Vanerivene projekti
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Vanerivene projekti
Rimarunko tehdään liimaamalla rimoja vier viereen rungon kuoreksi yleensä (uros)mallineen päällä. Pintaan sisä ja ulkopuolelle laminoidaan tavallisesti lasikuitua. Liimaukseen ja kuidutukseen tavallisimmin käytetään epoksia.
Sopii hyvin pyöreisii rungon muotoihin kuten kanootteihin purkkareihin jne. ; mutta kulmikkaisiin mahonkikaunottariin harvemmin käytetty menetelmä.
Läheistä sukua perinteiselle tasasaumaveneelle, mutta sillä erolla että "Laudat" pidetään kaarien sijaan nipussa liimaten ja lasikuituun paketoimalla.
Hyvin läheistä sukua myös kerrosrakenteiselle lujitemuoviveneelle; ts. rimarakenne kuidun välissä toimii kerroslevyn ydinaineena, kuten balsa tai muovivaahdot muoviveneissä.
Luja ja kevyt. mutta ei välttämättä yhtä luja ja kevyt kuin oikeaoppinen ristiinlaminoitu rakenne, joka ei välttämättä kaipaa pintaansa mitään lasikuituja.
Sopii hyvin pyöreisii rungon muotoihin kuten kanootteihin purkkareihin jne. ; mutta kulmikkaisiin mahonkikaunottariin harvemmin käytetty menetelmä.
Läheistä sukua perinteiselle tasasaumaveneelle, mutta sillä erolla että "Laudat" pidetään kaarien sijaan nipussa liimaten ja lasikuituun paketoimalla.
Hyvin läheistä sukua myös kerrosrakenteiselle lujitemuoviveneelle; ts. rimarakenne kuidun välissä toimii kerroslevyn ydinaineena, kuten balsa tai muovivaahdot muoviveneissä.
Luja ja kevyt. mutta ei välttämättä yhtä luja ja kevyt kuin oikeaoppinen ristiinlaminoitu rakenne, joka ei välttämättä kaipaa pintaansa mitään lasikuituja.
Mile
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Eikun kysymystä pukkaa:Mile kirjoitti:Rimarunko tehdään liimaamalla rimoja vier viereen rungon kuoreksi yleensä (uros)mallineen päällä. Pintaan sisä ja ulkopuolelle laminoidaan tavallisesti lasikuitua. Liimaukseen ja kuidutukseen tavallisimmin käytetään epoksia.
Läheistä sukua perinteiselle tasasaumaveneelle, mutta sillä erolla että "Laudat" pidetään kaarien sijaan nipussa liimaten ja lasikuituun paketoimalla.
Tarkoittaako, että tässä menetelmässä kaarilla on vain "asennusmuotin" virka vai eikö kaaria ole ollenkaan?
Onko runko ja kaari eriasia?

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Vanerivene projekti
Kun kerran olet noinkin avoimella mielellä niin sullehan on maailma avoin - ei se vene mitään runkoa sinne sisälle välttämättä tarvitse mutta jonkun päällä se kuitenkin on ilmeisesti tehtävä.
Mutta jos kumminkin pysyy tavanomaisemmissa rakenteissa niin kaaritushan sinne sisälle pitää tulla samoin kuin pitkittäisjäykkääjät - johonkin se konekin on kiinnitettävä...
Mutta jos kumminkin pysyy tavanomaisemmissa rakenteissa niin kaaritushan sinne sisälle pitää tulla samoin kuin pitkittäisjäykkääjät - johonkin se konekin on kiinnitettävä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Joo, tarkemmin ajatellen olishan ne hyvä olla... Helpottaisi ainakin muodon löytymistä.Veli-Matti kirjoitti:Kun kerran olet noinkin avoimella mielellä niin sullehan on maailma avoin - ei se vene mitään runkoa sinne sisälle välttämättä tarvitse mutta jonkun päällä se kuitenkin on ilmeisesti tehtävä.
Mutta jos kumminkin pysyy tavanomaisemmissa rakenteissa niin kaaritushan sinne sisälle pitää tulla samoin kuin pitkittäisjäykkääjät - johonkin se konekin on kiinnitettävä...
