W-2 ja Dynan rele (nyt oikealla osiolla...)

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

W-2 ja Dynan rele (nyt oikealla osiolla...)

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 03.07.2006 8:35

Onkos poijaat paljonkin korvaillut dynan latausrelettä? Meinaan vaan että mitkä laitteet on sopiviksi todettu? Totesin viikonloppuna että latausta ei näytä tapahtuvan jotta askarteluksi menee....Yhdessä ohjeessa mainitaan vanhan kuplan rele, onkohan muita vaihtoehtoja?

Ja samalla löytyykö kenelläkään kuvaa missä sijaitsee W-2:n lämpöjen ja öljynpaineen kohdat? Siis mihin kohtaan koneessa piuha kiinni????
_________________
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Neukku
Viestit: 9
Liittynyt: 08.09.2005 17:46
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Neukku » 03.07.2006 9:51

Minulla oli samoja ongelmia tuon latauksen kanssa.
Oli juuri tuo kuplan rele. Autosähköliikkeessä (Hira Kuopio) löytyy
oikeanmallinen rele. Suosittelen!!!

Faija_65
Viestit: 20
Liittynyt: 06.07.2006 9:12
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Faija_65 » 06.07.2006 9:46

Miten muuten kytketään se rele siihen dynaan ku ei ole d+ .
Df (vai oliko D+)ja B+ löytyy, onko B+ ja D+ samassa napassa?
En jaksais avata ja kattoa (ja ei lataa mullakaan) yllätys yllätys.


Ei oikein muistu mieleen tasavirta hommat kouluajoista enää :(

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 06.07.2006 9:58

Iski sen verran laiskuus että tilasin koko releen uudelleen. Hintaan 80e. Hintavahan se on mutta sitten toimii koko roska....=) Sen kuplan releen olis saanu hintaan 39e + postikulut, uutena. Varmaan jos jaksais kiertää romuttamoita niin löytyisi halvemmalla, jos ton ikäluokan osia jossain sattuu olemaan...
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 10.07.2006 15:27

No nyt on uusi hieno Boschin rele mutta osaakos joku sanoa että ajettaessa kuin paljon dynan pitäisi tuupata virtaa ulos, jotta voisi sanoa kaiken toimivan? Sähköpuoli on mulle ainakin suuri musta aukko... Pitääkö jännitteen nousta yli13:sta? Ja mikä on oikein kohta mitata ko asia?
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 11.07.2006 9:37

Hei! 13 voltilla ei akku kyllä lataudu. Pitäisi olla vähintäin 13,5 V, mieluummin vaikka 14. Oikea paikka mitata on akun navoista. Voit mitata myös dynalta lähtevän jännitteen, se on todennäköisesti hieman suurempi, mutta jos matkalla dynalta akulle on paljon jännitehäviötä kannattaa tarkistaa johdotus ja liitokset. Pieni jännitehäviö releessä ja johdoissa on normaalia kun laturi puskee enemmän virtaa.

Mikäli on tarkoitus asetella latausjännite oikeaksi kannattaa ajaa sen verran koneen normaali ajokierroksilla, että akku on oletettavasti täysi ja kuormana on ne valot ja muut vimpaimet jotka on yleensäkin päällä. Tällöin jännitteen tulisi akun navoissa olla tuo 14,0 V, saa olla vähän alle tai ylikin. Toisaalta korkea (yli 14,5 V) latausjännite aiheuttaa lisääntynyttä veden kulutusta, mutta sillä akku ainakin lataantuu nopeasti täyteen. Näistä akkuasioista löytyy nimelläni laajempi oppimääräkin joskus talvella kirjoitettuna.

