Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.01.2016 11:18

Neg bus minä ymmärrän mutta mikä on dual buss? Sitä on sekä + että-...

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Pellis » 27.01.2016 22:14

Seesell kirjoitti:Neg bus minä ymmärrän mutta mikä on dual buss? Sitä on sekä + että-...
Niin tuo dualbussi on sellainen jossa on samassa pötkylässä omat kiskot miinukselle ja plussalle. Piirustuksessa on piirretty miinus ja plussa erillisinä kiskonaan vaikka kyse on käytännössä samasta mööpelistä (dual bus).

https://dh778tpvmt77t.cloudfront.net/im ... s/2722.jpg
Oksa on puun kukkanen.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.02.2016 0:19

Moi,
Olen jämähtänyt paikoilleni tämän projektin kanssa. Haluaisin jo mennä ostoksille mutta pelkään että jos jokin yksityiskohta vielä muuttuu, muuttuu koko homma. Eikä ole varaa mennä montaa kertaa ostoksille...

Kuvassa on uusin mallini systeemistä.

Jos aloitetaan vasemmasta yläkulmasta niin löydämme sieltä akun. Akun koko ja tyyppi on vielä täysin auki enkä ole paneutunut siihen vielä lainkaan. Sieltä vie johto Hupijakoon. Heti akun jälkeen pääsulake ja pääkytkin.

Hupijaosta lähtee seuraavat:
1) ulkovalojako. Tästä lähtee johdot neljälle led ulkovalolle jotka kaikki tulevat yhtäaikaa päälle yhdestä katkaisijasta. Onko fiksumpaa laittaa tähän sulakerasia tai kiskot plussille ja miinuksille? Tarvisevatko nämä valaisimet omat sulakkeensa vai riittääkö että ovat saman takana? Olin ajatellut bilteman sulakerasiaa ja siihen kuuluva miinuskisko, seuraavanlaiset:

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... 000036339/
Ja
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... 000036338/

2) pilssi
3) tupakan sytytin
4) kaiku 12v +

4) Uusi jako. Tämä jako ajattelin että olisi Blue sean laatikko joka jo löytyy kotona, eli
https://www.bluesea.com/products/5026/S ... _and_Cover

Tästä jaosta lähtee:
A) kulkuvalojako josta 4-5 valoa. Ajattelin tämän samalla tavalla ja laitteilla kuin ulkovalojaon, eli bilteman tavarat vai olisko pelkät kiskot paremmat???. Nämä siis myös yhden katkaisijan takana ja toivon löytäväni sopivat led polttimot näihin...

B) sisävalojako josta lähtee kolme eri valaisinryhmää (etuhytin valot 2kpl, salongin valot 4kpl ja tunnelmavalaistus 4kpl) jokainen valaisinryhmälle on yksi oma katkaisija joista kaikki sen ryhmän valaisimet toimivat (jos kytken oikein siis :)

C) ankkurivalo omalla kytkimellä

D) nav power jako, josta lähtee virta mittareihin ja kaikuun. Yhdellä katkaisijalla virta kaikille näille mittareille. Tarvitsevatko mittarit ja kaiku omat sulakkeensa, eli tähän sulakepesä vai riittääkö kiskot?

E) yövalot mittareille, joista kaikille mittareille, kaiulle, kompassille katkaisijoille ym valaistus pimeässä. Kaikki yhden katkaisijan takana. Sulakerasia vai kisko? Seuraavat mittarit on hakusessa: volt, ampere (saa olla myös digi), tunitmittari ja kierrosluku(diesel). En tiedä mistä näitä hankkia. Biltema suht edulliset ja kaikki muut kalliit. Motonetissä ja muissa paikoissa löytyy mittareita, enimmäkseen vissiin autoille tarkoitettuja. Mahtavatko nämä soveltua veneisiin???

F) radio
G) sumutorvi
H) lasinpyyhkijä löytyy alkuperäinen vanha laite.
I) tupakansytytin 1 saa olla helppo ja halpa
J) tupakansytytin 2 saa olla helppo ja halpa


Kaikuja minulla on kaksi. Yksi joka on jo asennettu, vanha NASA, ja toinen on Lowrance X-4 200KHz Fishfinder laatikossa. Tämän haluaisin ehdottomasti käyttöön, mutta pelkään että asennusprosessi on minulle liikaa, ja pystyykö edes tällaista laitetta asentamaan vanhaan fiskariin?

