Pieni summalainen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 03.09.2013 13:15

Olipas mukava tarina ja komean kuuloinen seikkailu!

Täältä itäperiferiasta katsellen tuntuu myös hyvältä tarkastella omia ennakkoluulojaan "etelän kermaperiä" kohtaan - tuollainenkin retki kysyy jo boolsseja sekä erä- ja merenkulkutaitoja ynnä -mieltä enemmän kuin monelta täkäläiseltä kaupunkilaisia arvostelevalta survivalsankarilta löytyy :-)

Kiitos vielä matkakertomuksesta ja onnea uudelle kauniille paatille!

Jatkokertomuksia odotellessa...

Eeppo

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 03.09.2013 15:06

Loistavaa - avofiskari matkailua parhaimmillaan!
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17.08.2013 1:11

Potkureista...

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 09.09.2013 14:40

Potkuri tuohon tarttis vaihtaa, kun edellinen on a) liian pieni b) kolisteltu vähän kiveenkin...

Onko noita pronssiropeleita standardoitu yhtään mitenkään? Nykyisessä on 45mm pitkä 14/19 kartio.

18-senttisen kaksilapaisen tilalle voisi ajatella vastaavaa 3-lapaista tai hiukan isompaa 2-lapaista (22 cm mahtuu köiraudan päällä vielä pyörimään). Onko ainoa realistinen vaihtoehto etsiä jostakin sopiva potkuri ja teettää uusi potkurinakseli just sillä kartiolla mikä ko. ropelissa sattuu olemaan? Hyväksi havittuja tekijöitä tiedossa?

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17.08.2013 1:11

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 14.09.2013 13:26

Tuossa ois tähtäimessä yks 230-millinen ropeli jossa on sopivasti vähän pienempi kartio. Omenapuun alla meditoidessani tulin siihen tulokseen, että todennäköisesti akselit sorvataan ropeliin eikä toisin päin eli mikäli standardointi näissä hommissa loistaa poissaolollaan, niin hittoakos tuolla nykyisellä akselilla tekee kun se ropelikin on kivellä käytyään aivan omaa laatuaan ja vanhan akselin voi aivan huoletta kiepauttaa uudelle rusetille sopivaksi. No aattelin nypätä sitten akselin kartanolle mutta tut mihinkään. Kummasti mahtui ulos kun raapi sen millin maalikerroksen hittoon siitä pinnasta ahistamasta ja nyt on näppärät rasvassa ja akseli kainalossa. Tarttee varmaan lähteä sitä sorvikoneen kuljettajaa metsästämään... Sitten on koko pitkä talvi aikaa hioa se potkuri kuntoon. Lyhennetään vähän latvoista ja sivuille snadisti lainetta...

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja matti » 15.09.2013 8:36

Onkohan se kainalokin rasvassa? :-)

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 16.09.2013 10:47

Millä perusteella potkuri on pieni? Itse vaihdoin samanlaiseen veneeseen suurempaa potkuria mutta nuo ilmajäähdytteiset vaativat kovat kierrokset että niistä saa ulosmitattua ne muutamat hevosvoimat. Päädyin lopulta samankokoiseen potkuriin kuin projektiin ryhtyessä, tulipa vain pilkottua yksi hyvä isompi potkuri - paljon koeajoa, veneen hinailua kuuriin ja ärräpäitä.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17.08.2013 1:11

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 30.09.2013 16:13

No sellaisen saatetiedon kanssa vene mulle tulikin ja toisaalta jo puolella kaasulla vanavedessä näkyy selvää virtausta, eli propulsiohyötysuhde alkaa pudota. Se on varmasti ihan totta, että liian suuren ropelin kanssa 2T tukehtuu tehokkaasti, mutta vois tässä nyt vähän isompaa kokeilla kuitenkin varsinkin kun tuo vanha on valmiiksi jo vähän huonona.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 30.09.2013 17:45

Ei kait se BriggsStratton sentään 2t kone ole?
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17.08.2013 1:11

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 03.10.2013 18:34

Ää-ööö. Ei (varmaan), nytkö sen(kin) joutuu sitten purkamaan että saadaan täysi varmuus kaikkiin yksityiskohtiin :o)

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Mile » 06.10.2013 10:20

hei,

kyllä noissa akseleissa ja potkureissa käytetään ihan standardikartioita, niitä vaan on ajan saatossa ilmeisesti ollut kahtakin, 1:10 ja 1:12 . 1:10 kartio on se kaikkein tavallisin. Akselin kartio on tavallisesti vähän lyhyempi kuin potkurin navassa oleva, jotta potkuri kunnolla kiristyy akselille.

http://www.solediesel.com/portals/0/ftp/planos/1771.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pienin näkyy olevan 19 mm halkaisijaltaan; eikös tuo sinun potkurin isompi reikä ollut juuri samakin? Eli pässinlihaa ; ostat vaan sopivan potkurin 19 mm akselille. Samelle koolle löytyy myös standardimittaiset tukilaakerit, tiivisteboksit jne. eli jos tulee tarpeen vaihtaa, niin tavaraa kyllä löytyy.
- Mile
Mile

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17.08.2013 1:11

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 04.02.2014 0:01

No ni. Apua kevät tulee.

