W-2 ja Dynan rele (nyt oikealla osiolla...)

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 31.07.2006 10:10

Mielestäni olen kyllä löytänyt virtapiirit seuraavasti 31 - akku miinus, 49 akku +, 49a starttinappi ja c lamppu. Löysin tälläsen kätzän linkin jonka pohjalta olen asiaan perehtynyt....http://www.airheads.org/content/view/159/49/

Sieltä rullaamalla löytyyrele jossa munkin kytkennät...
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 31.07.2006 10:42

Onkohan sulle nyt myyty vääränlainen rele? Nuo kertomasi napamerkinnät kun viittaavat antamasi linkin releeseen "F" joka on vilkkurele, myöskin kertomasi "70 vattinen" viittaisi siihen.

Oikea reletyyppi olisi mallia "C" Siinähän on kaksi liitintä kelalle (navat 85 ja 86) sekä akulta tuleva plussa napaan 30 ja sulkeutuvalta koskettimelta navalta 87 sitten startille. Ja vielä kerran, releen tulee olla todella tukeva, että kestää starttivirran. Tavallinen 20 tai 30 Ampeerin koskettimella oleva ei sitä kestä. Niin ja kelajännite tietysti pitää olla 12 V.

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 31.07.2006 11:13

No niin tietty, vilkkurelekö nyt sitte ei toimi lainkaan...? Starttirelettä pyysin ja sellasen se mulle möi.
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Jatain
Viestit: 13
Liittynyt: 11.11.2005 10:11
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jatain » 31.07.2006 11:36

ruuvari kirjoitti:Kyseessä on 70vattinen tehorele...
Tehon lasklemiseen on helppo kaava, joka menee seuraavasti:

Teho = jännite x virta eli
P = U x I eli
W (watti) = V (voltti) x A (amppeeri).

Voidaan siis laskea, että maurin sanoma 30 ampeerin virtakesto tarkoittaa 30 A x 12 V = 360 W eli
360 wattia. Ja se on maurin mukaan liian vähän. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että 70 watin "tehorele", josta oli kyse, on itseasiassa virtakestoltaan heikompi, kuin normaali "lisävalorele", josta mauri aiemmin puhui.

Jos siis releen tulee kestää esimerkiksi 100 ampeeria, pitää sen tehonkeston olla vähintään
100 A x 12 V = 1200 W eli
1200 wattia, joka on 1,2 kilowattia. Aika paljon enempi kuin 70 w.

Edit: Lisäyksenä, että tässä siis kokoluokkaa tehonkestolle, kun näyttää siltä, että joudut uudelleen asioimaan relekaupassa...

Kyllä näyttäisi siltä (pelkästään napamerkintöihin ja antamaasi linkkiin perustuen) että olet vilkkureleen saanut, ja tuo rele ei missään tapauksessa toimi starttireleenä.
Jari Inkeroinen

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 31.07.2006 11:55

En viitsinyt äsken puuttua tuohon tehoasiaan, kun on muutakin puuhaa...

Näissä tapauksissa ei ole tarvetta käyttää Watti-mitoitusta, vaan riittää kun releen koskettimen virtakestoisuus on riittävä, esim 100 A tai suurempikin ja rele on tarkoitettu esim 12 tai 24 V tasasähköä katkomaan.

Luulisin tuon mainitun 70 Watin lukeman tarkoittavan, että se on sopiva vilkkureleeksi noin kyseisen tehoon asti. Vilkkureleellähän on se ominaisuus, että sen vilkkutaajuus muuttuu yhden polttimon palaessa ja varoittaa täten kuljettajaa.

Vahvavirtatekniikassa käytettyjen releiden "kontaktoreiden" arvoissa kyllä yleisesti mainitaan nimellisvirran lisäksi se kilowattimäärä, minkä tehoista oikosulkumoottoria sillä voidaan käynnistää milläkin jännitteellä, mutta se onkin sitten ihan oma tarinansa.

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 31.07.2006 12:11

Niin siis onko mun rele täysin käyttökelvoton?
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 31.07.2006 12:36

Käytettävissäni olevista tiedoista päätellen se on vilkkurele, eikä sovellu starttireleeksi. Ei muuta kuin kauppaan ja rahat takaisin, saisivat vielä pyytää anteeksikin.

Ihmettelen kovin millainen auto(vene?)sähköliike voi myydä tuollaisen releen jos olet kerran starttirelettä pyytänyt! Olisiko ollut joku "suviuuno" töissä?

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patrick » 02.08.2006 10:33

ruuvari kirjoitti:Niin siis onko mun rele täysin käyttökelvoton?
Kyllä,releesi on täysin kättökelvoton! Ellet laita veneeseesi vilkkuja =)

Startti releessä on lähes poikkeuksetta kaksi M6-M10 ruuvi liitosta tukevia kaapelikenkiä varten, sekä yksi tai kaksi pienempää ruuviliitosta käämiä varten.
Mitään perinteiseen muovikoteloon pakattua relettä ei tule käyttää, koska ne eivät parhaimmillaankaan kestä muutamaa ämpäriä enempää virtaa. Saat niistä pahan hajun lisäksi korkeintaan palovammoja.