Kun nämä pulmat on ratkaistu, on vuorossa pilssipumpun valinta, ja tarvitaanko 1 vai 2 tällaista? Sitten uppokytkin manuaalinen tai elektroninen? valaisimien valinta, kaapeleiden paksuuksien laskenta ja sulakkeiden laskeminen.

Päävirtakatkaisijaksi ajattelin Blue Sea 6007. Olen ajatellut 1-akkujärjestelmää mutta tämä katkaisija antaa mahdollisuuden lisätä toinen akku jos tuntuisi tarpeelliselta, eikä hinnassa paljon eroa ole...

Tupakansytyttimet Blue sea 1011
Ja USB Blue sea 1018 tai 1016 ( miten eroavat toisistaan???)

Pääsulakerasiaksi olin ajatellut Blue sea 7720 ja siihen Midi\ Ami sulake


Ja sitten itse aentaminen....

Mitä mieltä olette? Miten te ratkaisisitte nämä pulmani? Minulla on niin paljon aloittelijan kysymyksiä :)

Tuossa on aika paljon ostoksia edessä. Mieluiten hankkisin kaiken yhdestä ja samasta paikasta, mutta en ole vielä päättänyt mistä ja milloin enkä edes miksi :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.02.2016 17:33

Voi hitsi, mun kaikki kysymykset taisivat olla liikaa sivustolle. Vaikuttaa siltä että koko sivusto on kaatunut kun ei tule mitään palautetta 8o

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Warjo » 13.02.2016 18:16

Minä en noista sähköistä juuri mitään ymmärrä, mutta miksi sinun suunnitelmassa on noita ihme jakokeskuksia useampia?
Riittävän paksulla kaapelilla akulta syöttö sulakerasiaan, noilla sähkölaitteilla mututuntumalla riittäisi 6mm2 kaapeli?
Sitten eri sulakkeet esim. sisävalaistus, kulkuvalot, mittaristo jne. Sulakkeen jälkeen haaroitus johdoille, jos ne niillä on tarve lähteä erisuuntiin.
Maadoituskisko kaikille laitteille yhtenäinen, mielellään akun lähellä, jos mahdollista, kuten sulakerasiakin.
Ei kannata tehdä asiaa liian vaikeaksi 8-|
Raudassa ei ole raha hukassa...

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja kaller » 13.02.2016 19:53

Minäkään en ymmärrä näitä erillisiä jakoja. Mitä vähemmän liitoksia, sen parempi. Samaa soveltaisin myös siihen ettei lisätä turhia kytkimia jos laiteessa itsessään on jo virtakytkin (Radio, kaiku, tms). Jokaiselle laitteelle oma sulake, poikkeuksena ehkä nuo valaisimet jotka voisi huoletta laittaa saman sulakkeen taakse valaisin ryhmittäin (ajohytti, keulahytti, ajovalot)

Pilssipumppuja laittaisin kaksi, ihan sen takia että jos toinen hajoaa on toinen varalla. Toinen voi olla kohokytkimen perässä ja toinen ilman. Näille molemmille sähköt pääkytkimen ohi.

Itse ratkaisin nuo volttimittarit siten että tilasin tälläisiä mittareita 2 kpl jotka upotin muovirasiaan. Lisäsin siihen myös samalla kytkimen jolla voidaan virrat kytkeä niistä pois. Tämä menee sähkökeskukseen ja sieltä voidaan tarkistaa paljonko akkujen jännitteet ovat:
http://www.dx.com/p/produino-st-master- ... r9dvxgYxR0

USB, rasioiden erona on se että toinen on suunniteltu käytettäväksi sisääntulojännitteellä 9-16v ja toinen 9-32v. Jos sinulla on 12v sähköt pelkästään niin kumpikin noista käy käyttöön. https://www.bluesea.com/products/compar ... /1039/1044

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.02.2016 20:04

Moro

Kun en sähkömies ole en ota sen enempää kantaa, mutta pikkasen monimutkaiselta näyttää suunnittelu?

