Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Unsub
Viestit: 1
Liittynyt: 20.07.2015 17:05

Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja Unsub » 22.07.2015 19:23

Urakka alkamassa.. Pitäisi uudelleensähköistää ystäväni Nauticat 33 lähestulkoon kokonaan. Olen kyllä alan ammattilainen (sähköinsinööri), mutta venesähköistä ei ole lainkaan kokemusta. Lähtökohta on siis tämä:

Kuva

Käytännössä siis mitään muuta alkuperäistä ei jää, kuin mittaristoilta tulevat johdot, sekä tietyt rungon sisällä kulkevat valojen ym. johtoniput, kuten:

Kuva

Vene oli päässyt käymään veden alla, eikä mitään ollut käytännössä pelastettavissa.. Nyt on tarkoitus tehdä homma hyvistä palikoista ja siististi, enempiä säästelemättä, mutta kuitenkin järkevällä aikataululla (loppuvuoden aikana). Biltemakamalla ei rakennella.. Jos autatte projektissa, lupaan tehdä hyvin kattavan dokumentaation projektista tänne forumille! Kuvapankki veneen purusta ja remontista on myös kattava, joten siltäkin puolelta saadaan varmasti tuotua teille hyvää materiaalia.

Tässä nyt polttavimmat kysymykset heti kärkeen:
- Veneeseen on tulossa kaksoisakkujärjestelmä kaksoisakkureleellä; 3x150Ah käyttöakut + 1x150Ah käynnistysakku. Onko tämä järkevä kombinaatio?
- Laturi on ilmeisesti tämä: http://goo.gl/dL4sp4. Riittääkö se lähtökohtaisesti edellämainituille? Tehontarve pitää toki vielä määritellä..
- Maasähköt tulevat myös varmasti, mutta ehkä myös aurinkopaneelit (toivottavasti ei..). Mitä komponentteja siis tarvitsen kaiken tämän hoitamiseen? Onko jotain valmista kaupallista ja yksinkertaista ratkaisua koko paletin pyörittämiseen?

Lähtökohtaisesti rakennan uuden kytkinpaneelin vanhaan reikään ja lohkaisen karttalaatikosta puolet kytkentätilaksi. Osaatteko suositella laadukkaita kytkinpaneeleita, vai onko paras rakentaa itse? Mistä komponentit?

Kytkennät hoidan varmaankin ihan Wagon jousikuormitteisilla riviliittimillä, mutta miten hoitaisitte sulakesuojauksen? Saako riviliitinasennukseen suoraan venekäyttöön soveltuvia automaattisulakkeita? Onko tavallinen MKEM-johdin riittävä vai onko syytä vetää tinattuja kaapeleita?

Nyt siis vedetään vähän suuria linjoja, jonka jälkeen tulee varmasti paljon kysymyksiä. Anna mielipiteesi ja vaikuta :)

-Saku

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja matti » 23.07.2015 8:06

https://www.bluesea.com/products/8068/DC_13_Position

Yksi mahdollisuus, löytyy kytkimet kaikkeen tarpeeseen, tollainen yhdistelmä jossa kytkin/sulake, niin systeemi on nopea kasata.
Käyttäisin tinattuja kaapeleita

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.07.2015 13:27

Moro

Täällä palstalla on useita vanhoja topicceja aiheesta. Kokeiles "Etsi" tomintoa.
Esim:
viewtopic.php?f=10&t=4574&hilit=venes%C3%A4hk%C3%B6t
viewtopic.php?f=10&t=13793

Aleksi veti suomenlahden puuveneilijoille venesähkökurssin keväällä, siitä oli jossaikin joku tiivistelmä, mutta en nyt löydä sitä linkkiä.
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... hkoasennus

Onko Perusasiat hallussa: punainen +, musta -
yhtenäiset + ja - kaapelit kaikille kohteille taululta.
Ei mitään kiertäviä yhteismaakaapeleitä.
Noilla Bluesea automaateilla meidänkin veneessä tehtiin oma taulu.

Alla kuvia taulusta ja kaapista. Kuvassa myös nuo liittimet joita kannattaa käyttää. Noi on Würthiltä. Mitää valmiiksi muovitettuja Abikoita ei kannata käyttää.


Mihis sä sitten kartat laitat jos uhraat karttalaatikon sähköille?

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja matti » 30.07.2015 10:49

Suunnittelemasi laturi on pienehkö tuolle akkukapasiteetille, etenkin jos purjehditaan eikä kone ole jatkuvasti käynnissä, laittaisin isomman ja älykkäämmän, etenkin jos tulee esim AGM akut
Itsellä on ko Prestolite, hankinnan perusteena lähinnä edullinen hinta, tais olla reilu 100€, toiminut 5 kesää moitteetta, 76A enin mitä nähnyt tulevan ulos mittarissa.

