W-2 ja Dynan rele (nyt oikealla osiolla...)

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 12.07.2006 12:32

Niinkuin tuossa aiemmin mainitsin, alkumagnetointi hoituu latauksen merkkivalon avulla ja herääminen (siis laturin) voi olla epävarmaa ilman sitä. Dynastarttien lampun Wattimäärää en osaa sanoa, mutta perinteisesti ne latureissa on olleet luokkaa 3 W.

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 12.07.2006 12:36

Eikös siis asian aja jos ostan appeerimittarin ja kytken sen DF:ien väliin??
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 12.07.2006 13:08

Latausmerkkivalo pitää olla D+ ja virta-avaimelta tulevan akun plussan välissä.

Jos laitat Ampeerimittarin releen ja dynan DF-npojen väliin voit sillä vain seurata minkälaisella virralla laturia magnetoidaan (DF = DynamoField, elikkä ns kenttäkäämi = on magnetointikäämi). Tuon magnetointivirran mittaamisesta ei ole hyötyä, paitsi voi katsoa, että konetta yleensä magnetoidaan.

Arvailen, että ongelmasi on juuri tuo magnetoinnin puuttuminen ja siksi juuri on tarpeen laittaa se latauksen merkkivalo "herättämään" laturi. Sitten kun laturi on herännyt on magnetointivirta tietysti paljon suurempi, kuin lampun kautta annettu alkumagnetointi.

Jos laturi ei herää vaikka lamppu on kytketty ja konetta käytetty reiluilla kierroksilla, voit kokeilla tietysti laittamalla hetkeksi 4,5 V litteän taskulampun patterin laturin rungon ja DF-navan väliin, siten että patterin miinus on rungossa ja plussa DF-navassa. Vain hetkeksi, ettei patteri poksahda kun laturi herää. Kun laturi on saatu heräämään se todennäköisesti herää vastaisuudessa ilman poppakonsteja, kun sitä on nyt magnetoitu ja saatu remanessimagnetismia roottoriin.

t. Mauri

Faija_65
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2006 9:12
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Miten sitten jos....

Viesti Kirjoittaja Faija_65 » 12.07.2006 23:16

Mulla on dynassa vain F ja sitten se napa mihin tulee virta starttipuolelle.
Miten kytketään silloin ?

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 13.07.2006 9:14

Faija_65:lle

Eipä ole havaintoa kyseisenlaisesta kytkennästä. Olisi hyvä tietää mitä napoja releessä on - kai siinä on erillinen rele?

Tuo F viittaa selvästi magnetointiin, ainakin Bosch-maailmassa.
Miinushan on rungossa ja starttisähkö tullee siihen napaan minkä sanoitkin, liekö merkitty 30?

Jostain netistä löytyy varmaan nuo Bosch napamerkinnät ja niiden vastaavuudet ranskalaisiin, japanilaisiin ja anglosaksilaisten merkintöihin, kas kun kaikilla pitää olla omat "oikeat" merkintätapansa, mutta tää ei nyt tähän kuulukkaan.

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 13.07.2006 9:25

Huomenta taas!

Syvennyin eilen wiken manuskoihin ja sain heureka! -väläyksen. (kiva kun välillä tulee kirkkaitakin hetkiä) Onhan mulla se latauksen valo. Taitaapi olla virtalukossa missä on herätevirtakin, eikö vain? Mutta koska virtalukkoon kolmiasentoinen: virta pois - herätevirta - ja kolmas, joka mulla ei siis pelitä vaan käännettäessä siihen asentoon polttaa sen sulakkeen. Siinä on myös asento jossa avainta työnnettäessä sisäänpäin koko lukkopesä ikäänkuin painuu sisään...??? Kääntyy myös toki näihin 2 edellämainittuun asentoon. Onko tässä mitään mistä saisi kiinni?? Epäilen kuitenkin suuresti etttä se latausvalo on siellä jossain...
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 13.07.2006 12:18

Katsoppa vielä sitä Viinamäenmiehen linkissä olevaa kuvaa. Siinähän on virtalukollisen (ei siis erillisistä kytkimistä kasatun kuten minun selostuksessani) Bosch'in dynastartin kytkentäkaavio. Ei siinä ainakaan latauksen merkkivalo ole virtalukossa, vaan erillinen lampun kanta ja polttimo siinä.

Kerrataan vielä:

Starttimoottorin päävirtaa ei viedä virtalukon kautta, vaan dynan releessä oleva starttireleen kosketin antaa plussan dynan starttikäämille. Tässä virtapiirissä ei ole yleensä sulaketta (jos on niin on iso).

