Kiinteä aggrekaatti -äänieristys
-
- Viestit: 149
- Liittynyt: 12.08.2008 16:21
Kiinteä aggrekaatti -äänieristys
Onko kellään kokemusta kiinteän aggrekaatin asentamisesta veneeseen? Mulla olisi veneen perässä köysiboksi-tilassa mielestäni sopiva paikka pikkuruiselle myllylle ja ajattelin että jos talvella rustaisi sen sinne ja ehkä veneen omaan pakoputkeen vaikka mutkalla yläkautta yhdistelisi...
Mites paljon tuollainen pieni nelitahti tarvitsee vapaata ilmaa jos sen jotenkin koteloisi ja äänieristäisi hyvin vaikka polyuretaanilla tms.?
Minkätehoinen laitteen tulisi olla jos sitä käyttäisi pääasiassa lämmittyslaitteisiin, puhaltimeen, valot, mahd. tv/läppäri ja tietenkin akkuja lataamaan? Onko mitään suosituksia jostain hiljaisesta ja hyvästä mallista?
Mites paljon tuollainen pieni nelitahti tarvitsee vapaata ilmaa jos sen jotenkin koteloisi ja äänieristäisi hyvin vaikka polyuretaanilla tms.?
Minkätehoinen laitteen tulisi olla jos sitä käyttäisi pääasiassa lämmittyslaitteisiin, puhaltimeen, valot, mahd. tv/läppäri ja tietenkin akkuja lataamaan? Onko mitään suosituksia jostain hiljaisesta ja hyvästä mallista?
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30.05.2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
en vastaa kysymykseen mutta ettekai te ammu minua
päähän juolahti 2 asiaa
-auttaako tärinään jos laittaa vesipatjan päälle
-pakoäänet kuinkas käy jos laittaa pakoputken alakautta siten että käy vesirajan alapuolella ja pieni letku yhde siten että vettä tulee omalla paineella pakoputkeen ja hiljentää ja jäähdyttää putkee
päähän juolahti 2 asiaa
-auttaako tärinään jos laittaa vesipatjan päälle
-pakoäänet kuinkas käy jos laittaa pakoputken alakautta siten että käy vesirajan alapuolella ja pieni letku yhde siten että vettä tulee omalla paineella pakoputkeen ja hiljentää ja jäähdyttää putkee
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 21.06.2008 0:26
- Paikkakunta: kehä3:n ja lapin välillä
Diesellä toimivat laitokset ovat hiljaisempia, mutta isompia. Tosin ei nuo pikku laitteetkaan pahaa ääntä päästä. Vain 65 desibeliä, se ei ole kamalan paljoa. Ja jos se on vielä jossain laatikossa jota on vuorattu bitumilla tms ettei pääse kaikumaan, taitaa olla äänet hoidettu. Hobby hallissa taisi olla joku pieni kikotin halvalla...
En tiedä miten paljon tarvitsee vapaata ilmaa koska itse tarjoaisin sille tuoretta vaihtoilmaa... Ja tehoista että äkkiäkös lasket mitä laitteesi vie sähköä kaikkineen, 2000wattia riittänee varmasti.
Jos itse joskus veneen saan aikaiseksi, sen perus elinehtona tulee olemaan agrigaatti. Tosin niin että se hoitaa lähinnä akkujen latauksen kun "pääkone" ei ole käynnissä. Siihen automatiikka mukaan ja ei tarvitse miettiä sähkön käyttöä. Eikä agrigaattikaan hurise kaiken aikaa, vaan latailee akkuja tarpeen mukaan.
En tiedä miten paljon tarvitsee vapaata ilmaa koska itse tarjoaisin sille tuoretta vaihtoilmaa... Ja tehoista että äkkiäkös lasket mitä laitteesi vie sähköä kaikkineen, 2000wattia riittänee varmasti.
Jos itse joskus veneen saan aikaiseksi, sen perus elinehtona tulee olemaan agrigaatti. Tosin niin että se hoitaa lähinnä akkujen latauksen kun "pääkone" ei ole käynnissä. Siihen automatiikka mukaan ja ei tarvitse miettiä sähkön käyttöä. Eikä agrigaattikaan hurise kaiken aikaa, vaan latailee akkuja tarpeen mukaan.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05.06.2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mielestäni "salkkumalliset" Honda tai Robin nelitahtibensa-agregaatit on ollu hiljasimpia. Melutaso alle 60dB. Jatkuva teho jotain 1,5-20kVa. Sillä kävis jo yks lämmitin ja vähän valoja. Jos taas tarttee enemmän tehoa, niin joku 4-5kVa dieselgenu vois olla hyvä, mutta kyllä se on paljon meluisampi, ja vaatii ison kopin eristyksineen.