Tietojeni mukaan dynastartin antama maksimivirta on varsin vaatimaton, oliko se nyt jotain vähän toistakymmentä ampeeria.

t. Mauri

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 11.07.2006 12:38

No mitä tossa tavallisella yleismittarilla matkan aikana mittailin niin virtaa kulkisi sellanen 12,58..Lieneekö se sitte riittävä mihinkään?
Samalla kysyisin vielä kun täältä foorumista löytyi boschin releen kytkentäkaavio ja sitä verrattessa wiken omaan sähköpiirrustukeen löytyy ero maakaapelin kiinnitykselle. Boschin kuvassa kaapeli menee suoraan runkoon ja wiken kuvassa dynaan kiinni. Tosin dynahan kaiketi lasketaan myös "maaksi" koska ruuvattu moottoriin kiinni, mutta kumpaa kannattaa noudattaa? Ja kiitos kärvivällisyydestä =) jotenkin nämä asiat on saatava ymmärrettyä...
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 11.07.2006 13:38

Varmuuden vuoksi vähän sähkötekniikan alkeita.

Jännite: yksikkö on Voltti (V) tämä kuvaa virtalähteen antaman jännitteen suuruutta. Esim. tavallinen pyöreä taskulampun paristo 1,5 V, litteä 4,5 V tavallinen auton akku 12 V, "seinäsähkö" 230 V (vaihtovirtaa, älä koske menee henki tällä jännitteellä).

Virta: yksikkö on Ampeeri (A) tämä taas kuvaa virtalähdettä kuormittavan laitteen ottaman virran voimakkuutta. Mitä isompi lukema, sen suurempi kuorma. Esim tavallinen auton ajovalopolttimo ottaa 12 V järjestelmässä n. 4,5 A virran.

Teho: yksikkö on Watti (W). Watit saadan (tasasähköllä) kun Voltit ja Ampeerit kerrotaan keskenään. Tämä on sitten se mikä esim lämmittää sitä laitetta minkä navoissa on esim. 12 V jännite ja minkä läpi kulkee 4,5 A virta, tässä tapauksessa polttimon lämpöteho on n. 55 W (vain hyvin pieni osa muuttuu valoksi). Moottoressa teho taas muutetaan mekaaniseksi työksi (ja vähän myös lämpöhäviöiksi).

Vastauksia:

1. Oletan että kertomasi lukema 12,58 on kuitenkin jännitettä, siis mitattu yleismittarin jännitealueella? Lukema 12,58 Volttia vastaa kohtuullisen hyvässä varaustilassa olevan 12 Voltin lyijyakun lepojännitettä. Akkua ei siis paljon pureta jos ei ladatakaan, mutta kyllä sillä lamput ja muutkin vimpaimet toimii. Pitemmänpäälle akku kuitenkin tyhjenee ja jännite laskee, kun jännite ilman kuormaa on 12 V on akku jokseenkin tyhjä. Mikäli tuo jännite kuitenkin pysyy samassa arvossa koneen käydessä(niin laturin jännitteen säätö on siinä (liian alhaisessa arvossa) tai kuormaa on niin paljon ettei pienitehoinen dyna jaksa sitä nostaa oikeaan arvoon (14 V). Voi siinä olla jokin muukin vika, hiilet tms.

2. Miinuskaapeli (napa) on miinusmaadoitetuissa järjestelmissä maa (loogista eikö totta!) ja se kytketään moottorin runkoon tai dynan runkoon, nehän ovat kuitenkin sähköisesti ja mekaanisesti kiinni toisissaan. Kummasta löytyy parempi tukeva pultti niin siihen, Tätä kauttahan kulkee myös starttivirta joka on ehkä kymmenkertainen latausvirtaan nähden.

Plussasähköhän on sitten visusti pidettävä eristettynä rungosta, ettei käy niinkuin eräälle kaverilleni - oli kytkenyt miinuksen Volvon MD koneen toiseen kylkeen ja plussan toiselle puolelle. Päävirtakytkintä kääntäessään oli kytkimestä tulleet ns toimintasavut ulos, mutta oli onneksi saanut vielä sen väännettyä auki. ("toimintasavu" = on sähkölaitteen sisällä oleva savu, jonka tultua ulos laite ei yleensä enää toimi.)