Vaikka kyllähän mä höyryttäisin sen "kuoren" oikeaan muotoon ilmankin.
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
On tää kyllä aika mielenkiintoista, kun ei oikeesti juuri mitään ymmärrä.

Taidan hommata terhin ja liimata siihen puujäljitelmä kontaktimuovin pintaan.

Mutta asiaan.
Kaarien valmistuksesta ilmeisesti jotakuinkin aloitetaan.
Onko itse kaarissa eroavaisuuksia sen mukaan mitä ja miten sen päälle kylki ja pohja asennetaan.?
Eli pitääkö kaarienteko vaiheessa olla tieto tuleeko vaneri, vai rima vai joku muu....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Re: Vanerivene projekti
Kaarituksen tarve riippuu ainoostaan käytetyistä materiaali vahvuuksista. Yleensä rimarunkonen on nk "monocoque" eli siinä kaikki välilaipiot ja kalusteet on liimattu ja laminoitu kiinni runkoon ja kanteen ja muodostaa yhtenäisen rakenteen.. vrt itsekantava autonkori..
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Okei !TeddyDiver kirjoitti:Kaarituksen tarve riippuu ainoostaan käytetyistä materiaali vahvuuksista. Yleensä rimarunkonen on nk "monocoque" eli siinä kaikki välilaipiot ja kalusteet on liimattu ja laminoitu kiinni runkoon ja kanteen ja muodostaa yhtenäisen rakenteen.. vrt itsekantava autonkori..
Mulla on vielä hieman opiskeltavaa siinä, mitä käytännössä tarkoitetaan sanalla -runko-
vai onko se "liukuva" käsite johon voidaan asiayhteydestä riippuen sisältää myös
pohja- ja kylkipintoja... Ja niinkuin ilmeisesti yllä, kanttakin.?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Re: Vanerivene projekti
Eli vois edelleen verrata että eihän nykyautoissakaan ole runkoa.. eli on ulkokuori ja sitä jäykistävät rakenteet. Silloin kokonaisuus on enemmän kuin osien summa..Eli rakenteellisesti yhtenäinen kokonaisuus josta ei voi poistaa jotain osaa ilman seuraamuksia..
Oot kyllä ihan oikeesssa että rungon määritelmä on tässä yhteydessä jotain muuta kuin perinteinen..
Oot kyllä ihan oikeesssa että rungon määritelmä on tässä yhteydessä jotain muuta kuin perinteinen..
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Re: Vanerivene projekti
Vaneriveneajatusta ja -suunnitelmaa kannattaa hieman piristää ja lisätä käyttömahdollisuuksia. Erittäin nopea on oheinen malli ja talvellakin voi veneillä;
http://www.youtube.com/watch?v=FElrrUEQ ... re=related#" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=FElrrUEQ ... re=related#" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Vanerivene projekti
Höpönplöörää...monokokit
Tottakai siinä kaaria täytyy tehdä vähintäänkin niin monta että ne toimii "muottina" tekovaiheessa ja olennaisena osana rungon tukena jatkossa.
Se että tekeekö ensin "mallikaaret" tekovaiheeseen jotka korvaa sitten lopullisilla "veistokaarilla" rungon muotouduttua on tekijän päätettävä itse.
Jos itse tekisin niin rakentaisin kaarikuvista selviävän määrän "lopullisia" veistokaaria viisteineen(tekipä sitten rima-tai vanerirungon) vaikkakin ne ovat tiellä rungonteon lopulla
kun putsaa ja hioo liimapurseita yms. sisäpuolelta.
Kaaria tai vähintään pohjatukkeja saa lisätäkin lopussa esim kunnon konepedin tekoa varten.
Tottakai siinä kaaria täytyy tehdä vähintäänkin niin monta että ne toimii "muottina" tekovaiheessa ja olennaisena osana rungon tukena jatkossa.
Se että tekeekö ensin "mallikaaret" tekovaiheeseen jotka korvaa sitten lopullisilla "veistokaarilla" rungon muotouduttua on tekijän päätettävä itse.