Tietysti venekäyttöön tehdään ihan omiakin koteloituja agregaatteja, mutta ne maksavat maltaita.
Ja puhdasta siniaaltoa kaiketi tarttee noi tietokonehärpäkkeet, taitaa olla aika hinnakkaita sellaset dieselmallit.
Tietysti venekäyttöön tehdään ihan omiakin koteloituja agregaatteja, mutta ne maksavat maltaita.
Ja puhdasta siniaaltoa kaiketi tarttee noi tietokonehärpäkkeet, taitaa olla aika hinnakkaita sellaset dieselmallit.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 21.06.2008 0:26
- Paikkakunta: kehä3:n ja lapin välillä
Riippuu tietokoneesta, jos tulee ja kun tulee muuntajan kautta sähköt, ei siniaaltoa tarvita. Näin ainakin minulle vannotetaan joka puolella. Tosin varuilta työautoon siniaalto invertterin ostin... Ja en usko että invertteri tai agrigaatti niin erillaista sähkö työntää ulos. Myös litteät televisiot toimii moitteetta "normi" sähköllä. Näin ainakin samsungin maahantuoja taisi mainostaa kun broidi kyseli.
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19.09.2005 9:15
- Paikkakunta: Lpr
Luulisin että lcd-tv ja läppäri ottaa ihan hyvin vastaan sen aggregaatin sähkön. Kuvaputkitöllö hiukan huonommin, mutta kyllä sekin pitäisi toimia.
Läppäri, lcd-töllö, puhallin ja valot vievät vain vähän sähköä. Niihin riittäisi yhteensä joku parisataa wattia. Vähemminkin jos virrankulutukseen kiinnittää huomiota.
Akkujen lataaminen imee virtaa enemmän, mutta riippuen ihan akkujen varaustilasta, koosta ja määrästä.
Lämmitys sitten viekin virtaa helposti paljon. Lisäksi sähköllä lämmitys tälläisessä tilanteessa on hiukkasen tyhmää, se aggrekaatti kun tuottaa itse hukkalämpöä 2-4 kW jokaista tuotettua sähkö-kilowattia vastaan. Eli järkevämpää olisi miettiä miten tuon hukkalämmön saisi käyttöön.
Boksia rakennettaessa aggrekaatille pitää ottaa huomioon tuuletus, bensakoneella räjähdysvaara ja muutoinkin kopan sisälämpötila. Tuuletus vaatii ilmaa ja ilmakanaviin kannattaa rakentaa äänenvaimentajia jotta ääni ei sitäkautta kuulu. Aggrekaatti johonkin kumitassujen varaan ettei tärinää tule runkoa pitkin.
Läppäri, lcd-töllö, puhallin ja valot vievät vain vähän sähköä. Niihin riittäisi yhteensä joku parisataa wattia. Vähemminkin jos virrankulutukseen kiinnittää huomiota.
Akkujen lataaminen imee virtaa enemmän, mutta riippuen ihan akkujen varaustilasta, koosta ja määrästä.
Lämmitys sitten viekin virtaa helposti paljon. Lisäksi sähköllä lämmitys tälläisessä tilanteessa on hiukkasen tyhmää, se aggrekaatti kun tuottaa itse hukkalämpöä 2-4 kW jokaista tuotettua sähkö-kilowattia vastaan. Eli järkevämpää olisi miettiä miten tuon hukkalämmön saisi käyttöön.
Boksia rakennettaessa aggrekaatille pitää ottaa huomioon tuuletus, bensakoneella räjähdysvaara ja muutoinkin kopan sisälämpötila. Tuuletus vaatii ilmaa ja ilmakanaviin kannattaa rakentaa äänenvaimentajia jotta ääni ei sitäkautta kuulu. Aggrekaatti johonkin kumitassujen varaan ettei tärinää tule runkoa pitkin.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Ilmajäähdytteisen kotelointi niin, että se todella hiljenee, on haasteellista.
Osa tuotetusta tehosta on hukattava aika isoon puhaltimeen, joka vaihtaa
kotelon ilmaa, jos laitteen omaa puhallinta ei voi putkittaa ulkoa imemään.
Joissain generaattori vielä jäähtyy eri puhaltimella kuin moottori. Ja sekin
tarvitsee raikasta ilmaa, ei sitä moottorin jo kuumentamaa.
Sekä tulo-, että poistokanavassa on oltava äänenvaimentimet.
Vesijäähdytteiset eivät sitten enää ole pieniä ja käteviä, eikä varsinkaan
edullisia.