Esim tuollaisen;
http://www.victronenergy.com/upload/doc ... tor-EN.pdf
Tuosta tuoteperheestä löytyy myyös kaikki muu tarvittava, oikeasta ostopaikasta hankittuna ei niin tolkuttoman kalliita.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja Pellis » 30.07.2015 18:31

Tavallinen lyijyakusto ei ota vastaan enempää kuin kolmanneksen nimelliskapasiteetistaan latausta "tyhjiin" akkuihin. Toisaalta jos laturissa on fiksu ulkoinen lataussäädin, joka haistelee akuston todellista jännitettä ilman häviöitä, niin vähempikin riittää. Ensimmäisenä kannattaa tehdä kapasiteettilaskelmat ja kysyä käyttäjältä minkälainen käyttöprofiili pahimmillaan voi olla. Nauticat 33 on Moottoripurjehtija jolla ajetaan kuitenkin melko paljonkin koneella siirtymissä, mutta kun ollaan ulkosaaristossa saaren rannassa kolme päivää ilman verkkovirtaa eikä koneella haluta latailla (huono tapa ainakin jos naapureita) tai ajetaan Puolaan purjeilla...

Venesähköille on omat sääntönsä myös ja jos haluaa perehtyä mm. johtotyyppeihin, johdotukseen, liitoksiin, johtojen ja sulakkeiden mitoitukseen ,kytkimiin sekä muihin asennuksen osalta niin on olemassa standardi ISO 10133:2013 jonka mukaan sähköt pitäisi tehdä (uusissa veneissä). Standardi käsittelee lähinnä sähköturvallisuutta ja osin toimintavarmuutta. Tuollaisessa laatuveneessä voisi olla ihan järkevää jälleenmyyntihintaa ajatellen että voi sanoa että on tehty tämän päivän vaatimusten mukaan.

http://sales.sfs.fi/sfs/servlets/Produc ... tID=253057

Sitten on toinen asia että sähköt todella toimivat.

Alla on myös yksi aihepiiriä sivuava tietolähde.

http://www.stek.fi/sahkoturvallisuus/fi ... s_2015.pdf
Oksa on puun kukkanen.

venhonen
Viestit: 3
Liittynyt: 20.10.2015 19:19

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja venhonen » 27.10.2015 22:02

Kolme opasta:

http://virtual.vtt.fi/virtual/fmav2009/fi/

http://www.kolumbus.fi/skaar/Sahko_ja_vene.pdf

Sitten on veneteollisuuden eu-käsikirja, tilattavissa tuolta:
http://www.finnboat.fi/fi/fi_3.html

Siinä opetetaan että keltainen on miinus ja punainen plus........

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 20.11.2015 20:29

Onpas Northlingilla siistit asennukset! Kelpaa esitellä.

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja vanhami » 24.11.2015 6:15

Moi

Enpä ole ollut pitkään aikaan tällä palstalla, joten en ole oikein näihin keskusteluihin päässyt osallistumaan. On tuo työ vienyt niin paljon aikaa.

Ensimmäinen ostos tuollaiseen projektiin on tämä. http://global.dymo.com/fiFI/Products/RHINO_4200.html tulostin. Sillä merkitset joka helvetin ainoan kaapelin, jota sinne vedät. Tulostimeen saa kutistuvaa merkintänauhaa ja sillä voi tehdä kaapelin ympärille kierrettäviä merkkejä.

Kytkintauluiksi suosittelen saksalaisia Philippin tauluja.
http://www.philippi-online.de/index.php ... &kat2_nr=2
Niistä löytyy pirun näppäria systeemeitä, esimerkiksi integroidut tankki ja virtamonitorit. Toki pitää miettiä, paljonko systeemi saa maksaa. Itse lähtisin rakentamaan hjomman esimerkiksi STV222 paneelilla. http://www.info.philippi-online.de/STV200.pdf Se maksaa, mutta siinä on "kaikki samassa" Tuo paneeli saadaan kalustettua haluamallasi pikasulakekalustuksella, kun vaan kerrot ampeerimäärät.