Laitoin itelle kans tollasen halvan led V-mittarin kun analoginen viisarinäytöllinen VDO V-mittari on turhan vaikeasti luettavissa.
Tein siihen mahongista vähän nätemmän kehyksen.
12705766_942238735865511_6391581797632626533_n.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.02.2016 21:42

Moi, kiitos vastauksistanne!

Ymmärrän mitä tarkoitatte tuon monimutkaisuuden kanssa. Olen ajatellut asiaa näin:
Moottori ja akku ovat keskellä venettä hytin ulkopuolella. Akun viereen ajattelin pääsulakkeen, päävirtakytkimen ja HUPIJAON. Eli hupijako sinne taakse koska sieltä lähtee ulkovalot ja tupakansytytin jotka jäävät taakse. Jos ei ole jakoa akun lähellä joudun vetämään paksunmkaapelin hyttiin ja sitten taakse tulevien laitteiden piuhat takaisin takapäähän....

Nyt kun kun jätän taakse jäävät piuhat Hupijakoon, ei tarvitse niin paksua piuhaa hyttiin ja sinne vedetään vain niille laitteille jotka sinne hyttiiin tulevat.

Olen ajatellut että jokaisessa jaossa on sulakkeet sieltä lähteville laitteille.

Nav power jako kerää kaikki navigointilaitteet tai mittarit ym jotka käytetään yhdellä kytkimellä. Sama koskee yövalojakoa. Yhdellä katkaisijalla saadaan kaikkialle mittareille yövaloa.

Sisävalojakoon ajattelin kolme kytkintä, yksi jokaiselle valaisinryhmälle ja karttavalo kytketään valaisimesta.

Kulkuvalot myös yhdestä katkaisijasta

Radioon ja tuulilasinpyyhkijään ei erillistä katkaisjaa, vaan laitteesta.

Jotain tähän suuntaan :)

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.02.2016 9:52

Yhtä oon aina ihmetelly: miksi nav laitteille laitettaan kojetauluun katkaisin? On päävirtakatkaisin ja jokaisessa laitteessa vielä kuitenkin oma Power. Usein plotterit ja tutkat tarvii sitä shut off viivelaskenta, mikä tulee laitetta sammuttaessa ja ulkoinen virtakatkaisin sitäkään ei tarjoais. Kulussa on nav laitteet päällä kuitenkiin.Joku viisampi?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.02.2016 12:41

Hyvä pointti :)
Jostain olen tämän tiedonjyväsen napannut koska itse en osaa tällaista keksiä :) Olen itse "learn by mistakes"-mies ja siksi olen nyt ajatellutkin kuunnella muiden mielipiteitä :))
Olisi ikävä saada puhelu viranomaisilta että jokin tunnistamaton puoliksikärventynyt esine tukkii väylän tai sataman :-)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.02.2016 12:44

Ahaa, keksin yhden jutun!!!!
Sekä kaiussa että plotterissa on kaksi plussaa, yksi jatkuvalle ja yksi ei niin jatkuvalle ja sitten lisäksi vielä valaistukselle yksi lisää. Eli yhteensä 12V x2 ja yksi yövalaistukselle. Tämä ehkä juuri siksi että tuo shut off viivejuttu onnistuisi ? Korjaa lausuntoni jos olen ihan väärässä, sitä meinaa sattuu :-)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.02.2016 13:27

Moro

Juu, mulla on nav laitteille katkaisija siksi että se on samalla Blueseaswichin automaattisulake. Joillekin laitteille pitää olla jatkuva ylläpitovirta erilaisia toimintoja varten. Esim radiot hukkaa asetukset yms jos kaikki virrat katkaistaan. Lämppäri vaatii jälkijäähdytyksen, pilssipumput, hälyttimet, varoittimet yms. pitää olla aina päällä vesillä oltaessa.¨

Meillä sähkösuunnittelijan kanssa pyrittiin ratkaisemaan asia niin, että veneessä on kolmen tasoinen katkaisujärjestelmä:
Ensimmäisen tason pääkatkaisijasta napsastaan ns, hupivirrat pois kun vene jätetään laituriin yksistään. Silloin jää päälle kaikki turvajärjestelmät jne ainoastaan kaikki valot ja nav laitteet yms. joita ei tarvita satamassa katkeavat.Tämä on sähkötaulussa oleva 2-nap automaatti katkaisija.