Otetaas tommonen peruskyssäri, että mikä ottaa tommosessa perinnevenesysteemissä vastaan potkurin aksiaalivoiman? Moottorissa tuskin on mitään ihan kauhean massiivista aksiaalilaakerointia, joten homman hoitaa varmaan se paatin persiissä oleva pronssiputki (?) johon toi potkuri pyöriessään nojaa. Toi vanha potkuri vaikuttaa vähän siltä niin kuin se ois kalvanu itteään eli pitääkö tässä nyt sitten seuraavaksi suunnitella joku tukilaakerisysteemi ennenkuin se ropeli työntää kampiakselin ulos lohkosta?

Ja jos noi potkurit on edes auttavasti standardoitu, niin mistä niitä oikein ostetaan? Oishan sekin tietysti oma seikkailunsa kun hakis ropelin tosta kirppikseltä ja sit lähtis kiertämään konepajoja sopivan akselin toivossa. Hauskaahan sekin toki on ja yleensä oon saanu mitä oon halunnu. Semmosta se rahan tarjoaminen yksinkertaisista hommista toisinaan teettää :o)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 04.02.2014 11:04

Ei se saisi sieltä perästä ottaa potkuri vannasputkeen (peralaakeriin) kiinni vaan se on ihan tiivistysmielessä noi huullokset. Ne useinkin on kulunut kun koko paketti elää veneen riutumisen myötä ja moottorikin saattaa painua konepedissä eteenpäin. Työntövoima painelaakerilla koneen runkoon. Mulla oli akselin kokoinen (sisähalkaisija sama kuin moottorin akselin paksuus) painelaakeri koneen runkoon pultatun teräslevyn ja kytkinlaipan välissä ja kone tietysti jäykästi kiinni moottoripedissä. Vaseliinirasvaus suoraan laakerille. Eihän se kovin pitkäikäinen välttämättä ole mutta hintakin lineen alle kympin. Oikeissa venemoottoreissa kuten Wikke ja muut taitaa olla painelaakeri rakennettuna valmiiksi merivaihteeseen.
- Pohjalla on paremmin -

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.02.2014 11:10

Moi.

Noniinpä näkyy.. just tuon takia toi ei ole hyvä, että ei ole painelaakeria jossain kohdin ottamassa voimaa vastaan. Toi työstö ottaa jopa tehoakin (hiukan), jolla sitten lämmität merivettä sen sijaan että työntäisit venettä eteenpäin 0,0001 solmua lujempaa. :)

Jos sulla olis veneessä Wickströmin moottori, niin siinä olis laakeri kytkimen takapäässä valmiina, eli moottorin työntö kohdistuisi siihen. Sama systeemi on myös Olympioissa ja muissa Wanhan hyvän ajan keskimoottoreissa.

Onko sun Briggsissä (eiks se kone se ollut?) kytkin, vai tuleeko pyöritys suoraan kampiakselilta? Jos ja kun ei ole mitään, niin kai sitten tarttis laittaa painelaakeri. Siellä perässä oleva pronssiholkkki kai on lähinnä sivusuuntiin, eli painelaakeri tulee sitten sinne missä potkuriakselin hylsy loppuu veneen sisällä. Jos haluat halvalla päästä, niin askartele siihen ylimääräinen pohjatukki lankusta, ja siihen kiinni biilteeman tai motonetin laakeri, siellä niitä on halvalla. Siinä joutuu varmaan tekemään eteenpäin jonkun nivelletyn "vetoakselin", joita on tehty isompiin veneisiin tosiaan auton vetoakselista. Halvin ja helpoin mitä oon nähnyt, oli yhdessä pikkupaatissa järeä kumiputki ja pari järeää letkunkiristintä. Ei ollut vene sen takia jäänyt rannalle.. Esim jos löydät teräslangalla vahvistetun paksuseinäisen letkun, niin voi oikeasti toimia, toki pidä varaosa mukana ajellessa...

Mittaa potkuriakselista kartion mitat, täällä joku tietää taatusti niistä onko standardi. Suurin ja pienin halk ja pituus?

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17.08.2013 1:11

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 26.04.2014 18:27

noni. ostin ropelin romukaupasta. kartio on 13,5/17,5 ja pituus 42,5 kun vanha oli 14/19 ja pituus 45. onkos nyt helpompi ottaa ainetta pois ropelista vaiko ropelinvarresta notta uppoaisi pohjaan asti? siis ropeli, ei paatti. ei noita pikkurusetteja näköjään riesaksi asti liiku tai sit en vaan osaa hakea oikeasta paikasta. kakskymppiä makso.

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17.08.2013 1:11

Re: Pieni summalainen

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 02.05.2014 23:25

Hyvä vinkki tuokin, että kone on voinut siirtyä pedissä. Moottorin kyljessä on nimittäin joku möhkylä eli täytyy nyt ensimmäisenä katsoa onko siinä lohkoon nojaava aksiaalilaakeri vai ei. Jos ei niin, sitten pitää tosiaan pujottaa akselille laakeri kaulaan ja rakentaa sille tuenta. Ajattelin kokeilla, josko akselin saisi nojaamaan laakeriin vetämällä akselille vesijohtotarvikkeena myytävän puristusliittimen. Jos tuo onnistuu, niin olis ainakin luvattoman helppoa!

Millä muuten kannattaisi täyttää vanhan pronssipotkurin syöpymät? Ei ne mitään kauhean kummallisia ole, pari sellaista "madonreikää". Fosforikupari vaatisi niin paljon lämpöä, että hirvittää, mutta mitenkäs tina? Ainakin se tarttuu hyvin melko pienellä lämmöllä!

Vastaa Viestiin