Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
Täältä voi ruveta seuraamaan Aleksin plokia S/Y Emman keulasteevin korjauksesta ja kölipulttien vaihdosta
T: Tero
Täältä voi ruveta seuraamaan Aleksin plokia S/Y Emman keulasteevin korjauksesta ja kölipulttien vaihdosta
T: Tero
- kimsir
- Viestit: 358
- Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Morjens!
Onpas kiinnostavaa ja opettavaista katseltavaa ja luettavaa, eritoten Scyllan omistajan näkökulmasta seurattuna. Saanen poiketa tampereella veistämöllä katsomassa tarkemmin, kun sielläpäin talvenmittaan liikun?
kimmo
Onpas kiinnostavaa ja opettavaista katseltavaa ja luettavaa, eritoten Scyllan omistajan näkökulmasta seurattuna. Saanen poiketa tampereella veistämöllä katsomassa tarkemmin, kun sielläpäin talvenmittaan liikun?
kimmo
HELMIIDA
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Moi.
Veistämö hivelee tietysti egoa mutta voi olla suureellinen termi verstaastani.
Jokatapauksessa tervetuloa vaan poikkeamaan kun olette Tampereen seudulla.
Esittelen yritystä, projekteja ja pienimuotoista toimintaani mielelläni.
Koska reissaan jonkin verran niin kannattaa soittaa ennen saapumista ettei vaan ajele turhaan.
Terveisin Aleksi
Veistämö hivelee tietysti egoa mutta voi olla suureellinen termi verstaastani.
Jokatapauksessa tervetuloa vaan poikkeamaan kun olette Tampereen seudulla.
Esittelen yritystä, projekteja ja pienimuotoista toimintaani mielelläni.
Koska reissaan jonkin verran niin kannattaa soittaa ennen saapumista ettei vaan ajele turhaan.
Terveisin Aleksi
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Olen huomemma menossa Tampereelle katsomaan Emmaa.
Onneksi tuli katsottua nuo kuvat ensin plokista, niin ei tipahda veneen nähdessä.
Hyvä siitä tulee...
T: Tero
Onneksi tuli katsottua nuo kuvat ensin plokista, niin ei tipahda veneen nähdessä.
Hyvä siitä tulee...
T: Tero
- kimsir
- Viestit: 358
- Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Moi
Lueskelin plokia Aleksin kotisivuilla ja tuli meileeni tietysti oma köliremppa. Kun irroitin omasta Scyllastani pultteja oli pultti tiukemmin kiinni raudassa kuin puussa. Sekä emäpuusta/puukölistä, että kölitukeista pultit lähtivät helposti irti mutta raudan sisällä ne olivat tiukassa. Deadwoodeistakin pultit lähtivät helposti irti, kun taaemman deadwoodin pultit oli sulaneet aika ohuiksi. Etummainen olikin happosta ja hyvässä kunnossa, mutta irtosi silti suht iisisti. Kölipulteissa oli vain noin 2 cm kierre melemmissa päissä, joten mitoitus on ollut tarkkaa aikoinaan, kun ovat ne tehneet. Lieneekö maksimoineet tiiviyden tällä keinoin.
Itse otin pultit irti lyömällä isolla lekalla kölipultin alapään kierteeseen kierrettyä pulttia. Näin kölipultin pää ei niittaantunut ja sain paremman iskuvoiman itse pulttiin. Piti lyödä erittäin lujaa ja useampaan kertaan, mutta heti kun tapahtui pienikin liike kölipultissa oli pultin irroittaminen sen jälkeen suht helppoa. Kuvassa oleva moska ei riitänyt antamaa riittävää lyöntivoimaa, oli kuin olisi lyönyt umpirautaan. 7kg leka oli jo tarpeeksi järeä ja sillä pultti lopulta liikahti ja lähti irti.
Ruosteenpoisto ainetta käytin mutta en tiedä auttoko mitään. Voi olla että vain turvotti ruostejauhoa ja tervavaseliini mömmöä pultin sisällä ja siltäosin hankaloitti hommaa.