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 11.07.2006 14:17

Voi miten mukavan selkokielistä kirjoitusta =) Joo akkua ei käytetä muuhun kun käynnistykseen ja sen lisäksi sitä kuormittaa kalakaiku. Kaiku on päällä vaan silloin kun moottorikin käy, joten käsittääkseni sen ei pitäisi varsinaista varaustasoa kamalasti vähentää. Ja tietysti pilssipumppu joka toimii uimurilla tarvittaessa. Kaikki viihdeviritykset olen suosiolla jättänyt pois, enkä pimeällä ajele jotta kulkuvalojakaan juurikaan tarvii. Ja vaikka olen noudattanut järjestelmällisesti ohjeen kytkentäkaavoja niin silti virtakytkimestä käynnistystä käännettäessä ei tapahdu muuta kun sulakkeen palo (25Amp)..Että työsarkaa on... Kone lähtee käyntiin liittämällä 30H (tulee dynalta) ja B+/30 (akku, virtalukon 30) yhteen...ja vaatii muuten paksun kaapelin väliin =) Että luulis että noin yksinkertaisessa sähköjärjestelmässä ei olisi edes mahdollisuutta saada vikaan...
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 11.07.2006 14:46

Tuo sulakkeen palaminen ei kyllä ole hyvä asia, jotain on pielessä. Yksi hyvä selitys on, että se on siinä virtajohdossa josta menee sähkö dynastartin starttikäämille. Siinähän 25 A sulake palaa varmasti. Yleensähän starttimoottorin päävirtapiireissä ei sulaketta käytetä lainkaan ja jos, niin sitten sen pitää olla paljon isompi. ei muistaakseni dynassakaan ole siinä sulaketta.

Sarttivirtapiirin (siis se osa mistä varsinainen starttivirta kulkee) johdotuksen tuleekin olla varsin tukevaa, 6mm2 on turhan ohutta 10... 16 tai vaikka 25mm2 on paljon parempi.

Lähden tästä koneen äärestä pois, mutta voin illalla kotoa etsiskellä niitä kytkentäkaavioita joita viime kesänä täällä käytyjen keskustelun yhteydessä keräilin (joskus vuosi sitten kesä- heinäkuussa oli vastaavanlaista juttua). Tai jos voit pistää tänne käyttämäsi kytkentäkaavion, niin on helpompi pähkäillä missä vika oikein on.

t. Mauri

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 12.07.2006 11:39

No niin, Wikströmin kytkentäkaavio löytyi ja yritän selostaa sen näin kirjallisesti, kun en osaa sitä siirtää kuvana tänne. Kuva on kyllä peräisin jostain viimekesän keskustelun linkistä.

Suluissa oleva mm2 lukema tarkoittaa tehtaan suosittelemaa johdinpoikkipintaa, jos ei mainintaa, niin riittää 0,75 mm2, mutta saa tietysti olla vaikka 1,5 mm2. Kannattaa käyttää hienosäikeistä ja tietysti kuparijohdinta.

