autopilotti

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

autopilotti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.07.2013 19:55

minkähänlainen järjestelmä veneen autopilotissa tarvitaan. Hydraalinen ohjaus on, mutta se on niin sanotusti omista hartijoista käyttövoimansa saava. Mitähän ne yksinkertaisimmillaan mahtavat maksaa ja onko niissä mitään käytettyjen markkinoita. Olettaisin niiden toimivan sähköllä, siksi panin tähän osastoon.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja CC » 20.07.2013 0:04

Ruoripumpun rinnalle kytketään sähköpumppu, jota pilotti sitten komentaa. Ei ole koskaan halpa, kun hintaa arvelit... mutta äärimmäisen kätevä vehje olemassa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja matti » 20.07.2013 8:16

Kaveri laittoi keväällä omaan purjeveneeseensä Simradin pilotin http://www.simrad-yachting.com/fi-fi/Ka ... topilotit/" onclick="window.open(this.href);return false; joka toimii tosi hienosti.
Toiminta kuten CC sanoi,muistaakseni kokonaishinta 2800€, en ole varma kuuluuko hintaan hydrauliletkut,
Sanoi, että asennuksen jälkeen ei ole koskenut ruoriin kuin satamassa.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja palonte » 22.07.2013 10:41

Eikös tuollaisen saisi halvemmalla, kun laittaa ruoriin pikakiinnityksellä sähköisen karamoottorin. Pieniin pyrjeveneisiin on saatavilla pinnaan tarkoitettuja versioita. Tosin ei nekään halpoja ole ja käytettyjen markkinatkin aika olemattomat.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.07.2013 13:52

Järjestelmä ei ole tulossa minulla purjeveneeseen, kuulin Porvoossa olevan yhden kaverin Albin -moottoriveneessä sellaisen.
Kysymys onkin, onko minun vaihdettava perässä oleva peräsinlaitteisto toisiin, onhan minulla hydraaliohjauksen vermeet siinä, jos hommaan sähkömoottorin ohjauksen yhteyteen ja ilmeisesti tuon näyttöpaneelin, vai mitä muuta minä tarvitsisin, jos tuollaiseen päätyisin joskus. Matin määrittelemä hinta tuntuu yhtä-äkkiä aika suolaiselta ainakin tämän vuoden hankintoihin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja matti » 23.07.2013 8:04

Jaakko, ei tarvitse.
Sitten kun/jos myöhemmin lisäät automaatin, niin tarvitset sähkömoottoripumppuyksikön, ohjainpanelin,/ tietokoneen ja (ruorikulma-anturin?).
Kuten CC aiemmin sanoi, sähköpumppu lisätään sen käsipumpun rinnalle (johonkin peräkannen alle kuulumattomiin), kääntösylinteri ja muut aiemmat vermeet on OK
Tuossa halvempi kuin simrad; http://www.svb24.com/en/raymarine-sport ... px-5r.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuohan onkin sellainen joka pyörittää ruoripyörää jolloin se pumppyksikkö jää pois ja on näinollen halvempi

Palontie tarkoittaa varmaankin?? sellaista hihnavetoista automaattia, jota olen nähnyt vain purjeveneissä, johon ruoripyöräään tulee iso hihnapyörä ja alle sähkömoottori joka hihnan avulla pyörittää ruoria, jolloin lisävermeet ovat halvempia????
Käsittääkseni tuon laista?
http://www.svb24.com/en/raymarine-wheel ... spx-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Saa sellaisen käsityksen, että on tarkoitettu nimenomaan purjeveneeseen?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja CC » 23.07.2013 11:51

Hihnalla ruorista vetävällä on sitten yleensä vivusta kiristettävä ja vapautettava hihna. Erillisellä pumpulla ei tartte ku painaa pilotista nappia. Mukavuustekijä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja palonte » 26.07.2013 13:16

Juu, ajatuksissa oli itse asiassa kaksikin versiota, joko tuolloinen remmillä ruoria pyörittävä, tai sitten sellainen joka karamoottorilla työntää/vetää pinnaa, tai tässä tapauksessa ruoria. Jälkimmäisellä versiolla ei tosin voi kovin jyrkkiä käännöksiä suorittaa, mutta eihän suoraa ajon korjauksissa tarvitsekaan.
Perusidea on kuitenkin että varsinaiseen ohjaushydrauliikkaan ei tarvitse puuttua kalliilla komponenteilla.
Niin sitä jäin hieman ihmettelemään, että onko tuolla suurikin merkitys onko ruori/peräsin kiinni purje- tai moottoriveneessä? :-)
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21.07.2009 11:16

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja Viilari » 26.07.2013 14:04

Halvimmalla selvinnee hommaamalla pinnapilotin,sehän ei tarvitse kun sähkönsyötön.Onhan ohjauslaitteistossasi paikka katsastuksessakin vaadittavalle varaohjaukselle? Siihen on helppo tökätä apupinna jota pinnapilotti käyttää.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja CC » 27.07.2013 0:42