Jos itse tekisin niin rakentaisin kaarikuvista selviävän määrän "lopullisia" veistokaaria viisteineen(tekipä sitten rima-tai vanerirungon) vaikkakin ne ovat tiellä rungonteon lopulla
kun putsaa ja hioo liimapurseita yms. sisäpuolelta.
Kaaria tai vähintään pohjatukkeja saa lisätäkin lopussa esim kunnon konepedin tekoa varten.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Vanerivene projekti
ANteeksi sekaannus! Kun sanoin jotain "runkoa sinne sisään" tarkoitin tällä sitä kaarien ja pitkittäisjäykistäjien muodostamaa luurankoa jonka päälle tehdään veneen kuori.
Yleensähän veneen kohdalla rungosta puhuttaessa tarkoitetaan sitä kelluvaa veneen näköistä kiulua ilman koppeja ja kansia. Runkonopeus ja runkopituus liittyvät tähän kiuluun, eivät siihen mahdolliseen luurankoon siellä sisällä
Runkopituus , hull length on tuon kiulun pituus perälaudasta kokkaan, poisluettuna ankannokat pukspröötit ( tai mitä lie tikkuja) , uimatasot ym. ulokkeet.
Loa length over all , kokonaispituus ottaa sitten nuo ulokkeetkin huomioon.
On kaksi ääripäätä tehdä vene, lujan "luurangon" eli siis SEN tukirungon varaan tehty ohutkuorinen , tai vastaavasti paksukuorinen kevyemmällä tukirungolla tai kokonaan ilman tehty vene.
Jokainen pähkäilköön päissään kumpi kestää paremmin kiville ja trailerille kolistelua ; ohut paperi, vaiko paksu kuori.
Eli jos veneen pohja tehty vaikka 10 mm mahonkivanerista ( 500kg/m^3) olisi saman painoinen pohja teräksestä tehtynä vain n. 0.6 mm
kokeilkoon kukin päissään vaikka potkaista oman autonsa kylkeen, ja sen jälkeen 10 mm vaneria ... kyllä se klommo tulee auton kylkeen eikä vaneriin.
Lasikuitulaminaattikin painaa pitkälti kolminkertaisesti vanerin painon saman paksuisena, eli samanpainoisena jää sekin alle kolmannekseen vanerin paksuudesta, siis n. 3mm ( lasikuitu) vs. 10mm (vaneri) ...
Yleensähän veneen kohdalla rungosta puhuttaessa tarkoitetaan sitä kelluvaa veneen näköistä kiulua ilman koppeja ja kansia. Runkonopeus ja runkopituus liittyvät tähän kiuluun, eivät siihen mahdolliseen luurankoon siellä sisällä

Runkopituus , hull length on tuon kiulun pituus perälaudasta kokkaan, poisluettuna ankannokat pukspröötit ( tai mitä lie tikkuja) , uimatasot ym. ulokkeet.
Loa length over all , kokonaispituus ottaa sitten nuo ulokkeetkin huomioon.
On kaksi ääripäätä tehdä vene, lujan "luurangon" eli siis SEN tukirungon varaan tehty ohutkuorinen , tai vastaavasti paksukuorinen kevyemmällä tukirungolla tai kokonaan ilman tehty vene.
Jokainen pähkäilköön päissään kumpi kestää paremmin kiville ja trailerille kolistelua ; ohut paperi, vaiko paksu kuori.
Eli jos veneen pohja tehty vaikka 10 mm mahonkivanerista ( 500kg/m^3) olisi saman painoinen pohja teräksestä tehtynä vain n. 0.6 mm

Lasikuitulaminaattikin painaa pitkälti kolminkertaisesti vanerin painon saman paksuisena, eli samanpainoisena jää sekin alle kolmannekseen vanerin paksuudesta, siis n. 3mm ( lasikuitu) vs. 10mm (vaneri) ...
