Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 14 Loka 2013 11:50

http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;

Täältä voi ruveta seuraamaan Aleksin plokia S/Y Emman keulasteevin korjauksesta ja kölipulttien vaihdosta

T: Tero

Avatar
kimsir
Viestit: 358
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja kimsir » 14 Loka 2013 12:31

Morjens!

Onpas kiinnostavaa ja opettavaista katseltavaa ja luettavaa, eritoten Scyllan omistajan näkökulmasta seurattuna. Saanen poiketa tampereella veistämöllä katsomassa tarkemmin, kun sielläpäin talvenmittaan liikun?


kimmo
HELMIIDA

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 14 Loka 2013 19:28

Moi.
Veistämö hivelee tietysti egoa mutta voi olla suureellinen termi verstaastani.

Jokatapauksessa tervetuloa vaan poikkeamaan kun olette Tampereen seudulla.
Esittelen yritystä, projekteja ja pienimuotoista toimintaani mielelläni.
Koska reissaan jonkin verran niin kannattaa soittaa ennen saapumista ettei vaan ajele turhaan.

Terveisin Aleksi

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 18 Loka 2013 12:56

Olen huomemma menossa Tampereelle katsomaan Emmaa.
Onneksi tuli katsottua nuo kuvat ensin plokista, niin ei tipahda veneen nähdessä.
Hyvä siitä tulee...

T: Tero

Avatar
kimsir
Viestit: 358
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja kimsir » 23 Loka 2013 20:01

Moi

Lueskelin plokia Aleksin kotisivuilla ja tuli meileeni tietysti oma köliremppa. Kun irroitin omasta Scyllastani pultteja oli pultti tiukemmin kiinni raudassa kuin puussa. Sekä emäpuusta/puukölistä, että kölitukeista pultit lähtivät helposti irti mutta raudan sisällä ne olivat tiukassa. Deadwoodeistakin pultit lähtivät helposti irti, kun taaemman deadwoodin pultit oli sulaneet aika ohuiksi. Etummainen olikin happosta ja hyvässä kunnossa, mutta irtosi silti suht iisisti. Kölipulteissa oli vain noin 2 cm kierre melemmissa päissä, joten mitoitus on ollut tarkkaa aikoinaan, kun ovat ne tehneet. Lieneekö maksimoineet tiiviyden tällä keinoin.

Itse otin pultit irti lyömällä isolla lekalla kölipultin alapään kierteeseen kierrettyä pulttia. Näin kölipultin pää ei niittaantunut ja sain paremman iskuvoiman itse pulttiin. Piti lyödä erittäin lujaa ja useampaan kertaan, mutta heti kun tapahtui pienikin liike kölipultissa oli pultin irroittaminen sen jälkeen suht helppoa. Kuvassa oleva moska ei riitänyt antamaa riittävää lyöntivoimaa, oli kuin olisi lyönyt umpirautaan. 7kg leka oli jo tarpeeksi järeä ja sillä pultti lopulta liikahti ja lähti irti.

Ruosteenpoisto ainetta käytin mutta en tiedä auttoko mitään. Voi olla että vain turvotti ruostejauhoa ja tervavaseliini mömmöä pultin sisällä ja siltäosin hankaloitti hommaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 25 Loka 2013 07:46

No niin, käykääpä vilkaisemassa taistelua kölipulttien kanssa Aleksin plokissa:

http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;

Näin tilaajan/ maksajan kannalta tilanne alkaa näytämään positiivisemmalta, no katsotaan mitä kaikkea tuolta löytyy, kun loputkin on irroitettu.

Yksi kölitukki menee joka tapauksessa uusiksi, mutta se oli tiedossa jo etukäteen.

T: Tero

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 28 Loka 2013 17:28

No niin, nyt ollaan kölitukeissa.

Tähän asti Aleksin alkuperäiset arviot pitäneet aikahyvin kutinsa.

T: Tero

http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut TLehti, 30 Loka 2013 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Loka 2013 22:30

Minulla meni pelkästään vuosi kölin tekemisessä. Se tulikin kukkamultana alas, kun lasikuitu revittiin pois, eipähän ollut mallia, miten tehdä. Kölistä jäi vain pronssipultit, jotka nyt pitävät uutta köliä paikoillaan. Siinä mielessä olet hyvän sään aikaan liikkeellä. Aleksi kyllä osaa, Sinulla on paras rooli, katsoa sivusta valmista työtä.
Menestystä molemmille.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 29 Loka 2013 08:29

Kiitos, kiitos

Pakko sanoa, että on kyllä itsekin oppinut yllättävän paljon asioita, kun on käyty eri vaihtoehtoja korjaamisen kannalta.

Aleksilla on aika hyvä tyyli kertoa asiat ja vaihtoehdot, niiden edut ja haitat.

Muutama vuosi vielä lisää, niin varmasti kustannukset olisivat olleet aivan eri luokkaa kuin nyt.

T: Tero

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 31 Loka 2013 08:00

No niin, eiilen tuli Aleksilta odotettu puhelu.

Vanhan repiminen lopetettu ja nyt ruvetaan tekemään uutta.

http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;

T: Tero

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 11 Marras 2013 09:05

Plokiin tullut Paljon uutta luettavaa ja katsottavaa.

http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;

T: Tero

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 18 Marras 2013 09:26

Ja taas on päivityksiä tapahtunut

jpps
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Marras 2009 12:02

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja jpps » 18 Marras 2013 20:23

miksi upotitte kölitukkia sitoavat pitkittäiset pultit ne heikentävät kölitukkeja upotuksen verran, eli jos kölitukit ovat 80mm ja upotukset puolellaan noin 15mm niin kölitukkien vahvuudesta voi samantien vähentää 30mm. Herroshoffrule.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 18 Marras 2013 22:34

Moi.
Hershoffilla ja Nevinsillä ja monella muillakin suunnittelijoilla oli ja on tosiaan omia kestävyys laskelmiaan.
Niistä on hyvä huomioida että ne ovat sidoksissa tiettyyn veneen rakenteeseen.

Kyseessä tälläkertaa on Skylla jossa kaaret eivät ole kiinnitettynä kölitukkeihin.
sen sijaan kölin voimat kulkevat kölitukeista laudoitukseen ja niiden kautta kaariin.
Joten käytännön tasolla onko kölitukin poikkileikkaus leveytenä 80 tai 60 mm tarkoittaa että kölitukki ei tule olemaan heikoin paikka. Ennenkuin kölitukki murtuu vääntörasituksesta se on vääntänyt mänty laudoitusta jo melko mutkalle.
Emmassakin kaarien alimmat niitit ovat monesta kaaresta poikki. Todennäköisesti juuri tuosta syystä.

Upotetut liitospultit ovat siistimmät ja niihin jää vähemmän asioita kiinni veneen huollon yhteydessä joten siksi teimme upotukset.

Lisätään tuohon vielä.
Toki hiukan matikkaa on käytetty Emmankin suhteen.
Laskettiin kölipulttien riittävyys ja myös scantling numeron avulla muita asioita taulukoista.
Sain Emma scntling numeroksi hiukan alle 1,7 jota olen käyttänyt. Tuota vastaava ideaali kölitukki on siis vähintään 43mm vahva ja 215mm korkea.

Aleksi

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 20 Marras 2013 08:12

Perhana, Emmahan rupeaa valmistumaan :)

http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin