Laturitemppuilua

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23.08.2012 23:30

Laturitemppuilua

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 17.06.2015 13:03

Tässä jälleen kerran kesäkuun veneilyt menny satamassa kököttelyyn ja kiroiluun. Ekalta reissulta tullessa laturi lopetti toimintansa jonka jälkeen pistin toimivan tilalle. Startattaessa toimiva laturi jotenkin pistää vastaan ja kuumenee kun käyntiin saatu eikä lataa. Laturista kun piuhat nakkasee poikkeen niin starttaa oikein nätisti. Mikä lie oikosessa? Laturin merkkivalo ei myöskään pala kun virrat päällä.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Laturitemppuilua

Viesti Kirjoittaja palonte » 17.06.2015 15:54

Kuvailepa hieman tarkemmin kytkentääsi ja latureiden eroja. Niin ja miksi laturi piti vaihtaa eikä vanhaa kannattanut kunnostaa. Mikäli kyse on nykyaikaisesta vaihtovirtalaturista, on niiden viat 97% alueella hiilet/säädin ja ne vaihtuvat yleensä molemmat kerralla (molemmat samassa nipussa). Tyypillinen varaosahinta 10-20€ eikä tarvii edes laturia irroittaa jos tila riittää.
Jos kyse on wanhasta tasurikoneesta, asia muuttuu monimutkaiseksi ja suosittelen vaihtamaan samon tein nykytekniikkaan.
Tuo hanttiin paneminen viittaisi hieman vanhaan tasuriin, siksi kommentti.
Laitapa vaikka kuva laitteestasi.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23.08.2012 23:30

Re: Laturitemppuilua

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 17.06.2015 18:06

Vanhaan vaihdoin jännitteensäätimen ja hiilet mutta ei auttanut. Uusi laturi on hyvnpitkälti samanlainen http://www.locostbuilders.co.uk/gallery ... nator3.jpg

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23.08.2012 23:30

Re: Laturitemppuilua

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 17.06.2015 18:12

Niin ja kokeiltiin vanhaa laturia myös toisella diodisillalla jolloin teki saman tempun kuin nyt kokonaan uudella laturilla eli hanittaa vastaa. Ilmeisesti toimi siis vanhakin uudella diodisillalla mutta kun ei ladannut niin arveltiin että ei se korjaantunu silläkään ja ihmeteltiin miksi niin raskaasti pyörittää starttia. Mites sen latauksen merkkivalon toimintaperiaate on? Ennenkun toimi ja nyt ei syty virrat päällä vaikka polttimo ehjä.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Laturitemppuilua

Viesti Kirjoittaja CC » 18.06.2015 0:31

Jotainhan siellä on kytkennöissä nyt pahasti pielessä. Ei taida olla kyse "vain" viallisesta laturista... Oliskohan syytä antaa jonkun sähköosaajan tutkia? Etäkorjaukseen tiedot ei riitä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Laturitemppuilua

Viesti Kirjoittaja ijp » 18.06.2015 0:32

Kyseessä lienee siis vaihtovirtalaturi. Merkkivalon kautta laturi saa ns. herätevirran. Jos valo ei pala kun laittaa virrat päälle ei laturi saa herätettä eikä ala lataamaan. Merkkivalon napoihin pitäisi tulla virtalukolta plus ja laturilta miinus. Tarkista merkkivalon johtojen liitokset lampulta laturille ja lampulta virtalukon kautta akulle. Se, että laturi kuumenee ja vastustaa startatessa kertoo, että jotain muutakin taitaa olla vialla.
Laturista kun piuhat nakkasee poikkeen niin starttaa oikein nätisti.


Oletko siis käyttänyt konetta niin että laturi pyörii ja akulle laturilta menevä johto (se paksu) on ollut irti? Tämä rikkoo helposti vaihtovirtalaturin diodisillan!!!
Ilkka

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23.08.2012 23:30

Re: Laturitemppuilua

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 18.06.2015 7:33

Latausvalolle tulee laturilta plussa vaikka kone ei pyöri...

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Laturitemppuilua

Viesti Kirjoittaja palonte » 18.06.2015 8:27

Komppaan CC:tä että nyt on jotain hämärää kytkennöissä. Tosin tuo laturikin jonka kuvan liitit mukaan, ei ole aivan tyypillisimmästä päästä. Vaikuttaisi että laturissa ei ole ehkä lainkaan kenttädiodeja (ne kolme pienempää) koska siinä on tuo I -napa "for internal regulator". Kyseessä taitaa olla joku nipponin poikien laite. Laitan oheen kuvan tyypillisestä eurooppalaisesta laturin kytkennästä, josko tuosta jotain apuva olisi. Mutta kun kerran aiemmin toiminut kytkentä alkaa noin kiukuttelemaan ja kun kaikki oleelliset osat on vaihdettu, täytyy seuraavaksi tosiaan epäillä johtimia/kokonaiskytkentää. Vaihtoehdot ovat että kartoitat/ymmärrät kokonaisuuden (itse tai ulkopuolisen avun kanssa) tai vaihdat generaattoriksi perus BOSCH:in ja muutat kytkennän kuvan mukaiseksi.
laturi.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin