Tervan poisto

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Stroh70
Viestit: 13
Liittynyt: 16.03.2011 17:47
Paikkakunta: Luvia

Tervan poisto

Viesti Kirjoittaja Stroh70 » 20.05.2011 19:55

No niin,

kiitoksia ensin vielä kaikille "katkenneet kaaret" keskusteluun kontribuutionsa antaneille.

Projektissa eli puusoutupaatti tuli uusi suorastaan tahmea ongelma: Olin tervannut sisustan viime kesänä ja näköjään tavaraa oli ollut liikaa tai liian jäykkää tai sitten puu vaan talvella veneen nurin ollessa pressun alla oli jotenkin hikoillut tervaa ulos.

Nimittäin pohjaa peitti paksuhko tervapatja, joka ei irtoa painepesurilla. Ihmetys on sitäkin suurempi, koskapa putsasin pohjan syksyllä ja nyt siis oli pahimmillaan puolen sentin tervakerros. Ongelma ei ole sinänsä katastrofi, koska suurin osatervaylijäämästä jaa turkkilautojen alle, mutta tukkii kaarien ja rungon raot eli vesi ei virtaa. Pesurilla availin noita ja sain vähän ongelmaa pienennettyä, mutta hurjan näköinen se oli. Ja kaikki roska mitä on pöllynnyt on bitumoitunut tanakasti tuohon puuroon. Luovuin lopulta painepesusta, kun yhden takertuneen koivunlehden irtipesuun meni minuutti :)

Pohja oli maalattu, joten pukattiin vesille ja tietysti odotustekin mukaisesti, ei tullut tippaakaan vettä sisälle. Tuolla tervasaturaatiolla se olisi ollut aika ihmekin jos olisi turvotusta ollut vaille.

No haitta on tietysti se, että sitä tervaa on valunut vähän sinne sun tänne eikä p....le lähde irti kuin taltalla.

Kysymys:
1. onko syytä tehdä mitään muuta kuin neuvoa veneen käyttäjiä varautumaan vaaraan ja suosimaan mustaa vaatetusta.
2. jos hypoteesi 1) on väärä, miten tuo terva kannattaa irroittaa. Itse en nyt keksi muuta kuin vene kyljelleen maihin ja skrapalla kaapimaan vähän samaan tapaan kuin rantoja putsataan öljystä.
3. Jos oletetaan, että olen lukutaitoinen ja ymmärsin käyttöohjeet, niin mistä tuo ilmiö johtuu? Aine oli Motonetin "venemiehen tervaa" jota lantrasin pellavaöljyllä tai tärpätillä, en muista kummalla. Puu oli kuivaa tervattaessa ja keli lämmin. Näytti hyvältä siis vielä syksyllä ja nyt on kuin asfalttitehtaan lattia...

nimimerkillä hyvin kelluu

jos
Viestit: 5
Liittynyt: 15.05.2010 8:41

Re: Tervan poisto

Viesti Kirjoittaja jos » 20.05.2011 20:12

Aika hurjalta kuulostaa. En kyllä tiedä, mistä moinen tervan neitseellinen sikiäminen voi johtua, mutta tuntuu että siitä ei pääse eroon kuin polttamalla.

Ei siis sitä venettä kannata polttaa, vaan toholla. Kun terva on noinkin tuoretta, se pehmenee helposti kuumentuessaan ja ylimäärä on helppo kaapia pois. Toinen keino olisi odottaa kevättalven ahavia, jolloin lämpötila on vielä sen verran pakkasella, että kylmä terva irtoaa skraballa helposti.

Marko Aalto
Viestit: 51
Liittynyt: 18.05.2005 6:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Tervan poisto

Viesti Kirjoittaja Marko Aalto » 25.05.2011 7:35

Terva pehmenee kuumailmapuhaltimella nätisti ja on helppo kaapia skraballa pois.

samppa91
Viestit: 23
Liittynyt: 18.07.2016 19:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tervan poisto

Viesti Kirjoittaja samppa91 » 29.01.2017 18:18

Ketjun aloittamisesta on jo niin kauan, että olet varmaan tervat kerinnyt irroittamaan jo monet kerrat, ja nämä huomiot olet varmasti tehnyt itsekkin, mutta en viitsi aloittaa uutta ketjua :))

Kesällä tuli hankittua ensimmäinen puuvene, ja sen puhdistamiseen on mennyt todella paljon aikaa. Ulkopuolelle ei ole tarvinnut tehdä vielä mitään, mutta sisäpuolelle sitäkin enemmän. Sisäpinnan lasittunut yli 20 vuotta vanha tervakerros oli paksuimmillaan sentin luokkaa, ja ajattelin jakaa hyväksi kokemiani konsteja ja neuvoja sen puhdistamiseen:

1. Tarvittavat välineet: kuumailmapuhallin, erilaisia teräslastoja, jonkinlainen astia mihin irronneen tervan voi kaapia ja kaarien alle jäävien alueiden putsaamiseen jonkinlainen koukku. Väsäsin koukun vanhasta talttapäisestä ruuvimeisselistä, jota taivuttelin työhön sopivaksi kaasupillillä. Astialla ei niinkään ole väliä, kunhan se on suoralaitainen. Suoraan ja terävään laitaan on tervaisen lastan pyyhkäiseminen kaikkein helpointa, koska "puoliksi sulanut huttu tarttuu työvälineisiin melko tiukkaan. Itse käytin alkuun parin litran vetoista pyöreää ohenneämpäriä ja voin sanoa, etta halkaisijaltaan n. 20cm pyöreän astian laitaan on vaikea puhdistaa lastaa. Työtä helpottaa vielä huomattavasti se, että astian kiinnittää vaikkapa veneen laitaan puristimella.

2. Työjärjestys: Kannattaa aloittaa kaarien puhdistamisella, ja edetä alhaalta ylöspäin. Itse tein niin, että puhdistin ensin laudat ylhäältä alaspäin ja sitten vasta kaaret. Se oli virhe. Työn edetessä kaikenlaista moskaa tippuu aina alempiin saumoihin, ja irtonaista möhnää joutuu vähän väliä imuroimaan. Lisäksi kaarien alla olevia reikiä puhdistaessa herkästi sotkee lautojen pinnat uudestaan, ja tästä aiheutuu ylimääräistä hommaa.

3. Tervan irroittaminen: Riippuu varmasti paljon käytetystä seoksesta ja sen iästä, mutta omassa projektissani huomasin erään seikan: Jos tervaa lämmittää niin että pinta sulaa, sen pois kaapiminen on melko työlästä, ja puun pintaan jää epätasaisuuksia. Ei sillä ole kuin kosmeettinen merkitys, mutta suosittelen kokeilemaan irroittamista vähemmällä lämmittämisellä. Kun pienellä teholla lämmittää vain sen verran, että terva alkaa juuri ja juuri savuta, kerros lähtee irti palasina. Parhaimmillaan sain itse sen irtoamaan suurina laattoina ilman, että puuhun jäi mitään. Lisäksi kiinteänä ja kuivana pysyvä terva on helpompi lapioida pois, eikä lastasta irtoavat kikkareet tartu uudestaan kiinni. Tämä ei tietysti päde joka paikkaan, esimerkiksi omassa veneessäni kaarien yläpinnat ovat niin karkeita, että niiden putsaaminen siistiksi ilman sähkötyökalujen suosiollista avustamista on todella työlästä.

- Samppa

Vastaa Viestiin