Lueskelin plokia Aleksin kotisivuilla ja tuli meileeni tietysti oma köliremppa. Kun irroitin omasta Scyllastani pultteja oli pultti tiukemmin kiinni raudassa kuin puussa. Sekä emäpuusta/puukölistä, että kölitukeista pultit lähtivät helposti irti mutta raudan sisällä ne olivat tiukassa. Deadwoodeistakin pultit lähtivät helposti irti, kun taaemman deadwoodin pultit oli sulaneet aika ohuiksi. Etummainen olikin happosta ja hyvässä kunnossa, mutta irtosi silti suht iisisti. Kölipulteissa oli vain noin 2 cm kierre melemmissa päissä, joten mitoitus on ollut tarkkaa aikoinaan, kun ovat ne tehneet. Lieneekö maksimoineet tiiviyden tällä keinoin.
Itse otin pultit irti lyömällä isolla lekalla kölipultin alapään kierteeseen kierrettyä pulttia. Näin kölipultin pää ei niittaantunut ja sain paremman iskuvoiman itse pulttiin. Piti lyödä erittäin lujaa ja useampaan kertaan, mutta heti kun tapahtui pienikin liike kölipultissa oli pultin irroittaminen sen jälkeen suht helppoa. Kuvassa oleva moska ei riitänyt antamaa riittävää lyöntivoimaa, oli kuin olisi lyönyt umpirautaan. 7kg leka oli jo tarpeeksi järeä ja sillä pultti lopulta liikahti ja lähti irti.
Ruosteenpoisto ainetta käytin mutta en tiedä auttoko mitään. Voi olla että vain turvotti ruostejauhoa ja tervavaseliini mömmöä pultin sisällä ja siltäosin hankaloitti hommaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
No niin, käykääpä vilkaisemassa taistelua kölipulttien kanssa Aleksin plokissa:
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
Näin tilaajan/ maksajan kannalta tilanne alkaa näytämään positiivisemmalta, no katsotaan mitä kaikkea tuolta löytyy, kun loputkin on irroitettu.
Yksi kölitukki menee joka tapauksessa uusiksi, mutta se oli tiedossa jo etukäteen.
T: Tero
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
Näin tilaajan/ maksajan kannalta tilanne alkaa näytämään positiivisemmalta, no katsotaan mitä kaikkea tuolta löytyy, kun loputkin on irroitettu.
Yksi kölitukki menee joka tapauksessa uusiksi, mutta se oli tiedossa jo etukäteen.
T: Tero
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
No niin, nyt ollaan kölitukeissa.
Tähän asti Aleksin alkuperäiset arviot pitäneet aikahyvin kutinsa.
T: Tero
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
Tähän asti Aleksin alkuperäiset arviot pitäneet aikahyvin kutinsa.
T: Tero
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut TLehti, 30 Loka 2013 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Minulla meni pelkästään vuosi kölin tekemisessä. Se tulikin kukkamultana alas, kun lasikuitu revittiin pois, eipähän ollut mallia, miten tehdä. Kölistä jäi vain pronssipultit, jotka nyt pitävät uutta köliä paikoillaan. Siinä mielessä olet hyvän sään aikaan liikkeellä. Aleksi kyllä osaa, Sinulla on paras rooli, katsoa sivusta valmista työtä.
Menestystä molemmille.
Donna 28
Menestystä molemmille.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Kiitos, kiitos
Pakko sanoa, että on kyllä itsekin oppinut yllättävän paljon asioita, kun on käyty eri vaihtoehtoja korjaamisen kannalta.
Aleksilla on aika hyvä tyyli kertoa asiat ja vaihtoehdot, niiden edut ja haitat.
Muutama vuosi vielä lisää, niin varmasti kustannukset olisivat olleet aivan eri luokkaa kuin nyt.
T: Tero
Pakko sanoa, että on kyllä itsekin oppinut yllättävän paljon asioita, kun on käyty eri vaihtoehtoja korjaamisen kannalta.
Aleksilla on aika hyvä tyyli kertoa asiat ja vaihtoehdot, niiden edut ja haitat.