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 02.08.2006 11:41

Ruuvarille:

Katsoppa www.adita.fi ja siellä tuotteet - > releet -> tehorele
saattaisi olla sopivakin malli. Hinnasta en tiiedä mitään

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 02.08.2006 12:09

Jep jep, laitoin postia Risto Rämälle Kotkaan mistä releen hankinkin ja odottelen vastausta.. Luulen ettei releen vaihdossa ole mitään ongelmaa kun kerran väärän antoivat. Mutta kerron heti kun asia etenee..=)
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 14.08.2006 8:48

No niin rele vaihdettu, olivat laskuttaneet oikean releen mutta antaneet väärän palikan. Nyt löytyy navat 30, 85, 86 ja 87 eli harjotukset jatkuvat...=)
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 17.08.2006 8:45

Jos on käynnistyspainike jossa valo ja neljä napaa 1x, x2, 3, 4 ja rele jossa navat 30, 85, 86 ja 87 niin miten vedetäään piuhat jotta menee kerrasta oikein? Ja kuinka tärkeää on saada myös se valo toimimaan (siinä napissa)?
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 17.08.2006 14:50

Lainaan aiempaa tekstiäni:

"Oikea reletyyppi olisi mallia "C" Siinähän on kaksi liitintä kelalle (navat 85 ja 86) sekä akulta tuleva plussa napaan 30 ja sulkeutuvalta koskettimelta navalta 87 sitten startille."

Käynnistyspainikkeesi napamerkinnöistä en ymmärtänyt miten se on tarkoitettu kytkettäväksi ja mitä varten se valo on, ei kai kuitenkaan latausmerkkivalo, josta aiemmin puhuimme? Jos latausmerkkivalo on kytketty aiemmin kerrotulla tavalla, ei tätä valoa tarvita lainkaan, se vaan sattuu olemaan siinä mukana. Olettaisin, että noista mainitsemistasi navoista kaksi on sulkeutuvalle (onhan se siis painettaessa sulkeutuva, onhan?) painikkeen koskettimelle ja toiset kaksi merkkivalolle.

Painike on kuitenkin kytkettävä niin, että ne navat jotka yhdistyvät toisiinsa nappia painettaessa käytetään releen ohjaukseen. Jos sinulla ei ole yleismittaria, käy tarkistus helposti pienen polttimon ja vaikka 4,5 V taskulampunpatterin avulla. Kytket jotkut kaksi painikkeen napaa polttimon ja patterin kanssa sarjaan ja painat painiketta, ne navat joita käytettäessä ja painiketta painettaessa saavat aikaan polttimon syttymisen (ei siis painikkeen merkkivalon) ovat siis ne oikeat. Jos eka kokeilu ei sytytä polttimoa, vaihda napoja yksi kerrallaan kunnes polttimo syttyy. (Varmuuden vuoksi, sarjakytkentä on seuraavanlainen: patterin +napa => polttimonnapa => polttimon toinen napa => painikkeen napa => painikkeen toinen napa => patterin -napa. Tuossa merkki => tarkoittaa välillä olevaa johtoa.)

Virtalukon siitä navasta, johon tulee plussa käännettäessä avain "käy" asentoon viedään johto releen (kelalle menevään) napaan (joko 85 tai 86). Toinen kelan napa (siis joko 86 tai 85) kytketään miinukseen. Nyt nappia painettaessa ja virtaavaimen olless "käy" asennossa, releen kela saa sähköä ja yhdistää kosketinpiirin navat 30 ja 87 joihin starttimoottori ja akku on kytketty aiemmin kerrotulla tavalla.

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 18.08.2006 8:54

No niin, eilinen meni askarrellessa ja mikäli tämä kuulostaa oikealta niin olen suorittanut tehtävän =) Löysin releestä navat 1, 2, 3 ja 5 ja kytkin ne seuraavasti:

1 (pieni liitin) starttinappin napaan 4
2 (pieni liitin) akun miinus napaan
3 (iso liitin) akun + napaan
5 (iso liitin) dynastart

Tämän lisäksi laitoin starttinapin 3 napaan akulta + kaapelin.
Näillä kytkennöillä kun startin painaa pohjaan niin rele naksahtaa. Tähän kytkentään ei ehkä ole tulossa virtalukkoa mihinkään kohtaan, laitan pääkytkimen talvella, jolla saan virrat päälle/pois. Ja koska vene majailee Kotkassa niin testasin kytkennän ylimääräisellä pilssipumpulla joka ainakin toimi nappia painamalla =) !!!

Starttinappi on merkkiä Benecict & Jäger ja siinä lukee heavy duty B4T AC11 380V ~ 5A, 220V ~ 6A. Kuvittelisin sen olevan ok? Ja johtoina releellä on isoissa liittimissä 6mm johto ja pienemmissä 4mm, onko riittävät? Niin ja kiitos taas avusta =)
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 18.08.2006 9:16

Näin se homma etenee...

Jos kerran pilssipumppu pelaa tuolla kytkennällä, niin miksei starttikin. Starttinappi vaikuttaa ihan riittävältä releen ohjaukseen. Ohjausvirtapiirin poikkipinnaksi riittäisi kyllä vaikka 1,5 mm2, mutta jos olet siihen 4 neliöisenkin saanut kytkettyä, niin eipä kannata vaihtaakaan.

Ymmärsin, että otit ohjausvirran napille suoraan akulta, siinä olisi kyllä hyvä olla sulakekin välissä (esim 6 tai 10 A) ihan vaan varmuuden vuoksi, kun ei ole ilmeisesti virtalukkokaan käytössä ja päävirtakytkinkin vielä puuttuu. Sulake suojaisi nämä pienivirtaiset piirit jos käy jotain hänsminkiä. Se on varsinkin veneessä ikävää, jos kytkennät alkaa savuta, eikä saa edes käsin kytkemällä sähköjä pois.

Stattivirtapiirin johdoksi on 6 mm2 kovin ohutta, saisi olla paksumpikin. Wikströmin ohjeessa näkyy olevan peräti 25 mm2. Jos johto ei kuitenkaan kuumene liikaa startatessa (pitempäänkin) niin kai silläkin pärjää?

t. Mauri

Vastaa Viestiin