Virtalukolle viedään plussa, tässä voi olla (olisi hyvä olla) sulake, siis akun plussalta virtalukon napaan 30 tulevassa johdossa.

Virtalukon navasta 50 menee starttireleen ohjausvirta releen napaan 50.

Virtalukon navasta 15 menee akusta tuleva plussa latauksen merkkivalolle.

Latauksen merkkivalon toinen napa kytketään releen napaan D+/61

Jos veneessäsi on tuon Bosch'in kuvan mukaiset jutut, niin kytkentä menee juuri sen mukaan. Joka johdon on oltava oikeassa paikassa ja kaikki osat tarvitaan. Voihan se tietysti olla, että joku osa on jo viallakin, varsinkin jos kytkentöjä on tehty yritys - erehdys menetelmällä.

Olen joutunut ennenkin neuvomaan kääntymään ammattimiehen puoleen siellä paikan päällä, jos hommat vaikuttavat olevan kovin hakusessa. Autosähkötöitä tehnyt kaveri (mielellään kuitenkin sen verran vanhempi, että tuntee myös tasavirtalaturit) pystyy kytkennän selvittämään ja tarkistamaan onko joku osa viallinen. Voihan esimerkiksi päältäpäin ehjän näköisen johtimen sisältä olla säikeet pokki.

Tiedän, että veneilijät on sen verran itsepäistä ja kaikki hommat (mielestään) osaavaa väkeä (tai siis ne jotka minä tunnen ;=) mutta ei kaikkia kuitenkaan tarvitse rystyset verillä päiväkausia tehdä, jos alaa tunteva kaveri sen hoitaa varttitunnissa kossupullon hinnalla.

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 13.07.2006 14:28

No joo...oiekassa oot. Ei se lamppu ole kiinni siinä virtalukossa mut kun on alkuperänen Wiken paneli niin se lamppu on siinä ihan virtalukon yläpuolella. Laittaisin kuvan jos osaisin.. Anteeksi epäselvä ilmaisuni. Toki erillisenä mutta kovin kovin liki. =)
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 13.07.2006 14:44

Pitääkin joskus mitata jännite navoista koneen käydessä. Olen vain huomannut että W kakkosessani akku ei ole ihan täydessä latingissa koskaan, vaan irtolaturi antaa sen vasta täyteen. Kuitenkin tuo on toiminut ihan normaalisti ja kestänyt valojen ja jopa peltierboxin käyttöä.

Käytin Dynastartin jopa laturi-starttikorjaajalla ihan muuten vain, mutta hänen mukaansa se on kunnossa. Jätti kuitenkin avaamatta laitteen sen ruuvien huonon kunnon vuoksi... ei maksanut tämä huolto ,vaikka oli tarkoitus että vaihtaisi vaikka laakerit ja sen messinkiosan johon hiilet laahaavat, jos ovat kuluneet.
Manner

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 19.07.2006 8:22

No niin, ankaran pähkinnän tuloksena dyna vihdoin lataaa eikä siihen vippaskonsteja tarvittu =) Kiitos Maurin. Ongelmaksi vaan muodostui rele, jossa kaikista ohjeista poiketen olikin vaan 5 napaa: B+, 61, D-, D+ ja DF se kuin sähköt on nyt vedetty on kaaviolla ja kaavio kotona mut ainakin lataa =) Tästä kuitenkin jatkuu ongelma, koska luulen wiken virtalukon tulleen tiensä päähän ja nyt haluaisin rakentaa hyvin yksinkertaisen käynistyksen, siis pelkän napista painamalla käyntiin-systeemin. Olisko kenelläkään sattumalta oheita tai vaikka omille sivuille eksyneitä kuvia? (Niin latausjännite koneen käydessä oli 13,5 luokkaa..=) mikä ilon aihe)
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 19.07.2006 10:56

Mukava kuulla että ongelmat ratkesivat.

Releen napamerkinnät pitäisi olla näin:

B+ = akulta tuleva plussa
61 = D+ = laturilta tuleva "lataussähkö"
D- = miinus = releen runko = laturin runko
DF = latausreleeltä laturille menevä magnetointi

Dynan releessä (alkuperäisessä) pitäisi vielä olla seuraavat navat:
50 = starttireleen käämille joko virtalukon "startti" navasta = 50 tuleva ohjaus (+) tai sitten erilliseltä starttipainikkeelta
30h = starttireleeltä starttikäämille menevä starttisähkö
Jos noita ei ole tarvitaan erillinen starttirele, jota ohjataan joko virtalukon startti asennolla tai erillisellä starttipainikkeella. Mikäli epäilet virtalukkoasi, voi vika olla juuri siinä, että sillä on suoraan ohjattu starttivirtaa jota se ei kestä. Näin muistelisin aiemmin kirjoittaneesi.

