-)
Jos aine pysyy järvessä kiinni, niin ehkä vuoden päästä yritetään kyllästää myös vedenalaiset osat eli raapia vanhat ja osin hilseilevät - tiettävästi lyijymönjät - pois ja vetää uudet aineet tilalle.
Viinamäenmiäs

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 03.04.2016 11:26

Nyt on maalit kaapittu pohjasta. Selkä, kädet ja tukka kipeenä ;)

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja matti » 04.04.2016 7:16

aparaatti kirjoitti:
matti kirjoitti:Eihän toi sun homma näytä niin kädettömältä kun jo luulin!!!!!!!!! :-) :-)

Hionnan jälkeen heti vaan pö pintaan.
Tolla vois maalata aluks, tarttuu hyvin, pitää sekoittaa huolella ennen maalausta ja vaikka välillä maalatessakin, jää muutoin mönjät pohjalle; http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... php?p=2884

Eli siis mikään muu maali ei sovellu järvessä uivan veneen pohjaan kuin lyijymönjä?


Kyselen Matti ehkä vähän tyhmiä vähän niinku varmuuden vuoksi.
Usein on tapana vaa tehdä niinku parhaalta sillä hetkellä tuntuu ja sitte joku tulee jälkikätee sanomaan että mikset nyt tehny noin ja noin. Tuosta veneen pohjan kaapimisesta en tykkää niin paljoa että viitsisin sitä uudestaan ihan parin vuoden sisällä tehdä;)

TUO YAHT PRIMER EI OLE LYIJYMÖNJÄ, pitäis hieman keskittyä 8\

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.04.2016 11:40

Sitä ne opettajatkin aina toitotti jo koulussa ..että pitäis keskittyä ..mähän keskityn kokoajan…vain liian moneen asiaan yhtaikaa =)

Sori sekoilu..viimeksi sain tuosta linkistä auottua sen lyijymönjän..varmaan se oli mulla auki jo entuudestaan tms.. ainakin olin siellä juuri vieraillut.

Mutta nyt siis tarjotaan harmaata maalia. En haluais pohjaa hamaaksi enkä oranssinksi (oranssikin parempi). Eli jos laitan vaikkapa nyt tätä alle niiin sopiiko sen päälle jokin sävytettävä maali? ja jos sopii niin tarviiko tätä lainkaan? vai onko kaikilla puuveneen pohjat harmaita, punaisia tai oransseja?
Muistaisin nähneeni vihreänkin. Mitähän se olis

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.04.2016 13:44

..ehkä vedän sen sillä lyijymönjällä enkä ihmettele sen enempää =)

kiitos taas tähän asti kaikille

Vastaa Viestiin