wallas 1300

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
pisteri
Viestit: 42
Liittynyt: 28.06.2008 17:23
Paikkakunta: helsinki

wallas 1300

Viesti Kirjoittaja pisteri » 11.03.2016 15:10

no niinn aurinko näkyy taas joten voi aloittaa juttuja johon aikaa olis ollut koko talvi , wallaksesta kiertoilma puhallin toimii-ei toimi jne ja kun toimii rämisee/kitisee kuin ottais siivet kiinni koppaan tai johonkin , no kattelin että puhallin maksaa n 250e onkos kukaan tietoinen käykö joku muu moottori kuin alkuperäinen ? vm joku 88 ja siihen 250 kiinni ja edelleen aika vanha laite

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wallas 1300

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.03.2016 0:14

Moi.

Mä purin viime keväänä Wallas 2400 valopetrolilämmittimen just moottorin takia. Eli puhaltimen moottori oli jumissa, ei käynnistynyt ollenkaan. Laite purkaantuu aika helposti. Ensin purkaa polttimon ja pumpun, ja siitä rauhassa syvemmälle. Runko on lähinnä peltiä ja profiilia, joka on muutamalla ruuvilla lukittu. Moottori on kirjaimellisesti kaikkein pyhimmässä, eli koko vehkeen saa avata pöydälle.

Moottori on 12 v sähkömoottori, olisko 3 cm paksu ja 5 pitkä. Moottorin saa avattua vääntämällä kaksi peltiklipua auki, jolloin takaseinä lähtee irti. Sisällä on akseli käämeineen. Puhdistin kaiken ruosteesta ja voitelin sähköcrcllä. Laakerikohtiin ähmin vaseliinia pinet nikareet. Vaikka vehje oli jumissa, niin hyvin lähti toimimaan. Tod näk elektroniikkakaupasta netistä saa samanlaisen moottorin hyvin edullisesti ja helposti. Tai jostain rc-pienoismallikaupasta.

Wallaksen kokoaminen kävi melko helposti. Olin merkinnyt osat tussilla, että sai kaiken paikalleen. Mielestäni laite on mekaanisesti ilahduttavan yksinkertainen ja selvästi keksitty valmistaa edullisista helposti hankittavista materiaaleista. Esim aluminiprofiili on jostain metritavarasta pätkittyä. Pelti, no, peltiä.. Tietty avaus vaatii tiettyä kansalaisrohkeutta, mutta en oman laitteni avausta jatkossa aristele. Tosin ei siihen luulisi mitään tulevan, kunhan ei suoraan merivettä kaada päälle tai putkiin..

Ps. Laite lähti myös toimimaan, eikä polta edes venettä... Ja Turussakin on ainakin yksi tosi hyvämaineinen wallashuoltaja, olen sielläkin joskus asioinut toisen vempeleen kanssa.

pisteri
Viestit: 42
Liittynyt: 28.06.2008 17:23
Paikkakunta: helsinki

Re: wallas 1300

Viesti Kirjoittaja pisteri » 12.03.2016 15:00

jep kiitos rohkaisusta , täytyy koklata tota samaa eihän siinä ainakaan häviä mitään

pisteri
Viestit: 42
Liittynyt: 28.06.2008 17:23
Paikkakunta: helsinki

Re: wallas 1300

Viesti Kirjoittaja pisteri » 12.03.2016 15:03

onkos se muuten niin että toi puhallin jäähdyttää masinaa , koekäytössä kuumeni koko hökötys aivan hel#etisti

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wallas 1300

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.03.2016 15:46

Joo kyllä se jäähdyttää, tai oikeastaan se ylipäätään mahollistaa koko vehkeen toiminnan..

Omassa Wallaksessa oli ostettaessa vika, että ei käynnistynyt. Edellinen omistaja oli vaihtanut polttimon huoltosarjan, jos sillä alkaisi toimia...

No, kun pani virrat päälle, niin ei tapahtunut oikeastaan mitään. Ensinnäkin pumppu ei naksunut. Eli otin pa-pumpun auki ja kuntoon. Sitten pumppasi ainetta, polttimo kuumeni ja yritti sytyttää, sai aikaan sen, että puhahteli vaan ei lähtenyt. Kärysikin vähä pakoputkesta. Syynä oli siis se, että polttimon läpi ei tullut puhallusta.

Totanoin, siinä on siis kaksi puhallinta, toinen puhaltaa paloilmaa polttimon läpi ja edelleen pakoputkeen. Tämä ilma otetaan siitä pakoputken juuresta, siinä on sisemmässä putkessa pako ja ympärröivässä putkessa imut. (Toimii samalla pakoputken jäähdytyksenä.)

Toinen puhallin on varsinaisesti lämmönsiirto, eli ottaa ilmaa sisään ja puhaltaa lämmönvaihtimen läpi, ja kuumentunut ilma tulee sitten ulos suuttimesta (tai siis siitä pyöreästä reiästä).

Kumpikohan sulla ei nyt toimi? Jos poltto lähtee käyntiin, ja koko vehje kuumenee hullun lailla, niin taitaa olle se "lämmönsiirtopuhallin"? Jos se on pimiänä, niin sen moottorista en muista millainen oli, koska sitä mun ei tarvinnut korjata.. Mutta ettei vain olisi ihan tavallinen pieni 12v moottori.. Arvaus perustuu siihen, että Walllaksen sisällä tosiaan kaikki osat on tosi perusvempaimia.

Netistä löytyi aika hyvä kuvasarja, jossa oli toi purku ja osia selostettuna, sen avulla uskalsin alkaa. Googlaile Wallas+purku / korjaus...

pisteri
Viestit: 42
Liittynyt: 28.06.2008 17:23
Paikkakunta: helsinki

Re: wallas 1300

Viesti Kirjoittaja pisteri » 12.03.2016 17:22

joo siis vikaa löytyy kotitarpeiksi eli se puhallin joka työntää sitä lämmintä kyljestä ulos pyörii laiskasti ja välillä ei ollenkaan eli masiina kuumenee ihan kunnolla + jälkijäähdytys pyörii maailman tappiin jos virtaa vaan tarjolla , jälkijäähdytys termari ilmeisesti sökö mutta se ei maksa kuin jotain parikymppiä

Vastaa Viestiin