Mile
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Tämäkin asia alkaa avautumaan, tattista vaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Tämä on lähinnä sitä mitä olin itse kuvitellut tapahtuvan.pellamo kirjoitti: Jos itse tekisin niin rakentaisin kaarikuvista selviävän määrän "lopullisia" veistokaaria viisteineen(tekipä sitten rima-tai vanerirungon) vaikkakin ne ovat tiellä rungonteon lopulla
Siis näillä mennään kunnes joku taas lyttää hyvän suunnitelman.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Vanerivene projekti
Jospa nyt katsottaisiin viestin aloittajan visioon, mikä voisi hänen mielestään olla pieni Vaneerista rakennettu perhettä yhdistävä vene, millä myös juniori voisi ajella.
Sitä ajatuksesta tämä ketju on vain kertakaikkiaan karannut. Muistanette tuolta alkupuolelta myös innostuneeni aiheesta, joten piirtelin "notikalle"luonnoksen aivan omasta mielenkiinnostani.
Mahonki tai yleensä vaneri oli kyllä tuota suunnitellessa koko ajan mielessäni, niinkuin Matti heti huomasikin.
Näitä eri veneenrakennustapoja, mitä tähänkin projektiin on esitelty (ei toki ainoina oikeina),niin voinen todeta niihin perehtyneeni ja kaikkia jossain määrin toteuttanutkin.
Joten ehdottaisin asian pysyvän vain ja ainoastaan Vaneriveneprojekti.
Terveisin
Simo Peräkorpi
Sitä ajatuksesta tämä ketju on vain kertakaikkiaan karannut. Muistanette tuolta alkupuolelta myös innostuneeni aiheesta, joten piirtelin "notikalle"luonnoksen aivan omasta mielenkiinnostani.
Mahonki tai yleensä vaneri oli kyllä tuota suunnitellessa koko ajan mielessäni, niinkuin Matti heti huomasikin.
Näitä eri veneenrakennustapoja, mitä tähänkin projektiin on esitelty (ei toki ainoina oikeina),niin voinen todeta niihin perehtyneeni ja kaikkia jossain määrin toteuttanutkin.
Joten ehdottaisin asian pysyvän vain ja ainoastaan Vaneriveneprojekti.
Terveisin
Simo Peräkorpi
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Joo, tämän hetken väliaikatieto on, että 4mm koivuvaneri on ykkösenä materiaalivaihtoehdoista.
Pelkään että muut vaihtoehdot ovat liian haastavia.
Ja veistokaarista on tarkoitus aloitttaa, kunhan selvitän mitä ne tarvittavat viisteet tarkoittaa
Pieni rönsyily ei ole pahasta, sehän vain laajentaa tajuntaa, sikäli mikäli sen saa jotenkin liitettyä itse aiheeseen.
Pelkään että muut vaihtoehdot ovat liian haastavia.
Ja veistokaarista on tarkoitus aloitttaa, kunhan selvitän mitä ne tarvittavat viisteet tarkoittaa

Pieni rönsyily ei ole pahasta, sehän vain laajentaa tajuntaa, sikäli mikäli sen saa jotenkin liitettyä itse aiheeseen.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Viinamäenmiäs
- Viestit: 257
- Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
- Viesti:
Re: Vanerivene projekti
Tässä tehdään rimavenettä siten, että kaaret on paikoillaan jo jigissä. Tällä metodilla pitää ainakin viistää sen verran, että rungon muoto asettuu ilman rakosia.mitä ne tarvittavat viisteet tarkoittaa
Omaa tekemistä ajatellen olisi tuo ollut mielestäni viisaampi ja parempi tapa kuin askarrella kaaret jälkeenpäin.
Tuossa on kelpo projekti vanerin laminoinnista.
Teki miten tahansa, niin hyvällä suunnittelulla säästää kyllä paljon "eiku" työvaiheita. Kokemusta on enemmän jälkimmäisestä kuin perusteellisesta suunnittelusta sillä kiinnostus aiheeseen on omalla kohdalla valitettavasti syventynyt vasta tekemisen aloittamisen jälkeen. Vielä kun jaksaisi rypistää loppuun.
Viinamäenmiäs