Tramigo 22

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Tramigo 22

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 16.02.2014 12:29

Hei!

Onko kellään kokemuksia Tramigo 22 gps jäljittimen venenersiosta? Itsellä olisi jonkinlainen tarve hankkia venekäyttöön gps jäljitin kun tuo poikani opettelee ensi kesänä ensimmäistä kertaa yksin veneilemään, niin ihan mielellään sitä hankkisi laitteen jolla pystyy reaaliaikaisesti katselemaan joko kännykästä tai PC:stä karttapohjalta missä mukelo ajelee. Ja jos jotain sattuu niin saa heti paikkatiedon itselle riippumatta siitä pystyykö seurattava kohde sitä itse ilmoittamaan.

Mietityttää vain se että saakohan laitteeseen merikartan pohjakartaksi(?) Valmistajan sivuilla kun puhutaan M1Fleet -karttaohjelmasta ja sanotaan vain pyöreästi että siinä voi näkyä joko kartta tai satelliittikuva. No, kyllähän satelliittikuvaltakin aika hyvin pystyy seuraamaan kohteen sijaintia mutta kun sieltä merikartalta näkisi lisäksi myös ne matalikot, vaaralliset paikat, reitit jne. ...

Plussaa laitteessa on että sen voi siirtää esim. talvella moottorikelkkaan (on kooltaan vain kännykän kokoinen) tai panna vaikka reppuun roikkumaan kun lähdetään maastoon. Moottoripyöriin näitä on ilmeisesti jo jonkin verran osteltu. Lisäksi siinä olisi tuo hälytys joka ilmoittaa kännykkään suoraan jos pilssivesi alkaa nousemaan yli asetetun rajan (ei ollenkaan pööllömpi toiminto kun itsekin asun n. 100 km päässä siitä missä veneeni ovat).

Kokemuksia kellään?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tramigo 22

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.02.2014 15:50

Moro

Ei ole ko. laitteesta mitään tietoa, mutta tuli mieleen toinen idea. Kaikissa älykännyköissä on nykyään gps ja ne on tosi tarkkoja.
Ainakin applen icloud, "etsi iPhoneni" jäljitys toimii todella tarkasti ja virheettämästi. Tutun perheen lapsoset lähti karkumatkalle ja heidät löydettiin tuolla icloud sovelluksella. Se on ilmainen apple-puhelimen omistajille ja jäljitys toimii myös Win PC:llä ja esim iPadilla toisi hyvin. Kännyyn tietenkin pitää hommata vedenpitävä pussi ja laittaa vain gps-paikkannus päälle. Muuten puhelin voi olla suljettuna ns lepoasennossa. Ipadiin saa sitten muutamalla kympillä loistavia navigointiohjelmia esim. Navionics tai iSail, niissä on hyvät ja tarkat kartat meidänkin vesialueilta.

Nortti

PS. niin sitä vaan meinasin että jos perheessä on jo valmiiksi jo noita laitteita esim iphone ja/tai ipadi niin jäljitys onnistuu ihan ilman lisäinvestointeja ja ko laitteilla on miljuuna muutakin käyttöä...
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Tramigo 22

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 16.02.2014 17:23

Olen itsekin vähän pohdiskellut jotain mainitun kaltaista systeemiä. Käsitykseni mukaan ongelmaksi muodostuu pari asiaa:

Älykännyn akku ei kestä kovin kauaa jos gps -lähetin on päällä. Itsellä ainakin on tavoitteena että reaaliaikaista seurantaa voisi pitää päällä (piirtää karttaan kohteen kulkuviivaa esim. 30 s. välein) vaikka koko päivän yhteen mittaan.

Toinen on että Oletettavasti mainitsemassasi systeemissä vastanotettiin kännykkään/tablettiin tekstiviestinä koordinaatit ns. koordinaattikyselyllä. (ei karttaa) ?

Kolmas on, kuten itse sanoit; kännykkä ei liene jossain veneen kosteudessa mikään kovin pitkäikäinen ratkaisu, pelkään.

Systeemi tarvitsee toimiakseen kaksi perusasiaa:

1. Gps -lähettimen (jäljitin)
2. Karttaselainsovelluksen joka pystyy vastaanottamaan ja on yhteensopiva jäljittimen kanssa.

Olen löytänyt seuraavia laitetoimittajia:

1. Garmin GTU 10 (toimii google Mapsin kanssa, sis. katukartat ja maaston osalta satelliittikartta)
2. TK 102/Globalsat TR151 (käytössä mm. koiragps:nä, mahdollinen yhteiskäyttö esim. karttaselain.fi -palvelussa)
3. Tramigo T22 (toimii ilmeisesti myös Google mapsin kanssa)

Nuo on kaikki tarkoitettu tähän asiaan ja mm. akkujen kestot, lähetintehot yms. on kohdallaan. Kiinnostavimmat on Garmin ja Tramigo. Tuo Karttaselimen kanssa pelaava ilmeisesti olisi kytkettävissä myös maasto/merikattoihin (ei varma tieto) mutta kun en saanut ko. firmasta vastauksia kysymyksiini vaan käskettiin mennä etsimään niitä itse tuhansien viestiketjujen joukosta, totesin että jos esim. tekninen tuki on samaa luokkaa, kannattaa pysyä firmasta erossa. Näyttääkin siltä että heidän sivustoillaan on lukemattomia ketjuja milloin minkäkin asian toimimattomuudesta, mutta palvelu ja firma ovat vielä kohtuullisen nuoria eli voi olla joskus 10 vuoden kuluttua (jos pysyy pystyssä) varteenotettava vaihtoehto kun kaikki ns. lastentaudit on saatu peratua ensin pois järjestelmästä.

Tällä hetkellä siis joko Garmin tai Tramigo... Hinta pyörii siinä 200/350 euron kohdilla Garminin eduksi...

Niin piti vielä sanomani siis, että ei riitä että esim. Ipad pystyy nielaisemaan vaikkapa merikartan. Karttaselain on oltava yhteensopiva myös sen gps -lähetin mokkulan kanssa niin että selain ymmärtää koodia ja signaalia jota lähetin lähettää. Tällä hetkellä ei ole mielestäni olemassa varteenotettavaa vaihtoehtoa sille asialle.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tramigo 22

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.02.2014 18:40

Moro

1. No mulla on kokemusta iPhonen paikannuksesta. Kun puhelin on lepotilassa niin että icloudin "etsi iphoneni" gps paikannus on päällä puhelimen akku kestää ainakin pari päivää. Se on jotenkin passiivisaktiivinen menetelmä eikä syö akkua. Siitä en tiedä miten se toimii avomerellä kun ollaan gsm verkkojen uloittumattomissa.
2. iCloud.com/etsi iphoneni on nimenomaan karttasovellus. Puhelimen paikka näkyy kartalla pisteenä reittiviivaa se ei piirrä, mutta mitäs merkitystä sillä on jos pitää löytää kohde tarkasteltavalla hetkellä.
3.Vesitiiviit pussit ja kotelot maksavat älypuhelimiin halvimmillaan 5 euroa. Koteloita on jopa sellaisia jotka kestävät sukeltamisen 40 m tai syvemmälle maksavat kyllä sitten enemmän.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Re: Tramigo 22

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 22.05.2016 21:35

Hommasitko tramigon?

Itse en saa tuota pilssianturia antamaan tekstarihälyä..onko jotain jippoja.

Vastaa Viestiin