Moottorin laturiksi voit ostaa "minkä tahansa laturin". Itse ostin omaani 75A lucas kopion IKH:sta ja laitoin siihen Sterling pro reg lataussäätimen, joka tekee siitä älylaturin. LAturi maksoi alle satasen ja säädin puoli toista sataa. http://www.heater.fi/fi/sterling-pro-re ... rille.html vaihtoehtona on laittaa oma sterlingin "teholaturi" jossa on kaikki valmiiksi mätchättynä samaan settiin http://www.heater.fi/fi/130a-12v-tehola ... rilla.html


Latausjakajaksi esimerkiksi Sterlingin Pro Split 1 in 2 out. 180A Oletan, että starttiakku on yksi pankki ja hupiakkupiiri on toinen pankki, eikä huopiakkuja eritellä erikseen. http://www.heater.fi/fi/sterling-prospl ... kajat.html

Siitä näppärä päävirtakytkin, joka kytkee molemmat akkupiirit samalla kertaa http://www.heater.fi/fi/blue-sea-5510e- ... -dual.html ja akkupankkien väliin hätä crossover kytkin, jolla tarvittaessa voidaan startata hupiakuilla. http://www.heater.fi/fi/paavirtakytkin- ... e-sea.html

Maasähköjärjestelmän ytimeksi kannattaa ostaa DEFA:n maasähköjärkestelmäpaketti, jolla homma hoituu nopeasti ja sääntöjen mukaan.
http://www.heater.fi/fi/energia/defa-ve ... rja-2.html

ja tietenkin järeä laturi huolehtimaan akkupankkien sähkönsaannista. 70A hupiakuille.
http://www.heater.fi/fi/energia/defa-ve ... 2x35a.html
ja 7A riittää hyvin starttiakulle.
http://www.heater.fi/fi/energia/defa-ve ... lugin.html

ja jos haluaa hifistellä, niin autoswitch ja invertteri samaan settiin, niin töpselistä tulee aina sähköä
http://www.heater.fi/fi/energia/defa-ve ... witch.html
http://www.heater.fi/fi/energia/defa-ve ... 2500w.html

Ampeeritunnin hinta on about sama kaikilla akkutyypeillä, mutta perus SMF akku on silti vielä toistaiseksi perusveneilijälle usein kokonaisedullisin ratkaisu.
http://www.heater.fi/fi/trane-kaynnisty ... v-i-i.html
Ja niihin kunnolliset akkukengät http://www.heater.fi/fi/catalogsearch/result/?q=akkuken

Ja kunnollinen sulakepesä paksuihin akkukaapeleihin. http://www.heater.fi/fi/sterling-power- ... la-m8.html

Hyvä vaihtoehto voisi olla myös esim 2kpl AGM akkuja http://www.heater.fi/fi/poweroad-agm-ak ... h-12v.html. Starttiakuksi riittää pienempikin, riippuen toki koneesta. Muista, että kaikkien akkujen kannattaisi olla samaa tyyppiä, joko AGM:ää tai SMF:ää, mutta ei sekoite. AGM akuissa on korkeampi napajännite

Tinatut kaapelit ja kunnolliset liittimet on lisäksi kaiken A ja O, kunnollisia "abikoita" saa yleiselektroniikasta, samoin kuin niiden puristamiseen tarkoitetut pihditkin.

Jos ja kun tarvii koko setin, kannattaa olla minuun yhteydessä, niin lasken kokonaispaketista tarjouksen. Minulta saa myös Blue Sea systeemin paneelit, jos haluaa niitä käyttää.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 24.11.2015 9:18

Hyvältä vaikuttaa Nortin kaapeleiden merkintäkin. Millaisella laitteella, mistä voi hankkia ja paljonko on hintaa? MIten tuo numerointi on ajateltu eli onko vain kaapelin molemmissa päissä sama numero?

Liittimet Würthilta? W myy vain yrityksille, vai?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.11.2015 10:33

Moro Stuuvari

Noi numerot on muistaakseni kans Würthilta. Ne on valmiina rullassa senkun pujottaa johtimeen. Sopii useamman kokoiseen johtimeen.
Molemmissa päissä + ja - johdinta on sama numero helppo jäljittää vikatilanteissa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 25.11.2015 13:42

Unsub kirjoitti: Jos autatte projektissa, lupaan tehdä hyvin kattavan dokumentaation projektista tänne forumille! Kuvapankki veneen purusta ja remontista on myös kattava, joten siltäkin puolelta saadaan varmasti tuotua teille hyvää materiaalia.
-Saku
Onkohan sähköt millä mallilla, joko saadaan lupailtua dokumentaatiota.. mielenkiinnolla odottelen kun on sama urakka itsellä edessä, ei onneksi niin laaja kuitenkaan.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Nauticat 33 - uudelleensähköistys

Viesti Kirjoittaja matti » 09.12.2015 19:59

Kaikenlaista näyttää nykyään löytyvän, joskus ollut mielessä, että tuommoinen olis hyvä olla, no nyt niitä saa;
http://catalog.bluesea.com/#54/z
Sulake suoraan akun tai pääkytkimen pulttiin ilman välikaapelia!

Vastaa Viestiin