1. akun miinusnavalta dynan napaan D -- (25 mm2) ( tämä on startin päävirtapiiriä (miinus))
2. akun plusnavalta releen napaan B+ 30 (25 mm2) ( tämä on startin päävirtapiiriä (plus) vie + sähkön starttireleelle)
3. releen 30h navalta dynan napaan 30 (25 mm2) ( tämä on startin päävirtapiiriä (plus) vie + sähkön starttireleeltä starttikäämille)
4. releen B+ 30 navalta sulakeboksiin (2,5 mm2) ( vie + sähkön sulakeboksiin)
5. sulakkeelta virtalukolle = tuleva + (2,5 mm2) ( vie plussan sulakkeelta virtalukolle)
6. virtalukolta starttinapille = lähtevä + ( vie plussan virtalukolta starttinapille)
7. starttinapilta releen napaan 50 ( vie plussan starttinapilta starttireleen käämille)
8. virtalukolta merkkilampulle = lähtevä + (latausmerkkivalon "akkupuolen" liitäntä)
9. merkkilampulta releen napaan D+ (latausmerkkivalon "laturipuolen" liitäntä)
10. dynan D+ navalta releen D+ napaan (4 mm2) ( vie laturin plussan latausreleelle)
11. dynan rungosta releen napaan D -- ( vie miinuksen lataus / starttireleelle)
12. releen navasta DF dynan napaan DF (2,5 mm2) ( vie latausreleen määräämän magnetointivirran laturin magnetointikäämille)

Nämä koskee vanhempia (ennen 1973) koneita joissa on erillinen virtalukko ja starttinappi. Uudemmissa ne on samassa kytkimessä, mutta periaate on sama. Sytytysvirtapiiriä en tässä käsitellyt enkä mittareita.

Vaikka valmistajan kytkennöissä ei päävirtakytkintä ollutkaan, niin laittaisin sen kuitenkin turvallisuuden vuoksi. Kytkin laitetaan akulta dynaan menevään miinusjohtoon ja se siis katkaisee kaikki sähkölaitteet irti akusta. Päävirtakytkimen virtakestoisuuden tulee olla ainakin jotain 200 A, koska sen tulee kestää starttivirtakin. Mikäli haluat käyttää jotain sähkölaitetta, vaikka ko kytkin on auki (esim pilssipumppu laituriin jätetyssä veneessä), niin sille on otettava sähkö sitten kytkimen akun puolelta ja tietysti oma sulake sen plusjohtoon.

Mikli dynasi ei todella lataa, niin varmista, että releeltä DF navasta on yhteys dynan DF napaan, koska sitä kautta se saa magnetointinsa. Myöskin latausmerkkivalon polttimon oltava ehjä, koska sitä kautta tulee laturin heräämiseen (yleensä) tarvittava alkumagnetointi. Tasavirtalaturi saattaa kyllä herätä ilman sitäkin jos remanessimagnetismia on tarpeeksi ja käyttää konetta hetken kovemmilla kierroksilla.

t. Mauri

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

kuvat

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 12.07.2006 11:55

Itseltäkin tuppaa välillä unohtumaan, että tässäkin foorumissa on hakutoiminto, mutta linkkiä asennuskuvaan löytyy mm. tuolta http://www.puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=3364
Viinamäenmiäs

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 12.07.2006 12:22

No jo! Näillä jos ei piuhat selviä niin ei sitte millään..=) Iso kiitos. Tässä on tullut vuorokaudessa hyvä pläjäys virtapiirien ihmeellisestä maailmasta. Palajan asiaan kunhan pääsen veneelle ihmettelemään...se köllöttelee Kotkassa ja itse olen Helsingissä..
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 12.07.2006 12:26

Hyvä, Hyvä, Viinamäenmies! Olihan se kuva sillä jossakin. Tuo kuva ei ole se Wikströmin tehtaan kuva joko mulla on paperilla, mutta vastaa kyllä samaa. Eihän se Wikukaan sitä dynaa itse ole tehnyt, vaan taitaa olla Boschilta peräisin. Ainakin napamerkinnät on tasan samoja, saksalaisten käyttämiä.

Nyt vaan kaikki latausongelmaiset kytkentöjä tutkimaan. Se meinaan on tasan niin, että joka johto on tarpeellinen ja ne pitää olla vielä molemmista päistä kiinni (jopa oikeassa paikassakin).

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 12.07.2006 12:28

Toi latausmerkkivalo väi vielä vähän mietityttämään. Pitäiskö sellanen sitte asentaa kun ei mulla sitä koneessa ole?
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

Vastaa Viestiin