Siis erillinen startin ohjaus tehdään näin:
Starttipainikkeelle plussaa (sulakkeen kautta)
Starttipainikkeelta johto starttireleen käämille
Starttireleen käämin toiseen napaan miinusta
Starttireleen koskettimelle tukeva +johto akulta
Starttireleen koskettimen toisesta navasta tukeva johto dynan starttikäämille = napaan 30

On huomattava, että tuo "tukeva" tarkoittaa johdinpoikkipinnassa vähintäin 16 mm2 ja releen koskettimen virtakestoisuutena luokkaa 100 A tai enemmänkin.

Latausjännite on ehkä hieman alhainen, mutta saattaa olla ihan normaali dynan arvo.

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 19.07.2006 11:16

Jep jep, se ongelma mulla olikin ja varmaan vielä onkin kun tässä uudessa ei ole sitä napaa 50 ja virtalukko kuitenkin haluaa sen johdon kiinnitettävän johonkin. Mikä on se napa releessä johon startti tässä uudessa releessä pitäisi kiinnittää? Taitaa olla nyt D+:ssa (ei 61)
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 19.07.2006 11:54

No nyt alkaa asiat lopulta selvitä mullekin. Näitä dynan releitä näyttää olevan sekä (sisäänrakennetulla) starttireleellä, että ilman!

Jos releessäsi ei ole tuota napaa 50 (eikä myöskään napaa 30h), niin ei siinä sitten varmaan ole sitä starttirelettäkään, etkä voi kytkeä virtalukon "starttiasennon" navalta 50 tulevaa johtoa siihen lainkaan. Näin ollen saadaksesi startin toimimaan releellä tarvitset erillisen starttireleen joka kytketään kuten edellisessä viestissä kerroin.

Tosin jos virtalukkosi ei ole vielä kärähtänyt ohjatessaan suoraan starttivirtaa (onko näin yritetty? voi, voi!) ja antaa +sähköä starttiasennossa virtalukon napaan 50, niin voit käyttää sitä ohjaamaan erillistä starttirelettä etkä tarvitse sitä startti painonappia.

Kun (jos) menet autosähköliikkeeseen ostamaan tuota starttirelettä, niin kerro mihin tarkoitukseen se tulee, niin saat tarpeeksi virtakestoisen. Tavallinen 20...30 Ampeerin koskettimilla, esim autojen lisävaloja ohjaamaan tarkoitettu rele ei ole riittävän virtakestoinen.

Latausreleen napaan D+ kytketään ainoastaan laturin D+ navalta tuleva johto ja se latauksen merkkilampulta tuleva johto.

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 31.07.2006 8:41

No niin täällä taas... Sähköhommat etenee etanavauhtia kun aika on mennyt veneillessä. Käyntiin omilla virityksillä ja kun kerran akku lataantuu niin muulla ei kiirettä olekkaan. Starttinappia varten on rele hankittu ja kysymys kuuluupi jotta miten piuhat vedetään kun napoja tarjolla olis C, 31, 49 ja 49a. Kyseessä on 70vattinen tehorele...
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 31.07.2006 10:04

No nyt on taas palattu nettiympäristöön (siis sivistyksen? pariin). Oli jo vieroitusoireita, kun ei päässyt päivittäin näillekään palstoille ;=)

Noista napamerkinnöistä en voi muuta kuin arvailla, mutta kokeileppa sen yleismittarisi vastusalueella seuraavasti.

Oletus C = Coil = kela Kokeile onko C ja releen rungon välillä joku kohtuullinen vastusarvo = kymmeniä ehkä satojakin ohmeja. Jos näin on niin sitten starttinapilta plussaa C napaan ja releen runko kytketään maahan. Mikäli ei ole noin, niin sitten mittaat erikseen kaikki vaihtoehdot kunnes löydät em resistanssin (voi olla myös välillä C - 31), tämä on sitten se kelapiiri.

Oletus 31 = päävirtapiirin tuleva napa ja 49 sekä 49a on päävirtapiirin (vaihto)koskettimen lähtevät navat. Tällöin 31 ja toisen noista välinen resistanssi on nolla kun kelalla ei ole sähköä ja kun kelalle antaa sähköä, niin sitten se vaihtaa toiselle välille.

Varminta kuitenkin on, että käyt siellä liikkeessä kysymässä oikean kytkennän, niin ei tule mitään kämmiä.

t. Mauri

Vastaa Viestiin