Muutama vuosi vielä lisää, niin varmasti kustannukset olisivat olleet aivan eri luokkaa kuin nyt.
T: Tero
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
No niin, eiilen tuli Aleksilta odotettu puhelu.
Vanhan repiminen lopetettu ja nyt ruvetaan tekemään uutta.
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
T: Tero
Vanhan repiminen lopetettu ja nyt ruvetaan tekemään uutta.
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
T: Tero
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Plokiin tullut Paljon uutta luettavaa ja katsottavaa.
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
T: Tero
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
T: Tero
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Ja taas on päivityksiä tapahtunut
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 16 Marras 2009 12:02
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
miksi upotitte kölitukkia sitoavat pitkittäiset pultit ne heikentävät kölitukkeja upotuksen verran, eli jos kölitukit ovat 80mm ja upotukset puolellaan noin 15mm niin kölitukkien vahvuudesta voi samantien vähentää 30mm. Herroshoffrule.
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Moi.
Hershoffilla ja Nevinsillä ja monella muillakin suunnittelijoilla oli ja on tosiaan omia kestävyys laskelmiaan.
Niistä on hyvä huomioida että ne ovat sidoksissa tiettyyn veneen rakenteeseen.
Kyseessä tälläkertaa on Skylla jossa kaaret eivät ole kiinnitettynä kölitukkeihin.
sen sijaan kölin voimat kulkevat kölitukeista laudoitukseen ja niiden kautta kaariin.
Joten käytännön tasolla onko kölitukin poikkileikkaus leveytenä 80 tai 60 mm tarkoittaa että kölitukki ei tule olemaan heikoin paikka. Ennenkuin kölitukki murtuu vääntörasituksesta se on vääntänyt mänty laudoitusta jo melko mutkalle.
Emmassakin kaarien alimmat niitit ovat monesta kaaresta poikki. Todennäköisesti juuri tuosta syystä.
Upotetut liitospultit ovat siistimmät ja niihin jää vähemmän asioita kiinni veneen huollon yhteydessä joten siksi teimme upotukset.
Lisätään tuohon vielä.
Toki hiukan matikkaa on käytetty Emmankin suhteen.
Laskettiin kölipulttien riittävyys ja myös scantling numeron avulla muita asioita taulukoista.
Sain Emma scntling numeroksi hiukan alle 1,7 jota olen käyttänyt. Tuota vastaava ideaali kölitukki on siis vähintään 43mm vahva ja 215mm korkea.
Aleksi
Hershoffilla ja Nevinsillä ja monella muillakin suunnittelijoilla oli ja on tosiaan omia kestävyys laskelmiaan.
Niistä on hyvä huomioida että ne ovat sidoksissa tiettyyn veneen rakenteeseen.
Kyseessä tälläkertaa on Skylla jossa kaaret eivät ole kiinnitettynä kölitukkeihin.
sen sijaan kölin voimat kulkevat kölitukeista laudoitukseen ja niiden kautta kaariin.
Joten käytännön tasolla onko kölitukin poikkileikkaus leveytenä 80 tai 60 mm tarkoittaa että kölitukki ei tule olemaan heikoin paikka. Ennenkuin kölitukki murtuu vääntörasituksesta se on vääntänyt mänty laudoitusta jo melko mutkalle.
Emmassakin kaarien alimmat niitit ovat monesta kaaresta poikki. Todennäköisesti juuri tuosta syystä.
Upotetut liitospultit ovat siistimmät ja niihin jää vähemmän asioita kiinni veneen huollon yhteydessä joten siksi teimme upotukset.
Lisätään tuohon vielä.
Toki hiukan matikkaa on käytetty Emmankin suhteen.
Laskettiin kölipulttien riittävyys ja myös scantling numeron avulla muita asioita taulukoista.
Sain Emma scntling numeroksi hiukan alle 1,7 jota olen käyttänyt. Tuota vastaava ideaali kölitukki on siis vähintään 43mm vahva ja 215mm korkea.
Aleksi
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki
Perhana, Emmahan rupeaa valmistumaan 
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;