Mulla on itsellä omatekoinen, jossa moottori ja pakoputki jäähtyy vedellä,
mutta generaattori on ilmajäähtyvä. Tilanne tiiviissä laatikossa on juuri ja
juuri hyväksyttävä lämmön suhteen, kun moottori imee generaattoriosan
jäähdytysilmaa. Vieraalle en uskaltaisi tuota tehdä, vaan geniskin pitäisi
jäähdyttää vedellä.
Äänieristeeksi ei sitten sovi mikään uretaani- tai vastaava kevyt levy,
äänieristyslevyllä pitää olla massaa. (Paitsi tietysti, jos massa saadaan
seinän rakenteeseen) On hyviä levyjä joissa on kahden eri tiheyden
vaahtomuovia ja välissä painavaa massalevyä. Sellaisella voi tehdä
yksinkertaisella vanerilevylläkin toimivan äänieristyksen.
Osa tuotetusta tehosta on hukattava aika isoon puhaltimeen, joka vaihtaa
kotelon ilmaa, jos laitteen omaa puhallinta ei voi putkittaa ulkoa imemään.
Joissain generaattori vielä jäähtyy eri puhaltimella kuin moottori. Ja sekin
tarvitsee raikasta ilmaa, ei sitä moottorin jo kuumentamaa.
Sekä tulo-, että poistokanavassa on oltava äänenvaimentimet.
Vesijäähdytteiset eivät sitten enää ole pieniä ja käteviä, eikä varsinkaan
edullisia.
Mulla on itsellä omatekoinen, jossa moottori ja pakoputki jäähtyy vedellä,
mutta generaattori on ilmajäähtyvä. Tilanne tiiviissä laatikossa on juuri ja
juuri hyväksyttävä lämmön suhteen, kun moottori imee generaattoriosan
jäähdytysilmaa. Vieraalle en uskaltaisi tuota tehdä, vaan geniskin pitäisi
jäähdyttää vedellä.
Äänieristeeksi ei sitten sovi mikään uretaani- tai vastaava kevyt levy,
äänieristyslevyllä pitää olla massaa. (Paitsi tietysti, jos massa saadaan
seinän rakenteeseen) On hyviä levyjä joissa on kahden eri tiheyden
vaahtomuovia ja välissä painavaa massalevyä. Sellaisella voi tehdä
yksinkertaisella vanerilevylläkin toimivan äänieristyksen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16.08.2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
käy tutkimassa näistä mallia. rosterikopan sisälle rakennettuna ovat todella hiljaisia.
http://www.dometic.com/enuk/Europe/Unit ... h/?pcid=30
http://www.dometic.com/FileOrganizer/1- ... y_2008.pdf
noita laatikoita saa ostaa valmiina. Malleja näkyy lähes jokaisen rekka-auton runkoon kiinnitettynä.
tässä yksi merkki:
http://www.karbox.fi/
raskaan kaluston liikeistä löytyy lisää.
Aggrekaatti sisälle ja pientä tuunausta....
http://www.dometic.com/enuk/Europe/Unit ... h/?pcid=30
http://www.dometic.com/FileOrganizer/1- ... y_2008.pdf
noita laatikoita saa ostaa valmiina. Malleja näkyy lähes jokaisen rekka-auton runkoon kiinnitettynä.
tässä yksi merkki:
http://www.karbox.fi/
raskaan kaluston liikeistä löytyy lisää.
Aggrekaatti sisälle ja pientä tuunausta....
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02.05.2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Ilmajäähdytetyn koneen kotelointi niin, että ääni merkittästi vaimenee on tosiaan aika vaikeaa. Koteloon joutuu joka tapauksessa tekemään melko isot imu- ja poistoaukot ja niiden eteen äänenvaimentimet, joista tulee helposti tilaa vieviä rakennelmia.
Jos konetta lähtee koteloimaan niin kannattaa laittaa siihen öljynlämpömittari tai mitata lämpötilaa sylinterikannesta. Tällöin voi konetta alkaa jäähdyttelemään ajoissa eikä vasta sitten kun se jo kilahtaa.
Oman ilmajäähdutteisen koneen koteloinnista ja muusta on juttua ja kuvia tässä topicissa: viewtopic.php?t=1640
Jos konetta lähtee koteloimaan niin kannattaa laittaa siihen öljynlämpömittari tai mitata lämpötilaa sylinterikannesta. Tällöin voi konetta alkaa jäähdyttelemään ajoissa eikä vasta sitten kun se jo kilahtaa.
Oman ilmajäähdutteisen koneen koteloinnista ja muusta on juttua ja kuvia tässä topicissa: viewtopic.php?t=1640
Ilkka