Toisen tason pääkatkaisijasta napsastaan virrat pois kaikesta muusta elektroniikasta. Tämä on periaatteessa aina päällä kun vene on vesillä. Jäljelle kuitenkin jää koneen virrat ja lataukset. Tämä myös on sähkötaulussa oleva 2-nap automaatti katkaisija.

Sitten on vielä se perinteinen pyöritettävä mekaaninen PÄÄpäävirtakytkin, josta katkeaa sitten kaikki sähköt kun pitää olla varma että elektroonit ei liiku missään.

Nyt jälkikäteen ajatellen joitain muutoksia tekisin: esim. jääkaappi voinut olla tuossa kakkospiirissä kun se olisi kiva pitää päällä työviikot, kun joka viikoloppu kuitenkin ollaan merellä, niin voisi olla peruselintarvikkeet jatkuvasti veneessä.

Laitan nyt tähän pari kuvaa Ottilianan sähkötaulusta josko niistä olis jotain apua.
12716444_945681455521239_1801984131917279565_o.jpg
12711209_945681478854570_6213422184551535566_o.jpg
Nortti

PS. nyt pittää lähteä kyllästämään paatin pohjaa ja lakkailemaan luukkuja. Yhdeksäs sively pellavaöljyä pohjaan menossa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.02.2016 18:37

Melkein kaikissa uusissakin on erikseen nappula ja sen muka automaattisulake nav laitteille, ylläpidovirta menee erikseen oma sulakkeen alta. Jos ylläpito menee myös katkaisimen kautta, niin se ois hyödytön.
Se monivaiheinen katkaisujärjestelmä on jännä, mutta mielestäni kelvollinen vaan silloin, kun venetta rakennettaan itselle janikuisiksinajoiksi. Jos joskus sellaisen luovuttais uudelle omistajalle, niin sieltä alkais melkoisen hämminkin tie...
edit:Ja siitä toki purjeveneiden tuuli yms mittarit on asia erikseen, kun näille pitää olla oma katkaisin, kun laitteista ei löytyy. Minä tässä keskityisin moottoriveneisin ja kaiku/plotteri tyyppisin nav laitteisiin.

Mutta selvä vastausta ei oo vielä tullut, miksi nav laitteille on kojetaulus erikseen nappula?
Viimeksi muokannut Qubik, 15.02.2016 13:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.02.2016 19:37

Moro

Niin, nyt kun tarkemmin asiaa mietin, niin ei mun navigointi ryhmässä (kaiku, logi ja tuuli: Raymarine ST60) ole yhdessäkään laitteessa omaa virtanappulaa vaan automaatti kojetaulussa toimii virtanappina. Nav ryhmään kuuluneessa Navigaattorissa (garmin) oli oma virtanappula, mutta se on siirtynyt jo eläkkeelle ja Läppäri ja iPad hoitaa sen virkaa nykyään ja ne saa tupsytistä ja USB pistokkeesta virtansa ja näille pistokkeille on oma katkaisija-automaattisulakkeensa.

Tuohon sähkötaulu systeemiin liittyy tarkat sähköpiirustukset ja kaikki on loogisesti ryhmitelty ja helppokäyttöinen.
Automaattien takana on ryhmissä kytkentäkiskolla yhdistettynä useampia laitteita saman automaatin taakse. Jos joku automaatti alkaa laukeilemaan niin riviliitinkiskolta pystyy yhden ruuvin löysäämällä irrottamaan laitteen kerrallaan ja näin iteroimaan viallisen laitteen. Kaikki laitteet, riviliittimet ja johtimet on selkeästi numeroitu. Näin saadaan loput laitteet takaisin virran piiriin.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.02.2016 22:18

Hyvä tavaton miten uskomattoman siisti sähkökaappi!!!! Mun sukkalaatikossakin on enemmän kaaosta kuin tuossa :))
Tuo näyttäisi olevan Viking Gracen pääsähkökaappi 8|

Vastaa Viestiin