Viilari kirjoitti:Halvimmalla selvinnee hommaamalla pinnapilotin,sehän ei tarvitse kun sähkönsyötön.Onhan ohjauslaitteistossasi paikka katsastuksessakin vaadittavalle varaohjaukselle? Siihen on helppo tökätä apupinna jota pinnapilotti käyttää.
Jos ei harrastele erkoisratkaisuja, kuten itselläni on, tuollainen pinnavehje on aina laitettava paikalleen käytettäessä, eikä se silloin salli muuta ohjausta ennen poistamista paikaltaan. Ei kovin kätevä.
Mulla on pinnavehkeen toimilaite kiinnityspäästään kiinni pitkäliikkeisessä hydraulisylinterissä ja toinen pää aina mekaanisen ohjauksen peräsinvivussa. Pilotin kun tökkää päälle, se komentaa sylinterin kummankin lähdön magneettiventtiilin kiinni ja tukipiste lukittuu paikalleen. Vain napin painallus pilotti pois/päälle...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.07.2013 12:34

Toimiihan se pinnapilotti koska toimiihan se purkkareissakin sillä ei se tyhmä pinnapilotti tajua millä bvoimalla sitä edetään, kunhan vaan on peräsinakselilla pinna mistä vatkata. Hytikkaohjauksella on vaan se että joka kerta kun autopilotin kytkee pitää avata ohitusventtiili...ja vastaavasti sulkea kun siirtyy käsiohjaukselle. Jos on vaijeriohjaus niin toimii moitteetta ja jopa pirun halvalla jos ei vaadi vimosen päälle nykytekniikkaa - kustannuksina puhutaan mitä huutonetistä on katsellut jopa kympeistä...
Aikoinaan oli myös ruorista kiilahinnalla ohjaavia sydeemejä ja nekin on ihan kelpoja jos vaatimustaso on se että ajaa sähkölompassin ohjaamana pelkästään suoraan. Mulla oli aikaisemmassa vaijeriohjauksisessa veneessä semmoinen kytkettynä suoraan peräsinakselin päälle asennettuun hihnapyörään ja kalibroimaton sähkökompassi oli sitten kojelaudassa - silmämunanavigoinnilla suunta sähkökompassin namikasta ja sitä suuntaa mennäänkin valittuun kompassisuuntaan sitten niin kauan kuin löpöä riittää tai kolahdetaan karille. Taisin maksaa koko sydeemistä 30 ekua...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.07.2013 14:31

Niin, olisi pitänyt säästää kustannuksia ja jättää vanha vaijeriohjaus paikoilleen, siinä on niin kuin "Donna nousee siivilleen" laituriparlamenttiosion kuvista sivulta 47 näkyy nyt hydraalinen ohjaus, säästin kyllä "ratissa" olleet namikat, siis kaasun ja
sytytyksen säädön toiminnot, kun laitoin vanhan ohjauspyörän akselin ketjuvetoisena orbitooliin tai mikä lieneekään sen säiliön nimitys. Kaasu tulee toimimaan toisesta viiksestä viiksestä niin kuin ennenkin, mutta toiselle viikselle täytynee kehitää jotai muuta mukavaa, mitä se sitten lieneekin - aika näyttää.
Tietysti hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja bonito » 16.08.2013 18:58

http://www.marinea.fi/raymarine_smartpi ... ja_gyrolla" onclick="window.open(this.href);return false; , Mulla on tällainen, mutta vanhemmalla hallintalaitteella. Hieno peli, käytän jopa pienilläkin suorilla, kulkee suht suoraan, ei ihmiskädellä pysty samaan kuin 100m, helpottaa ajamista eritoteen sumussa. Ruoripumpun vieressä on tuo sähköpumppu,joka on yhdistetty T-kappaleilla ruoripumpun letkuihin, ei tarvi ruorikulman osoitinta (mitähän virkaa sellaisella on), SPX-10 tietokone seinään ja fluxgate-kompassi sopivaan paikkaan, siinä se ja eikun ajamaan

jaroi
Viestit: 1
Liittynyt: 05.07.2015 20:32

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja jaroi » 08.07.2015 17:14

Tervehdys. Itse omistan uppumarunkoisen vanhan lasikuituveneen, mutta mielenkiinnolla lueskelen myös näitä puuvenejuttuja. Törmäsin tähän vanhaan ketjuun ja kysäisenkin onkos kukaan rakennellut itse autopilottia veneeseensä?

Itse olen nyt muutaman reissun testaillut tuota omaa kyhäelmääni joka toimii yllättävänkin hyvin.

Käytin arduino megaa, askelmoottoria, GPS-modulia, bluetooth modulia yms.
Video löytyy tästä https://youtu.be/AwN0Cj_lMtU. Käyttöliittymä on tehty C#:lla. Käyttöliittymän ja puolesta ohjelmassa on vielä kehitettävää mutta jo nyt pystyn ajamaan GPS:n avulla pisteestä toiseen. Samoin kehittämisen varaa on vielä ohjausalgoritmeissa, mutta eiköhän niitä saa vielä viilailtua kun loma alkaa ja pääsee järvelle pitemmäksi aikaa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: autopilotti

Viesti Kirjoittaja matti » 10.07.2015 12:56

Onpa toimivan näköinen ratkaisu!!!! :))

Toiset osaa ja toiset ei, itse kun ei, niin pitää aika muuttaa rahaksi ja ostaa, siinä vaan alkanut ahdistaa se %, tosin saahan sitä itse vielä yli puolet 8-|

Vastaa Viestiin